12 559 läst ·
21 svar
13k läst
21 svar
Hur gör jag med innerväggar och tak i garaget
I dagsläget sitter det ventiler i garageportarnas nedre del och sen 2 st längst in(bak) i garaget på högre höjd. Så dem bör förhoppningsvis räcka dåN Nyfiknast skrev:Man brukar sätta ventiler så att luften kan ventileras och därmed undviker man att fukten stannar på fel ställe. Brukar vara dom som kör in bilar täckta av snö i garage utan ventilation som gnäller över att det är fuktigt. Får du vatten på insidan av dina fönster så fixa bättre ventilation men för de allra flesta räcker det med 2 ventiler, 1 i var ände så luften dras tvärs genom rummet. Har man mycket fukt så sätter man upp en fläkt eller har en avfuktare, båda lösningarna är energisnåla.
Om inte annars så lär det väl visa sig.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 333 inlägg
När jag byggde mitt garage så fick jag så fuktigt i garaget att fönstren blev immiga på insidan + garageplattan blöt , närmast garageporten .Pajo83 skrev:
Obs , det var ej isolerat ännu + mycket välventilerat .
När jag råder att värma garaget menar jag den kalla delen av året ( höst , vinter , vår )
Jag skulle ha skippat plasten i väggar och tak om du inte ska ha garaget uppvärmt året om. Jag skulle tex. Ta den här istället för plast. https://www.t-emballage.se/bygg/pro...?o=vagg&v=Ångbroms-5&p=ångbroms&id=275&pid=32Pajo83 skrev:
Tack för svar!
Vi har kommit en bit med väggarna och då e det som sagt papp, isolering, plast, osb så som det ser ut.
Jag fatta kanske fel men om det nu bildas kondens på insidan av plasten på sommaren då garaget kan va kallare än tempen utanför, vem har värmen på i garaget mitt i högsommaren för att undvika detta då? Blir kanske lite lätt svettigt där inne om man ska meka lite
Jag vill återigen tillägga att jag inte är insatt för 5 öre i detta mer än tipsen härifrån och google.
T emballage har en kundtjänst dit du kan ringa och få råd. Finns givetvis andra märken också.
Någon har kanske redan skrivit det men för säkerhets skull så skriver jag att du absolut inte får isolera hela vägen upp till råsponten i taket. Du måste också se till så du har ventilation ut mellan takstolarna så luften kan cirkulera problemfritt.
Jag tänker så här, med tanke på att jag inte kommit längre än 1 vägg. Så går allt göra om och "rätt"
Alternativ 1. Gå all in med papp - isolering - plast - skiva. Men då för att undvika tråkigheter ha det konstant uppvärmt. Exempelvis luft - luftpump.
Alternativ 2. Om jag fattat rätt, skippa plasten. Så det blir papp - isolering - skiva. Då kan jag värma mig lite där ute med en byggfläkt eller 2 när jag vill meka lite.
Har som sagt precis börjat, så fler frågor lär ju komma, uppskattas att få svar och olika infallsvinklar och tips!
Alternativ 1. Gå all in med papp - isolering - plast - skiva. Men då för att undvika tråkigheter ha det konstant uppvärmt. Exempelvis luft - luftpump.
Alternativ 2. Om jag fattat rätt, skippa plasten. Så det blir papp - isolering - skiva. Då kan jag värma mig lite där ute med en byggfläkt eller 2 när jag vill meka lite.
Har som sagt precis börjat, så fler frågor lär ju komma, uppskattas att få svar och olika infallsvinklar och tips!
Du fick ett tips att ringa och fråga i mitt förra inlägg.Pajo83 skrev:
Jag tänker så här, med tanke på att jag inte kommit längre än 1 vägg. Så går allt göra om och "rätt"
Papp, isol, papp, skiva skulle jag kört. Vare sig det är uppvärmt jämnt eller inte i ett gammalt garage.
Du fick också tips på vilken papp jag skulle kikat extra på bakom skivan i tak och vägg.
Tack! Va lite snabb på tangenterna och läsningen därKrille-72 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 333 inlägg
Absolut bästa isoleringen för dig , med dina förutsättningar är cellulosa isolering .
Kan absorbera fukt
Det kan inte mineralull .
Glöm ej avståndet mellan baksidan på ytterpanelen och vindduk / asfaltpapp .
Kan absorbera fukt
Det kan inte mineralull .
Glöm ej avståndet mellan baksidan på ytterpanelen och vindduk / asfaltpapp .
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden