ullberg
Ackemini skrev:
Hej.

Har samma problem men jag är för dålig på detta.

Har ett huawei modem B593 och en kamera som jag köpt på DX.com
[länk]
Kan nån förklara för mig på ett bra sätt hur man gör.. Skulle vilja komma åt kameran från min Iphone när jag är ute..
Om det gåår förstås
Tack på förhand.
Det var en tafflig manual, men men, jag gissar att den var billig i alla fall.

Om jag lyckas tolka denna manual rätt så är det enbart port 80 som behöver vidarebefordras, och mjukvaran i kameran klarar att göra DDNS-uppdateringar, och i så fall ska det vara möjligt att göra det du vill, men det kräver nog ett intresse av att lära sig. De steg du behöver ta dig igenom är följande:

- Se till att din kamera har en fast IP-adress internt på din nätverk (en del av punkt 2.1 i manualen du länkar till, du vill inte ha DHCP utan en fast IP, kan även ställas in utan wizard, se punkt 2.5.2)
- Mappa port 80 mot den IP-adressen (i din router, leta efter "port forwarding" eller NAT i manualen till routern)
- skapa ett konto hos exv. DynDNS (4.1.6 i manualen du länkar till)
- ställa in så att kameran uppdaterar detta DynDNS-konto (2.5.3 i manualen du länkar till)

/U

Ok, Dyd DNs kostar alltid pengar att ha eller? Jag har en domän hos one.com och där finns det nåt som heter web forward på DNS.. är det sådant? (Personliga web DNS inställningar)
Bra att man får reda på att det i alla fall gåår , så då finns ju hoppet..

ullberg
DynDNS finns både som gratistjänst och betaltjänst, i detta fall ska du klara dig med gratisvarianten (åtminstone var det så när jag hade gratisvarianten, om de har ändrat policy vet jag inte).

Jag är inte helt 100 på vad de menar med Web forward, men en bit över 90% och om jag har rätt så innebär det att man kan peka vidare domännamn X till domännamn Y, och det är inte riktigt vad du vill här, du vill snarare skapa ett domännamn, och associera det med din IP-adress (detta skulle man kunna kalla en typ av web forward, dock inte namn till namn utan namn till ip, det senare kallar man generellt DNS), och också se till att associationen uppdateras när du byter IP (det är detta jag inte tror du har stöd från one.com för)

Jag har alldeles nyss införskaffat en synology nas och den fungerar klockrent tillsammans med mina övervakningskameror. Det är skönt att kunna accessa allt via mobil/web/paddan vart än man är i världen + att man inte är beroende av att kamerorna ska vara från samma leverantör som man är om man tex kör med DLinks programvara (som dessutom är mycket sämre än synologys).
Sedan är de övriga pluggin-programvarorna som följer med hur bra som helst. Sedan jag köpte den har jag i princip helt och hållet slutat att använda min server som jag tidigare använt för fildelning, fileserver, backuper och diverse andra tjänster så den ska slaktas och säljas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.