Hej, dörren på bilden har som ni ser ett handtag som gör dörren öppningsbar samt låsningsbar inifrån. Vilken slags pryl kan jag köpa för att få handtag som går att öppna och stänga både inifrån och utifrån och som dessutom som går att låsa från båda håll? Länkar välkomnas!

• Grön dörr med dörrkarm och nyckelhål, lagd mot en vägg med röda tegelstenar, samt etikett "Yttre larm".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på dörrkarm med ett modernt kromat dörrhandtag och slitna träytor.
    Skapa konto
J Jörgen Petersson1 skrev:
Hej, dörren på bilden har som ni ser ett handtag som gör dörren öppningsbar samt låsningsbar inifrån. Vilken slags pryl kan jag köpa för att få handtag som går att öppna och stänga både inifrån och utifrån och som dessutom som går att låsa från båda håll? Länkar välkomnas!
Det var inte så lätt att se på bilderna: Hur ser den tex ut inuti (mellan dörrbladen ?)

Men jag har också funderat på att modifiera min gamla altandörr. Eftersom jag inte har något förborrat hål så måste jag nog bygga om den lite dock, så projektet ligger lite på framtiden.

Har man en förberedd dörr så bör man ju kunna sätta in en lite längre fyrkantsstav och ett handtag på utsidan bara

Om du ska kunna låsa från utsidan till den spanjoletten så är det handtag 8350 höger som ska användas då spanjoletten inte ser ut att vara låsbar men det kan även vara en äldre spanjolett som låses med en tillhållarnyckel.
Du behöver även ett handtag på utsidan samt handtagskoppling 833/16, en oval låscylinder för utsida med lång medbringare samt cylinderskylt 707, distansring i rätt höjd, fästbricka 5365.
Det är möjligt att montera utan fästbricka 5365 men då blir det svårare att styra in cylindermedbringaren i roddaren på handtaget.
Ritning av spanjolettmontering på dörr med handtag 8350SH, koppling 833, låscylinder och fästbricka 5365, visar både utsida och insida.
Skapa konto

ASSA 8350S säkerhetshandtag för fönster och dörr, visar olika handtagsmodeller och monteringsdetaljer med instruktioner för installation.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Om du ska kunna låsa från utsidan till den spanjoletten så är det handtag 8350 höger som ska användas då spanjoletten inte ser ut att vara låsbar men det kan även vara en äldre spanjolett som låses med en tillhållarnyckel.
Du behöver även ett handtag på utsidan samt handtagskoppling 833/16, en oval låscylinder för utsida med lång medbringare samt cylinderskylt 707, distansring i rätt höjd, fästbricka 5365.
Det är möjligt att montera utan fästbricka 5365 men då blir det svårare att styra in cylindermedbringaren i roddaren på handtaget.
[bild]
[bild]
Underbart! Hur vet man om spanjoletten är låsbar? Ska jag ta någon mer bild och i så fall på vad?

J Jörgen Petersson1 skrev:
Underbart! Hur vet man om spanjoletten är låsbar? Ska jag ta någon mer bild och i så fall på vad?
Du plockar ur spanjoletten ur dörren och kontrollerar.
Låshusen i spanjoletten skiljer mellan låsbar och icke låsbar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.