B Björkskär skrev:
Hej
Jag kan varmt rekommendera företaget Europe Vattenrening. De har en RO anläggning som kallas östersjöpaketet eller något liknande. Den har vattentank med inbyggd uppfodringspump.
Fungerar mycket bra!
/ Björkskär
Aha, det låter som ett bra tips. Jag skall kolla upp dem ! Tack för tipset :-)

H HenrikHuslöse skrev:
Verkar rimligt.

Ja, precis. Partikelfilter kan vara ganska effektiva. Jag tror vårt tar allt ner till en mikrometers storlek. Som jag förstår det fungerar RO bättre ju renare vatten man utgår ifrån.
.
Vad är det för partikelfilter du har och hur använder du det ,eller rättare sagt vad använder du vattnet till som gått genom partikelfiltret?

U Ulf_i_Mölndal skrev:
Vad är det för partikelfilter du har och hur använder du det ,eller rättare sagt vad använder du vattnet till som gått genom partikelfiltret?
Det sitter efter hydropressen och filtrerar allt vatten från vår grävda brunn.

Det är ett grovfilter (har haft lite olika varianter genom åren) följt av ett finfilter av den här sorten:

https://vattenfilterhuset.se/products/vattenfilter-pentek-dgd-2501-20

De gick att köpa billigt från amerika förut men nu senast var det svårt att hitta någon säljare som skickade till utlandet.

Tvätten är ren och det blir inga spår av smuts i badkaret. Filtrena ser läskiga ut när jag byter dem.

U Ulf_i_Mölndal skrev:
Hej alla klyftiga sommarstugeägare.
Jag har en sommarstuga vid en sjö. Vi har el, men inget kommunalt vatten/avlopp. Tidigare har vi haft en vattenrenare som använde omvänd osmos, en RO 400 från Electrolux. -Köpt ca 1996. Den fungerade bra till dricksvatten, men den renade bara 1-2 liter i minuten. Dessutom var det rätt mycket underhåll och konservering över vintern. Man behövde en konservertingvätska som Electrolux tog ohemult mycket betalt för. -Det hade varit billigare att köpa sprit på Systemet!
RO 400an har gett upp och vi gör nu en större renovering av stugan. Jag tänker mig ett nytt vattenreningssystem, kanske är omvänd osmos fortfarande det bästa alternativet för att få bra vattenkvalitet, men det funkar inte med 1-2 liter i minuten, i korta stunder, tex vid dusch eller om man skall fylla en diskho. Någon som har en bra lösning på detta? Kanske omvänd osmos och en tank med renvatten "efter" vattenrenaren där man samlar renat vatten för att använda när det behövs? Någon som testat en sån lösning, eller har ni något annat förslag?
Tacksam för hjälp och tips
Hälsningar Ulf
Inget fel med de andra lösningarna men RO-system har jag använt för hela familjens vattenbehov under flera år.

Konserveringsämnet i ett RO system kan du köpa billigare. Det är sannolikt 1% natriumdisulfit och resten avmineraliserat vatten som du kan ta från RO-systemet produktionssida. Du ska absolut inte använda vatten från kommunala vattenverket för ändamålet då det riskerar innehålla klor.

Det komplicerade med RO system är att skapa rätt tryck för det membran du vill ha så långsam kontinuerlig produktion till en ackumulatortank är modellen. 1L/minut är 1,4 kubik per dygn.

Sannolikt är de marina system jag är van vid overkill för ditt behov då de renar bort 3,5% salt och använder omkring 50 bar tryck över membranet så jag kan inte ge dig en vettig produktlista.

Men som sagt, inget fel med de andra lösningarna, bara lite hjälp om du fortsätter på RO-spåret.

Ett RO system för hela huset går väl på 100-200 tkr? Det TS har är som jag förstår det ett mycket mindre och billigare system som går till en separat kran.

Sandfilter har någon föreslagit längre upp i tråden. De enda sandfilter jag kommit i kontakt med är till pooler. Där är de effektiva på att rensa bort allt synligt skräp i poolen. Finns de alltså för dricksvatten också?

Eftersom det verkar vara sötvatten så skulle kanske någon form av humusfilter fungera.

• Gilla
Ulf_i_Mölndal
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det sitter efter hydropressen och filtrerar allt vatten från vår grävda brunn.

Det är ett grovfilter (har haft lite olika varianter genom åren) följt av ett finfilter av den här sorten:

[länk]

De gick att köpa billigt från amerika förut men nu senast var det svårt att hitta någon säljare som skickade till utlandet.

Tvätten är ren och det blir inga spår av smuts i badkaret. Filtrena ser läskiga ut när jag byter dem.
OK, det år nog lite skillnad för oss med sjövatten från början. Men det är klart, man kan ju testa och se vad man får för vattenvärden. Men tack för tipset om vattenfilterhuset. Jag kan kontakta dem för att komma vidare.

H HenrikHuslöse skrev:
Ett RO system för hela huset går väl på 100-200 tkr? Det TS har är som jag förstår det ett mycket mindre och billigare system som går till en separat kran.

Sandfilter har någon föreslagit längre upp i tråden. De enda sandfilter jag kommit i kontakt med är till pooler. Där är de effektiva på att rensa bort allt synligt skräp i poolen. Finns de alltså för dricksvatten också?

Eftersom det verkar vara sötvatten så skulle kanske någon form av humusfilter fungera.
Jag skulle helst undvika en separat kran. Det hade vi förut och det var rätt struligt att få folk att fatta att man inte kunde dricka vattnet i den vanliga kranen. Och som sagt, rätt mycket underhåll på den "lilla" RO-anläggningen. -Kostbart.
Det är sötvatten. Har fått kontakt med ett par företag som kanske kan hjälpa till nu. Vi får se vart det leder. Tack för att du engagerar dig :-)

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Inget fel med de andra lösningarna men RO-system har jag använt för hela familjens vattenbehov under flera år.

Konserveringsämnet i ett RO system kan du köpa billigare. Det är sannolikt 1% natriumdisulfit och resten avmineraliserat vatten som du kan ta från RO-systemet produktionssida. Du ska absolut inte använda vatten från kommunala vattenverket för ändamålet då det riskerar innehålla klor.

Det komplicerade med RO system är att skapa rätt tryck för det membran du vill ha så långsam kontinuerlig produktion till en ackumulatortank är modellen. 1L/minut är 1,4 kubik per dygn.

Sannolikt är de marina system jag är van vid overkill för ditt behov då de renar bort 3,5% salt och använder omkring 50 bar tryck över membranet så jag kan inte ge dig en vettig produktlista.

Men som sagt, inget fel med de andra lösningarna, bara lite hjälp om du fortsätter på RO-spåret.
Jag tror att RO-spåret är högaktuellt. Då vet jag att vattnet blir bra. Och jag tänker precis som du, en ackumulatortank på produktionssidan. Du har erfarenhet av större sådana anläggningar? Men vart skall man vända sig för en mindre anläggning, för en sommarstuga?

U Ulf_i_Mölndal skrev:
Jag tror att RO-spåret är högaktuellt. Då vet jag att vattnet blir bra. Och jag tänker precis som du, en ackumulatortank på produktionssidan. Du har erfarenhet av större sådana anläggningar? Men vart skall man vända sig för en mindre anläggning, för en sommarstuga?
Jag har erfarenhet av mindre anläggningar på båtar. Gjorde 100L/h och hade 1/2 kubik vattentank.

Men det var oceanvatten och en massa special för … tja … det kommer luft & kan finnas föroreningar i vattnet membranen mår bra av, eltillgången väldigt låg på båt osv. Man får ibland in kloraten i tanken (gästhamn) som inte får användas för att skölja membranen om man inte har kolfilter.

Den annorlunda salthalten gör som sagt att du använder andra produkter med lägre tryck. Men membran & kemi är standardkomponenter som du inte ska behöva köpa med högt påslag från den som levererar systemet initialt.

• Gilla
Ulf_i_Mölndal
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Jag har erfarenhet av mindre anläggningar på båtar. Gjorde 100L/h och hade 1/2 kubik vattentank.

Men det var oceanvatten och en massa special för … tja … det kommer luft & kan finnas föroreningar i vattnet membranen mår bra av, eltillgången väldigt låg på båt osv. Man får ibland in kloraten i tanken (gästhamn) som inte får användas för att skölja membranen om man inte har kolfilter.

Den annorlunda salthalten gör som sagt att du använder andra produkter med lägre tryck. Men membran & kemi är standardkomponenter som du inte ska behöva köpa med högt påslag från den som levererar systemet initialt.
OK, men principen att ha en RO-anläggning och sedan en tank md renat vatten bör vara en väg framåt även för en sommarstuga. Har du en aning om något företag som skulle kunna vara villaiga att hjälpa till?

• Gilla
redarn
  • Laddar…
U Ulf_i_Mölndal skrev:
Stugan ligger på en ö (ingen väg/bro) så att få ut en borrigg dig blir inte lätt.
Sånna detaljer som att huset ligger på en ö utan vägförbindelse kan ju vara bra att nämna i 1a inlägget.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
U Ulf_i_Mölndal skrev:
OK, men principen att ha en RO-anläggning och sedan en tank md renat vatten bör vara en väg framåt även för en sommarstuga. Har du en aning om något företag som skulle kunna vara villaiga att hjälpa till?
Principen tycker jag låter bra. Systemen är jag inte bättre på än google.

Lite förvånad att det är så enorm skillnad i pris mellan ett system med en kran som har flöde nog för kontinuerlig drift med tank (men enligt tillverkarna inte avsett för detta, ser ut att gå att få för 3-10 000 kr) och vad tillverkarna anser vara ett lämpligt system för ett helt hus (50-100 000 kr).

redarn redarn skrev:
Principen tycker jag låter bra. Systemen är jag inte bättre på än google.

Lite förvånad att det är så enorm skillnad i pris mellan ett system med en kran som har flöde nog för kontinuerlig drift med tank (men enligt tillverkarna inte avsett för detta, ser ut att gå att få för 3-10 000 kr) och vad tillverkarna anser vara ett lämpligt system för ett helt hus (50-100 000 kr).
OK, själva RO-anlägningen kostar inte så mycket kanske 10K, men skall man ha en system med pump från sjön, tank för renvatten, tömningsventiler för hösten osv. så springer det nog iväg. Men jag googlar själv då, så får vi se.
Tack för att du engagerar dig :-)

B Björkskär skrev:
Hej
Jag kan varmt rekommendera företaget Europe Vattenrening. De har en RO anläggning som kallas östersjöpaketet eller något liknande. Den har vattentank med inbyggd uppfodringspump.
Fungerar mycket bra!
/ Björkskär
Hej! Intressant. Hur långt från strandkanten pumpar man upp vattnet? Vad kostar det med pump, slangar och installation? Ligger slangarna löst på marken?

Tack för svar. Det är kanske 30m från sjön till huset. Slangen ligger nergrävd, fast grunt. Tömmer den på hösten.
Vad pump och övrig installation kommer att kosta vet jag inte. Det beror på vilken lösning det blir.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.