Vill helst köpa färdig men hittar inget. Det är en brunn i källaren som vi inte ska använda så jag vill lägga klinker löst i en ram som man kan ta bort om det behövs. Eller köpa en ram och lägga stöd under för klinkersen ? Ramen behöver vara 300 X 300.
Sedan har vi röret som jag vill såga av och sätta ett lock på, går det ? För tanken är ju att kunna använda det igen om man vill. Så man måste kunna skarva på röret igen.
Svåra frågor..

• Golvbrunn i källare med kakel runtom, trasigt murbruk och svart avloppsrör. Verktyg och skräp synliga på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Måste det vara en ram runt?

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Måste det vara en ram runt?
Nej, bara såg att det hette så 😅 Är öppen för vilken som helst lösning som är bättre än att göra ett trälock som jag funderar på nu. Vill helst ha plattor så det inte syns att det är ett avlopp..

Düsseldorff
Om det aldrig tillförs vatten kommer vattenlåset att torka ut med dålig lukt som följd. En lös platta ovanpå kommer sannolikt inte förhindra det.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
Farstatjej90
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om det aldrig tillförs vatten kommer vattenlåset att torka ut med dålig lukt som följd. En lös platta ovanpå kommer sannolikt inte förhindra det.
Man kan lösa det genom att fylla vattenlåset med olja.

• Gilla
Filuran och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
S sofftis skrev:
Nej, bara såg att det hette så 😅 Är öppen för vilken som helst lösning som är bättre än att göra ett trälock som jag funderar på nu. Vill helst ha plattor så det inte syns att det är ett avlopp..
Du kan väl köpa ett armeringsnät och tillverka en platta med dina klinkers på med den? Borde ju vara hyfsat lätt, man bara lägger klinkers med kryss emellan upp och ned sen på med nät sen fix?🤔
Eller måste det tåla att gå på?

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
Man kan lösa det genom att fylla vattenlåset med olja.
Aha ! Tänkte också på det, men tänkte att man får väl lyfta och fylla på vatten ibland. Lite matolja kan väl inte skada ?

Farstatjej90
Det är inte något jag gjort men det är ett tips som brukar komma i trådar om dålig lukt från lås i sommarstugan, när folk ska resa bort och så vidare. Det finns också vattenlås med envägsventil, typ en lock med en fjäder och säkert andra lösningar också.
Du kan tillverka ett litet lock av typ modellera eller lägga en liten tallrik för.. finns massa lösningar

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
S sofftis skrev:
Vill helst köpa färdig men hittar inget. Det är en brunn i källaren som vi inte ska använda så jag vill lägga klinker löst i en ram som man kan ta bort om det behövs. Eller köpa en ram och lägga stöd under för klinkersen ? Ramen behöver vara 300 X 300.
Sedan har vi röret som jag vill såga av och sätta ett lock på, går det ? För tanken är ju att kunna använda det igen om man vill. Så man måste kunna skarva på röret igen.
Svåra frågor..
Purus Nod heter insatsen du ska ha för att slippa lukt.

• Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
Har tänkt lite till, Är det okej att lägga klinker på plasten ? Så det bara blir en 150 brunnslock om det finns ? På den ena brunnen som ska användas ? Och en annan fråga, är det bättre att lägga klinker mot väggen som på bilden eller ska man ta en bred fog ?
Du kan väl köpa ett armeringsnät och tillverka en platta med dina klinkers på med den? Borde ju vara hyfsat lätt, man bara lägger klinkers med kryss emellan upp och ned sen på med nät sen fix?🤔
Eller måste det tåla att gå på?
Ja, man måste kunna gå på det. Men bra ide ! Nu kommer fotona på det jag menade. Har lagt bitar löst runtom för att illustrera att klinkerset kommer på plasten på brunnen. om det här OK ? Och foto på kanten med och utan den smala biten klinkers, vilket är bäst ? Lägga smala bitar klinker eller rätt bred fog ?

• Klinkerplattor löst placerade runt ett brunnslock för illustration av installation på plastunderlag. Rund brunn i mitten med olika klinkerstorlekar.
    Skapa konto
  • Klinkerplattor placerade löst på ett golv, med fogar synliga och byggdamm ovanpå. Kanten mot väggen är också fylld med byggdamm.
    Skapa konto
  • Närbild på golv där klinkerplattor ligger löst mot väggen, med damm och murbrukspartiklar på ytan.
    Skapa konto
D docboy skrev:
Purus Nod heter insatsen du ska ha för att slippa lukt.
Tack !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.