Det hjälper inte mycket att gömma pengarna.

Vill han ha en Porsche så kan han köpa den på avbetalning, ta ett banklån eller låna av någon skummis till 50% ränta per vecka.

Man får förmana dem och hoppas att dom lyssnar.

Sedan släppa taget och blunda.

RoTe skrev:
Lite sent påtänkt men... Uppfostra ungen bättre!
Antingen har du inte barn eller så har du inte varit 18. ;)

• Gilla
Farzan och 5 till
  • Laddar…
Att investera pengarna i andra investeringar fonder o annat som banken föreslår hjälper inte ett skit om du flyttar och kontot fortfarande är i barnets namn. Han kan då lika lätt sätta sprätt på pengarna, spelar ingen roll var dom är investerade.
Känns bara som banken är vinnare där, i form av avgifter. Känns som ett urkass råd. Den banken skulle jag vara försiktig med att anlita.:thumbdown:

Du måste sätta pengarna i någon annans namn för att skydda dom och/eller sätta förbehåll om särskild förvaltning där du stipulerar tex att det är först vid 21 eller 25 års ålder som kapitalet får röras.

RoTe
Nyfniken skrev:
Inga barn men det var ett tag sedan jag var 18 och jag har aldrig haft problem att spara pengar. Var i ungefär samma sits som TS barn när jag var 18.

Nyfniken skrev:
Mja, det är lättare sagt än gjort. Det har med personlighet och umgänge att göra en hel del.

Men det TS kanske kan göra, om banken tillåter, är väl att placera beloppet med bindningstid. T ex 5 år.
Men om det är nära inpå 18-årsdagen går kanske inte banken med på sådant.

Flytta stålarna till ett konto i ditt namn, case closed.

MathiasS skrev:
Flytta stålarna till ett konto i ditt namn, case closed.
Det är inte så lätt tyvärr... Du får inte hur som helst "ta" pengarna från ditt barns konto. Enligt vår bankman så måste man då kunna bevisa att pengarna ska användas i barnets intresse och det måste kunna bevisas...
Sen är det olika från bank till bank förstås, bor man på landet och har nära kontakt med banken kanske det är enklare än att stövla in på kontoret i Stockholm... :)

Alla manövrer som går ut på att spärra pengarna kommer att sluta med elände.

Erbjud istället en bonus som betalas ut om fem år om han skött ekonomin exemplariskt.

• Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
M
På tal om bankens råd så har de ingenting att göra med vad som passar din situation bäst för dig och din son, utan de råden har allt att göra med vad som ger banken störst vinst.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Eller så låter man helt enkelt sitt barn hantera som denne önskar, det bästa sätta att lära sig hantera pengar är att göra slut på rubbet och sen inte ha nått alls och få börja om.
Det är mycket svårare att lära sig hantera nått man har en stor hög av, det är först när det är borta man inser nödvändigheten i dem.
Jag har alltid haft bra med pengar och öser på ganska mycket skit, det var egentligen inte förrän jag byggde nytt hus som det verkligen varit nere i botten och vände och det har helt klart ändrat i vissa av mina mönster, även om det nu gick åt 8000kr på krogen i lördags, men så sitter man strax utanför Shanghai och finns väl inte överdrivet att göra.

Jag kan inte se hur det skulle gagna barnens ekonomiska sinne genom att på nått vis stoppa denna från pengarna, snarare risken att det blir än värre när man väl kommer åt pengarna.
Pengar som man får i en stor hög utan att göra något för värderar man helt annorlunda mot nått som man fått slita hårt för.

För övrigt om nu syftet var att det ska räcka till boende eller dyl, varför har ni då sparat det på barnets konto, då är det väl bättre att ha ett eget sparande och ge en ansenlig summa när det behövs istället.

Redigerat:
Om kontot är ditt barns, så är pengarna hans också. Om du hade velat ha större kontroll över pengarna, skulle du inte gett bort dem, nu är det i stort sett försent att ångra sig.

Så det är bara att diskutera ekonomi på allvar med din son! :)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
anders07 skrev:
Det är inte så lätt tyvärr... Du får inte hur som helst "ta" pengarna från ditt barns konto. Enligt vår bankman så måste man då kunna bevisa att pengarna ska användas i barnets intresse och det måste kunna bevisas...
Sen är det olika från bank till bank förstås, bor man på landet och har nära kontakt med banken kanske det är enklare än att stövla in på kontoret i Stockholm... :)
Jag vet inte hur det är för dig men vill jag flytta pengar mellan två konton behöver jag inte prata med min "bankman" om det.

Enligt bankkontakt så kan man 'låsa' pengarna på konto till barnet är 21 om man gör det innan barnets 18 års dag iaf på handelsbanken.

Juridiskt sett ses pengarna som sparas i barnets namn som barnets direkt men sparandet förvaltas av föräldrarna som förmyndare fram tills dess att barnet fyller 18 år. Sparandet får användas innan 18-årsdagen men enbart om det används för barnets egna behov.

Så om TS barn har ett eget konto så finns det som sagt inte mycket att göra.

Moki skrev:
Enligt bankkontakt så kan man 'låsa' pengarna på konto till barnet är 21 om man gör det innan barnets 18 års dag iaf på handelsbanken.
Om jag ser till min bekantskapskrets så tror jag bara en sång grej slår ännu mer bakut, om det nu är så att man ska använda pengarna till nått, då kanske man redan är förbi flera av de stadier där men behöver pengar, körkort, utbildning osv.
Rent gissningsvis så blir ju då suget att köpa div meningslösa prylar ännu större då man fått använda var enda korvöre man haft till att betala de saker som pengarna var tänkta till från början.

Nä är det så att man vill stödja sina barn längre fram i livet är det nog bättre man har ett eget bankkonto och sparar på och så ger man sina barn ett bidrag när det behövs istället.

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.