Söker tips och råd om hur jag bäst gör med väggarna här i köket.

Har nyss rivit ut allt och det ser ut såhär. Sitter typ mdf skiva där under fönstret och där kaklet har varit förut , stort hål vid kontakten vid fläkten och där ner till. Tar jag bort allt trä och fyller med vad? Eller hade ni satt gips?

Alla andra väggar ska bredspacklas. Kommer fylla små hål med husfix först. (Eller vad rekommenderar ni att fylla med?) väggarna är dubbel tegel med puts.

Till höger kommer vara högskåp ända upp till taket och väggen med fönstret blir ”öppet” med lösa hyllor alltså inga köksskåp upptill.

Allmänt tips till förarbete till bredspackling mottas också gärna. Kan finnas några enstaka sprickor i väggarna också.

• Övergivet kök med rivna väggar, synlig mdf-skiva under fönstret, stort hål vid kontakt, karaktäristiskt trätak och plats för högskåp till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt kök under renovering med trävitt tak, gula väggar och utsatt isolering under fönster. Stora hål där eluttagen finns.
    Skapa konto
  • Renoverat kök med träpanel i taket, avskalade väggar med synliga rör och elinstallationer, MDF-skiva under fönstret. Golvet har avskalad yta.
    Skapa konto
Jag har bara använt cementbaserade spackel till väggar av sten, aldrig trä så ingen kunskap om det men gissar att det kan bli problem när man blandar ett stumt material med något som rör sig mer när temperatur och fuktighet varierar.

Vad finns bakom MDF-skivan. MDF skulle jag aldrig använda någonstans men andra tycker annorlunda. Gips betraktar jag som en onödigt kostnad men vissa gillar det.

I den här gamla tråden finns en film om bredspackling som jag tycker är bra, det finns många fler:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tva-amatoerer-som-ska-renovera-vaeggar.532740/post-5947834

Husfix är ett dyrt spackel som bara är lämpligt om man behöver väldigt lite spackel. Spacklar man mycket så brukar säckar om minst 15 kg bli billigast. Ett exempel https://www.hornbach.se/p/lagningsbruk-finja-25kg/5107751/

Elen ser ut att vara väldigt gammal eller hempulad. Ska du inte passa på att spåra in rör för ny el när du ändå har rivit allt, det ser ut att vara lite för få uttag för moderna behov. Dra i så fall de horisontella rören högt upp på väggarna, inte mitt på. Gör vertikala "nerstick" via dosor så är det lätta att undvika att borra i rör med kablar senare. Forumets ordningmän kommer att berätta att du inte får göra detta själv.

T TommyC skrev:
Jag har bara använt cementbaserade spackel till väggar av sten, aldrig trä så ingen kunskap om det men gissar att det kan bli problem när man blandar ett stumt material med något som rör sig mer när temperatur och fuktighet varierar.

Vad finns bakom MDF-skivan. MDF skulle jag aldrig använda någonstans men andra tycker annorlunda. Gips betraktar jag som en onödigt kostnad men vissa gillar det.

I den här gamla tråden finns en film om bredspackling som jag tycker är bra, det finns många fler:
[länk]

Husfix är ett dyrt spackel som bara är lämpligt om man behöver väldigt lite spackel. Spacklar man mycket så brukar säckar om minst 15 kg bli billigast. Ett exempel [länk]

Elen ser ut att vara väldigt gammal eller hempulad. Ska du inte passa på att spåra in rör för ny el när du ändå har rivit allt, det ser ut att vara lite för få uttag för moderna behov. Dra i så fall de horisontella rören högt upp på väggarna, inte mitt på. Gör vertikala "nerstick" via dosor så är det lätta att undvika att borra i rör med kablar senare. Forumets ordningmän kommer att berätta att du inte får göra detta själv.
Tack!

Vi kommer fixa elen och ta hjälp av elektriker med det 👍🏼

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.