Hej! Vi har kök som på bilden och vill göra något med en relativt billig budget med skåpluckorna och kaklet. För att sen om säg 10år göra om kök helt. Vi vill ha något enhetligt och ljust men inte bara vitt. Tänkt att måla kakel, eller kanske microcementera väggarna, plattor..? Och lämna in eller själv måla skåpluckorna(de är helt i trä)? Byta handtag. Ja, ge oss idéer tack!
 
  • Kök med träskåp och terrakottakakel bakom spis, med köksfläkt och svart bänkskiva. Basilikakruka och kryddkvarnar på diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Satsuki
Jag skulle börja med kaklet och sedan utvärdera se hur luckorna ser ut utan det röriga intrycket som kaklet ger.
Jag gissar att luckorna (kanske nya handtag?) kommer se helt ok ut då…
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Jag skulle börja med kaklet och sedan utvärdera se hur luckorna ser ut utan det röriga intrycket som kaklet ger.
Jag gissar att luckorna (kanske nya handtag?) kommer se helt ok ut då…
Klokt. Frågan är vilken kulör på kaklet..mot trät?
 
Det är nog väldigt svårt att få ner kaklet utan att skada väggen eller skåpen (beroende på om det är kaklat mot dem och om kaklet inte sitter löjligt löst). Tycker att om inte luckor är slitna med färgsläpp eller bubblor pga vatten. Hade jag tyckt det var bättre att behålla det som det är tills ni gör om helt. Förstår att det inte svarar direkt på din fråga men verkar bli rätt mycket bök om ni ändå planerar att göra om det senare.
 
  • Gilla
Radhusmedträdgård
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det är nog väldigt svårt att få ner kaklet utan att skada väggen eller skåpen (beroende på om det är kaklat mot dem och om kaklet inte sitter löjligt löst). Tycker att om inte luckor är slitna med färgsläpp eller bubblor pga vatten. Hade jag tyckt det var bättre att behålla det som det är tills ni gör om helt. Förstår att det inte svarar direkt på din fråga men verkar bli rätt mycket bök om ni ändå planerar att göra om det senare.
Kanske kakel på kaklet eller måla det..? Känns som 10 år är rätt länge för att göra 0.
 
BirgitS
R mmarianilsson skrev:
Klokt. Frågan är vilken kulör på kaklet..mot trät?
Om man vill ha fläkten mindre framträdande så vitt kakel. Det fungerar alltid, aldrig helt modernt men heller aldrig helt omodernt, utan tidlöst.
Vitt kakel och träluckor tror jag just kommer att uppfattas som "enhetligt och ljust men inte bara vitt.".
 
Satsuki
Jag skulle kunna tänka att microcement skulle kunna vara snyggt! Det bygger mindre utåt än nya kakelplattor
 
  • Gilla
Radhusmedträdgård
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Jag skulle kunna tänka att microcement skulle kunna vara snyggt! Det bygger mindre utåt än nya kakelplattor
Är rädd den faller dock, spricker. Har du gjort med det? Kan man göra med färg eller målar man?
 
  • Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Satsuki
R mmarianilsson skrev:
Är rädd den faller dock, spricker. Har du gjort med det? Kan man göra med färg eller målar man?
Jag har inte gjort det skälv men pratat med personer som satt det över kakel i badrum och det ska gå bra vad jag förstår. Hittills har den iaf inte trillat ner :) Jag tror den finns i olika färger.
 
  • Gilla
Radhusmedträdgård
  • Laddar…
R mmarianilsson skrev:
Hej! Vi har kök som på bilden och vill göra något med en relativt billig budget med skåpluckorna och kaklet. För att sen om säg 10år göra om kök helt. Vi vill ha något enhetligt och ljust men inte bara vitt. Tänkt att måla kakel, eller kanske microcementera väggarna, plattor..? Och lämna in eller själv måla skåpluckorna(de är helt i trä)? Byta handtag. Ja, ge oss idéer tack!
Kanske betsa luckorna, vad tror ni??
 
BirgitS
R mmarianilsson skrev:
Kanske betsa luckorna, vad tror ni??
Om de är lackade idag så måste man slipa bort lacken först. Om det är faner kan det vara svårt att slipa utan att gå igen ett tunt faner.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om de är lackade idag så måste man slipa bort lacken först. Om det är faner kan det vara svårt att slipa utan att gå igen ett tunt faner.
Det är ek rakt igenom, de bör väl vara behandlade men vet ej med vad.
 
BirgitS
Då bör det gå bättre att slipa.
Ekluckor var populärt för ungefär 20 år sen och då brukade man lacka dem för att de skulle bli tåliga mot fläckar och slag.
 
R mmarianilsson skrev:
Det är ek rakt igenom, de bör väl vara behandlade men vet ej med vad.
Om det är massiv ek så känns det ändå som ett fint kök av hög kvalitet och faktiskt ganska tidlöst.
Sånna kan man till och med få någon tusenlapp för om man säljer det när det är dags att byta.

Tyvärr tror jag att betsa skulle ha större risk att förvärra än att förbättra köket. Jag skulle nog också ha nöjt mig med att måla kaklet. Alt låtit det vara som det är
 
  • Gilla
Radhusmedträdgård
  • Laddar…
Håller med om att det är stor risk att betsa luckorna. Får man inte bort all lack kommer det bli bedrövligt och det är inte skitenkelt att slipa när luckorna är med speglar.

Med vitt kakel (nytt eller pimpat) och ekluckor kommer köket bli hyfsat tidlöst och neutralt. Börja med det tycker jag.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.