Jag har en trappa ner till min källare. Just nu är översta steget nära en lågpunkt så vatten samlas där. Min tanke är att gjuta till ett trappsteg till (lika högt som övriga steg) där plattorna ligger nu för att kunna höja marknivån med lika mycket och få fall bort från hus och trapp.

hur gör jag det enklast och med vilka material? Behöver jag borra i nån armering i befintlig trappa för att få det till en enhet som inte sätter sig? Behöver jag gräva ur under nya steget?

vill göra en enkel lösning som ser skaplig ut, håller och fyller sin funktion.

• Husvägg, stuprör, plattor, dagvattenbrunn, gräs, staket, tråkigt väder, ingen människa, utomhus, gatsten, fuktigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappsteg utomhus i betong, våt yta, grön gräsmatta, staket, trädgård, molnig himmel, övergivet intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En riktigt enkel lösning kan ju annars vara att bara plocka bort plattorna och ställa dit ett färdigt trappblock. typ detta som har en urjackning för att låsa steget mot befintlig trappa:
https://bockarabetongvaror.se/trappor-och-blocksteg/blocksteg-betong.html
Samtidigt kan man ju se över underarbetet där plattorna legat, fylla med lite bättre underlag och ev padda till lite. OM det blir sättningar i framtiden så kan man ju bara hissa upp blocket och fylla på med lite sand.

• Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Det låter som en jättebra idé om jag hittar ett format som passar. Tack för tipset, skall kika på det

V Villa1949 skrev:
Det låter som en jättebra idé om jag hittar ett format som passar. Tack för tipset, skall kika på det
Annars så är det ju inte en speciellt komplicerad form så om du inte hittar något färdigt block med rätt mått så är det ju snabbt gjort att snickra ihop en egen gjutform och gjuta ett sånt trappblock i exakt de mått du vill ha.

Jag skulle isf ändå försöka göra det som ett löst block istället för att försöka gjuta ihop det med befintlig trappa

S Stuff skrev:
Annars så är det ju inte en speciellt komplicerad form så om du inte hittar något färdigt block med rätt mått så är det ju snabbt gjort att snickra ihop en egen gjutform och gjuta ett sånt trappblock i exakt de mått du vill ha.

Jag skulle isf ändå försöka göra det som ett löst block istället för att försöka gjuta ihop det med befintlig trappa
Kan jag använda vilken betong som helst? Kan jag fylla ut steget med lite större stenar för att dryga ut? Behövs armering tror du?

V Villa1949 skrev:
Kan jag använda vilken betong som helst? Kan jag fylla ut steget med lite större stenar för att dryga ut? Behövs armering tror du?
Säger pass på betong-kvalitet men då det säkert finns andra mer bevandrade. TROR att det ska funka med några säckar vanlig betong från bygghandeln.
Armera tycker jag absolut du ska göra. Det är en både enkel och billig åtgärd för att hindra att blocket knäcks om/när det blir sättningar. Finns ju även risk att det knäcks redan när ni ska baxa det på plats.

V Villa1949 skrev:
Jag har en trappa ner till min källare. Just nu är översta steget nära en lågpunkt så vatten samlas där. Min tanke är att gjuta till ett trappsteg till (lika högt som övriga steg) där plattorna ligger nu för att kunna höja marknivån med lika mycket och få fall bort från hus och trapp.

hur gör jag det enklast och med vilka material? Behöver jag borra i nån armering i befintlig trappa för att få det till en enhet som inte sätter sig? Behöver jag gräva ur under nya steget?

vill göra en enkel lösning som ser skaplig ut, håller och fyller sin funktion.
Har liknande problem som de du beskriver ovan. Är därför nyfiken på hur det gick. Vilka val gjordes och har utfallet blivit? // Lina

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.