Hej. Har kapat upp golv och dragit nytt avlopp i källaren. Tänkte avbryta julledigheten med lite härligt betongarbete men blev lite undrande över en sak. Rännorna är som max 15 cm breda annars 10 cm, befintlig platta 10 cm och inte armerad vad jag märkt vid kap. Bör jag försöka få ner nå armering/nät innan betongen tror ni (lite tight att borra då det e så smalt) el är det bara att blöta upp gamla,prima och gjuta ? Mvh Hans
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet blir väl att få det fästa i den kapade ytan. Så rör det sig så är risken de glider isär. Då förhindrar förhoppningsvis det från att glida upp eller ner. Av den anledningen hade jag satt i korta bitar även om jag inte tror de tillför styrka.
Bra med några järn iaf...
Oavsett armering eller ej så kommer det med största sannolikhet bli en krympspricka.
Rörelsen mellan de olika kakorna kommer att minnimeras med dubb i de båda.
Frågan är lite vilket krav eller rättare sagt vilken slutfinnich du ska ha på golvet?
Bara en hoplappad betongplatta utan krav på utseende, eller kanske klinker?
Väljer du klinker så ser det ut som att det behövs en flytspacklin för att få ett slätare och mer lättlagat underlag.
Då bör man också lägga ett armeringsnät för Flytspackling över rännorna för att binda ihop det.
Är det ett källargolvet som inte är isolerat och då finns risk för tillskjutande fukt bör spacklet väljas utefrån dessa förhållanden.
Oavsett armering eller ej så kommer det med största sannolikhet bli en krympspricka.
Rörelsen mellan de olika kakorna kommer att minnimeras med dubb i de båda.
Frågan är lite vilket krav eller rättare sagt vilken slutfinnich du ska ha på golvet?
Bara en hoplappad betongplatta utan krav på utseende, eller kanske klinker?
Väljer du klinker så ser det ut som att det behövs en flytspacklin för att få ett slätare och mer lättlagat underlag.
Då bör man också lägga ett armeringsnät för Flytspackling över rännorna för att binda ihop det.
Är det ett källargolvet som inte är isolerat och då finns risk för tillskjutande fukt bör spacklet väljas utefrån dessa förhållanden.
Hej L-O. Slut finishen behöver inte bli 100, 99 räcker. Nä men har dragit nytt avlopp i hela källaren så är 2 st rum till som ser lika ut. Har en finbetongare/murare som jag tänkte anlita för finspacklingen, han ville ha 5-6mm kvar till gamla golvet. även han förordade några järn då jag pratade med han vid start. Ska gå över med golvfärg sen bara.
Ok! då låter det som att du är i goda händer och kan få bra hjälp!
För att minska risken med krympsprickor så kan du använda espanderbetong, den är väldigt dyr jämfört med fin/grovbetong men krymper inte lika mycket.
För att minska risken med krympsprickor så kan du använda espanderbetong, den är väldigt dyr jämfört med fin/grovbetong men krymper inte lika mycket.
Några vidare krympsprickor blir det knappast, men däremot kommer det gå isär aningen mellan befintlig platta och gjutningen av rännan. Det kommer aldrig alla järn i världen kunna undvika.
Som nämnt så kommer expanderbetong resultera i ett bättre resultat, men å andra sidan spelar det som sagt ingen roll. Speciellt inte om du ändå ska annat ytskikt på golvet sedan.
Som nämnt så kommer expanderbetong resultera i ett bättre resultat, men å andra sidan spelar det som sagt ingen roll. Speciellt inte om du ändå ska annat ytskikt på golvet sedan.
Jag har gjort liknande gjutningar många gånger och hittills inte fått några problem. Men jag är ingen expert på området. Det är inte så svårt att göra själv. Se till att sidorna är rena och prima dessa om du vill ha bättre vidhäftning. Vill du ha ännu bättre vidhäftning så kan du slå små hål i ytan ungefär som när man bilar upp en yta så bli ytan mycket större. Kan även fungera med en vinkelslip med grov diamantskiva. Börja sen fyll upp kanalerna med grovbetong färdigblandad. Och packa detta hårt neråt och mot sidorna. Obs att betongen skall vara mer som smulpaj än som en flytande vätska. Blanda länge med maskin.
När det är ett par centimeter kvar så på likadant med finbetong. Även denna skall vara som smulpaj. Blir det för torrt på ytan så kan du enkelt dimma på lite vatten. Jobba på ytan med att skrapa fram och tillbaka i alla riktningar till ytan blir len o smörig. Och vänta sedan tills den är stabil och skura av ytan med ett verktyg som ser ut som en rektangulär platta med handtag på till den blir slät och jämn utmed kanterna. Detta är inte svårt Men kräver lite tålamod. Det kan ta några timmar innan du kan skura ytan riktigt fin.
När det är ett par centimeter kvar så på likadant med finbetong. Även denna skall vara som smulpaj. Blir det för torrt på ytan så kan du enkelt dimma på lite vatten. Jobba på ytan med att skrapa fram och tillbaka i alla riktningar till ytan blir len o smörig. Och vänta sedan tills den är stabil och skura av ytan med ett verktyg som ser ut som en rektangulär platta med handtag på till den blir slät och jämn utmed kanterna. Detta är inte svårt Men kräver lite tålamod. Det kan ta några timmar innan du kan skura ytan riktigt fin.
Kan man börja med grovbetong i rännan och sen när det är 2-3cm kvar så kör man med expanderbetong? Låta grovbetongen torka en dag innan man lägger på expanderbetongen.
Eller är det bara att krångla till det? Risk att expanderbetongen bara separerar från grovbetongen? Kan man lika gärna köra grovbetong hela vägen och se till att det inte torkar för fort? Har ett fult gammalt synligt golv men vill inte ha sprickor för det.
Eller är det bara att krångla till det? Risk att expanderbetongen bara separerar från grovbetongen? Kan man lika gärna köra grovbetong hela vägen och se till att det inte torkar för fort? Har ett fult gammalt synligt golv men vill inte ha sprickor för det.
Klicka här för att svara