Vi skall bygga ut vår altan med 7x3 meter.
Den är lite upphöjd så att plintarna i den befintliga altanen sticker upp ca 0,5 m.
Vi tänkte gjuta 8 st plintar.
nderlaget är mestadels "lös" jord med gräsmatta ovanpå och vi måste därför ner ganska djupt.
Men hur djupt tror ni? Kan det räcka med 1,5 meter ner i jorden och en halvmeter som sticker upp ovanför marken? Förstår att det är "omöjligt" för någon som ej sett det, att avgöra, men på ett ungefär?
Finns några bra knep för att förstärka det hela?
Någon pratade om en s.k. "elefantfot" längst ner eller finns andra knap?
VÄLDIGT tacksam för hjälp med detta då vi är rätt gröna själva på detta!
Alla tips och råd är välkomna!
Tack på förhand!
Mvh Annika

1.5 meter låter spontant väldigt djupt. Utan att ha sett det borde det fungera om du gräver 70-80 cm och sen lägger en betongplatta i gropen, alt låter betongen rinna ut så det blir en platta.

Sedan låter du plintarna med ingjutet järn sluta strax ovan markyta. Därefter lämplig stolpe upp till bärlinan.

Lycka till!

Hej och TACK för svar!
vad menar du med att låta plinten med ingjutet järn sluta ovanför markytan? Skall man skarva menar du? Eller menar du stolpsko och sen en tjock "regel" upp till bärlinan?
Jag har nollkoll, men det här blir nog kul! ;-))

Minst en meter skulle jag gräva. Så att man kommer ner till frostfritt djup. Sen kan du väll lägga en koka med betong i botten eller lägga ner en sten platta.

janssonj skrev:
Minst en meter skulle jag gräva. Så att man kommer ner till frostfritt djup. Sen kan du väll lägga en koka med betong i botten eller lägga ner en sten platta.

Bra förslag ! Stenplatta är faktiskt en riktigt god ide !

:D

rabalder skrev:
vad menar du med att låta plinten med ingjutet järn sluta ovanför markytan? Skall man skarva menar du? Eller menar du stolpsko och sen en tjock "regel" upp till bärlinan?
Exakt. Plinten slutar ca 5 cm ovan mark. Därefter stolpskon och sen en 95x95 eller liknande som stolpe och bärning för bärlinan.

plintar mm.JPG

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.