Hej!
Har hittat en massa om gerning av hålkälslist men de flesta verkar ha problem i 90 graders hörn. Jag har ett annat problem. Jag tänkte sätta hålkälslist i ett brutet innertak där vinkeln mellan snedtak och taket är 144 grader. Hur sågar man egentligen listen då? Man kan ju inte bara dela vinkeln med två. Tycker jag har testat det mesta nu utan att lyckas. Nån som sitter på lösningen?
Har hittat en massa om gerning av hålkälslist men de flesta verkar ha problem i 90 graders hörn. Jag har ett annat problem. Jag tänkte sätta hålkälslist i ett brutet innertak där vinkeln mellan snedtak och taket är 144 grader. Hur sågar man egentligen listen då? Man kan ju inte bara dela vinkeln med två. Tycker jag har testat det mesta nu utan att lyckas. Nån som sitter på lösningen?
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Hej.
Man kanske får ta till den gamla metoden genom att använda kniven.
Den ena listen rak och hela vägen in i hörnen.
Den andra listen får man tälja in vinkelrätt 90 grader.
Det är lite pyssel men det går efter några försök...och lite spackel blir det.
Hålkärlslisten är ju byggd efter montage 90 graders vinkel så lite modernisering på baksidan kan behövas för att få en slät kant mot väggen.
Har även sett någonstans att det finns hålkärlslister som inte är 90 grader.
Lycka till.
Man kanske får ta till den gamla metoden genom att använda kniven.
Den ena listen rak och hela vägen in i hörnen.
Den andra listen får man tälja in vinkelrätt 90 grader.
Det är lite pyssel men det går efter några försök...och lite spackel blir det.
Hålkärlslisten är ju byggd efter montage 90 graders vinkel så lite modernisering på baksidan kan behövas för att få en slät kant mot väggen.
Har även sett någonstans att det finns hålkärlslister som inte är 90 grader.
Lycka till.
Det är kanske lite förvirring om vad Mraff är ute efter?
Mraff - om du tittar på den klumpiga skissen här - jag uppfattar det som att du undrar hur man gerar i vinklarna a och b när man sätter lister längs 1, 2 och 3 i rummets kortändar - är det rätt uppfattat?
Mraff - om du tittar på den klumpiga skissen här - jag uppfattar det som att du undrar hur man gerar i vinklarna a och b när man sätter lister längs 1, 2 och 3 i rummets kortändar - är det rätt uppfattat?
När jag byggde altan med sneda hörn köpte jag en geringsvinkel. Bara hålla den i vinkeln och vika den rätt, flytta ner den till gersågen och ställa in den efter en metall bit på verktyget. Såga och sen är det klart.
Problemet är löst. Man gör precis som det står i alla andra trådar. Man delar vinkeln med två och lägger listen i gerlådan precis som den sitter på väggen. Grundproblemet var att jag mätt fram en felaktig vinkel, fy vad pinsamt. 
Tack ändå för svaren!
Tack ändå för svaren!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skall man kunna ställa krav på att Besiktningen i inlandet fungerar?
Bilar & andra fordon -
Hur återställa golvvärme efter delvis uppbrutet golv ??
El -
Hur fungerar egentligen byggbranschen när det gäller fakturering?
Hantverkare -
Hur fungerar poolbelysning av RGB typ
Pool -
Hålkälslist/foder för brutet hörn (125 grader)
Byggmaterial & Byggteknik