7 278 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Hur gerar jag trappsteg på trall som inte är i 45 grader (mot befintlig trall)
Jag har satt mig i en lite knepig situation när jag bygger trappa som delvis är tillhör trappa till entrén och sedan går i hop med trappa som leder till nivåskillnad i trallen. Nu använder jag en gammal grund från tidigare bygge som inte är helt i linje tyvärr så trappstegen har en vinkel strax under 90 grader. Se bilder. Jag tvingades av olika anledningar (livet med småbarn) sätta fast brädorna som leder till entretrappan och måste nu få till snygga geringar mot redan sågade brädor.
Det är första gången jag bygger något sånt här på egen hand .
Jag har tänkt att jag kan ta cirkelsågen och göra ett rakt snitt på de brädor som redan sitter (som inte är 100% i linje) och sedan på något sätt använda den linjen som styrskena för att kapa de andra lika dant.
Tacksam för smartare tips! 😅
Det är första gången jag bygger något sånt här på egen hand .
Jag har tänkt att jag kan ta cirkelsågen och göra ett rakt snitt på de brädor som redan sitter (som inte är 100% i linje) och sedan på något sätt använda den linjen som styrskena för att kapa de andra lika dant.
Tacksam för smartare tips! 😅
Bästa svaret
Du bör kapa trallen i samma vinkel. Har du 90 grader ska båda kapas i 45 grader för att den snedkapade ytan ska bli lika lång.
Har du bara 88 grader ska de kapas 44 grader alltså. Viktigaste är alltså att du kapar dem i så nära exakt halva vinkeln du kan!
De du redan lagt kan du ju då kapa med cirkelsågen i en rak snygg linje, som du mäter upp och ritar på halva vinkeln. Sen kapar du antingen de andra i samma vinkel i förväg, eller så lägger du dem som de borde ligga, lägger en bräda/skena/något annat rakt måt den redan sågade "linjen" och använder som riktlinje för att såga de andra sen. Inser nu att detta låter invecklat men du kanske förstår?
Huvudsaken är dock att du får samma vinkel på båda snitten så du delar din "knappt 90" på hälften.
Har du bara 88 grader ska de kapas 44 grader alltså. Viktigaste är alltså att du kapar dem i så nära exakt halva vinkeln du kan!
De du redan lagt kan du ju då kapa med cirkelsågen i en rak snygg linje, som du mäter upp och ritar på halva vinkeln. Sen kapar du antingen de andra i samma vinkel i förväg, eller så lägger du dem som de borde ligga, lägger en bräda/skena/något annat rakt måt den redan sågade "linjen" och använder som riktlinje för att såga de andra sen. Inser nu att detta låter invecklat men du kanske förstår?
Huvudsaken är dock att du får samma vinkel på båda snitten så du delar din "knappt 90" på hälften.
Det känns så självklart. Tack! Det var det jag behövde höra.Tomtom79 skrev:
Du bör kapa trallen i samma vinkel. Har du 90 grader ska båda kapas i 45 grader för att den snedkapade ytan ska bli lika lång.
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 9574 Bahco
Överföring ab vinkel till arbetstycke
171 kr inkl moms
Läs mer
Bägge tummarna upp. Är verkligen värt det när man ser resultatet även om det tar mycket längre tid. Speciellt när man inte är så händig 😅. Lite trixigt blev det att göra de yttre brädorna samt vertikala delar med osynliga skruv. Löste det med att skruva delvis inifrån.Kashew skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hej, jag behöver hjälp med att förstå hur golvvärmen fungerar - El
Värme allmänt -
Varför fungerar bakåt-knappen så illa på Byggahus plötsligt
Information & Feedback -
Varför fungerar inte Ontech 9035 efter mobilbyte till 5G?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Fungerar det att skruva gles bastutrall osynligt med altanverktyg?
Bastu -
Halkfritt alterntiv till trall på trappsteg
Altan & Uteplats