Mitt x byggde en påbyggnad på förrådet/garaget. Använde virke som har legat på mina föräldrars gård, vet ej namnet. Men redigt virke tjocka, legat ute flera år. Problemet är att han målade ovanpå dessa och de vill ej ha färg, allt flagnar och ser fult ut. Håller på att skrapa bort färgen, men ser att när det regnar så lägger sig allt vatten i skarvarna och där är träet som blötast. Hur gör man för att det inte ska samla sig vatten där? I skarvarna, mellan planken?
Hur vet man om virket är dåligt av allt vatten? Låta det trosk upp urdentligt och hur ser man det sen?
Eller är det bara att riva och börja om?
Billigare att skrapa, men tar ork och tid.