1 463 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Hur går det till på en rättegång?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Lite Off Topic.
En fråga, det är drygt 30 år sedan jag senast var i tingsrätten (som vittne).
En bekant blev för några veckor sedan brutalt rånad i sin butik, och grovt misshandlad. Gärningsmannen greps, och nu skall det blir rättegång. Vår kompis behöver moraliskt stöd, jag och min fru tänker gå dit.
Men hur fungerar det, träffas man utanför rättsalen innan, eller hålls vittnen och målsägare skilda från publiken?
En fråga, det är drygt 30 år sedan jag senast var i tingsrätten (som vittne).
En bekant blev för några veckor sedan brutalt rånad i sin butik, och grovt misshandlad. Gärningsmannen greps, och nu skall det blir rättegång. Vår kompis behöver moraliskt stöd, jag och min fru tänker gå dit.
Men hur fungerar det, träffas man utanför rättsalen innan, eller hålls vittnen och målsägare skilda från publiken?
Det är olika från fall till fall. Är den åtalade häktad så leds denne in av polis/häktespersonal direkt från häktet till rättssalen. Om så inte är fallet finns absolut risk att parterna stöter på varandra utanför rättssalen.
Din bekant borde ha tilldelats ett målsägandebiträde som förhoppningsvis kan svara på detaljerna och komma med goda råd beroende på vad din bekant är orolig för.
Din bekant borde ha tilldelats ett målsägandebiträde som förhoppningsvis kan svara på detaljerna och komma med goda råd beroende på vad din bekant är orolig för.
Antar att gärningsmannen sitter häktad? Då kommer han troligen in genom en annan dörr än där resten går in.
Normalt möts man utanför och alla går in genom entrén när den öppnas. Man skiljer inte åt målsägare/vittnen/åhörare.
Känner sig din bekant lite orolig för att eventuellt möta gärningsmannens bekanta så skulle jag rekommendera att man pratar med sin advokat. Kanske då att man träffas en bit ifrån salen och går in sist när alla andra redan gått in. Eller om det finns möjlighet att man får gå in först, eller annan ingång.
Skönt för din bekant att ni går dit som stöd, det är en liten annorlunda miljö att vistas i som man normalt inte gör.
Normalt möts man utanför och alla går in genom entrén när den öppnas. Man skiljer inte åt målsägare/vittnen/åhörare.
Känner sig din bekant lite orolig för att eventuellt möta gärningsmannens bekanta så skulle jag rekommendera att man pratar med sin advokat. Kanske då att man träffas en bit ifrån salen och går in sist när alla andra redan gått in. Eller om det finns möjlighet att man får gå in först, eller annan ingång.
Skönt för din bekant att ni går dit som stöd, det är en liten annorlunda miljö att vistas i som man normalt inte gör.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Tackar, vi skall träffa "offret" imorgon skall se om vi kan kolla ifall hon har fått info från ett målsägarbiträde.
Förbered din vän på att försvaren även har en roll att försvara sin klient. Det kan göras på olika sätt. Ett sätt är att ifrågasätta målsäganden och vittnen efter deras redogörelse vilket är ganska vanligt. De blir då osäkra vid försvarens frågor och deras berättelse uppfattas som mindre trovärdig. Det är då till fördel för den misstänkte. Beroende på vilken försvarare han har så har de olika nivåer på sina rollspel.
Att hon sedan talar om hur illa hon har mått efter rånet och att hon bett vänner att följa med som stöd är bara till fördel. Den biten brukar målsägandebiträdet sköta ganska bra. Alla brottsoffer brukar inte få målsägandebiträde som även kan vara med och påverka under förundersökningen i nästa samma omfattning som försvararen.
Hoppas hon verkligen har fått ett målsägandebiträde.
Att hon sedan talar om hur illa hon har mått efter rånet och att hon bett vänner att följa med som stöd är bara till fördel. Den biten brukar målsägandebiträdet sköta ganska bra. Alla brottsoffer brukar inte få målsägandebiträde som även kan vara med och påverka under förundersökningen i nästa samma omfattning som försvararen.
Hoppas hon verkligen har fått ett målsägandebiträde.
Det brukar vara så att alla samlas utanför i "korridoren" innan salen öppnas. Sen får alla gå in utom vittnena som får sitta kvar utanför tills det är dags för vittnesförhör och de kallas in.hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Vill minnas att det var så det gick till då för drygt 30 år sedan när jag var i rätten senast. Då fanns det dock ingen målsägare.
Klicka här för att svara