Hej!

Nu är det mer än 10 år sedan jag gjöt betongbänkskivor till mitt kök. Från början var de fina, men med tiden har de blivit grova i ytan och svåra att hålla rent. På det mest utsatta ställena där de skrubbats och använts mest, känns det som grovt sandpapper. Det är varken särskilt praktiskt, snyggt eller hygieniskt. Inte kul att behöva dra fram rotborsten varje kväll 🙂.

Nu undrar jag om någon har erfarenhet och tips om att renovera betongbänkskivor så att de får slät yta igen, helst på plats (väger bly, såklart).

Har funderat på flytspackel, microcement och andra lösningar, men hittar inga erfarenheter från andra om hur de gjort.

Medveten om att det kanske blir så att jag köper nya bänkskivor om det verkar mer jobb än det är värt, eller resultatet sådär. Kommenterar som ”släng ut” är dock inte svar på frågan.

Tacksam för hjälp och bifogar några bilder på värsta stället.

Grov yta på en sliten betongbänkskiva i köket, med ojämnheter och behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grovt och slitet betongbänkskiva i kök, med fruktkorg och flaska i bakgrunden; diskuterar renoveringsalternativ för en jämn yta.
Skapa konto

Vad är dom behandlade med?

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Vad är dom behandlade med?
Hårdvaxolja! Men det är så gropigt nu, så det fäster illa med nytt lager.. tack för svar!

När jag höll på med sånt så brukade vi köra epoxy+filler för att få en slät yta sen en matt pu lack på toppen beroende på vad du är ute efter för yta

Det är väl svårigheten med betong. Att det inte blir tillräckligt bra hur mycket man än anstränger sig för att fräscha upp.
En apelsin En apelsin skrev:
Kommenterar som ”släng ut” är dock inte svar på frågan.
Naturligtvis inte, men det är antagligen lösningen på problemet😉

Slipa.
Du lär vilja ha en bra grovdammsugare och antagligen luftrenare.
Sen kan ju utseendet bli annorlunda om man slipar fram mer av ballasten?

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
När jag höll på med sånt så brukade vi köra epoxy+filler för att få en slät yta sen en matt pu lack på toppen beroende på vad du är ute efter för yta
Ska läsa på lite och se om det kan funka!

F fallskydd skrev:
Slipa.
Du lär vilja ha en bra grovdammsugare och antagligen luftrenare.
Sen kan ju utseendet bli annorlunda om man slipar fram mer av ballasten?
Verkar lite tungt, men kanske värt att testa!

Du måste ju oavsett vad du ska göra slipa bort hårdvaxoljan är inte så tungt som det låter

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Finns bra maskiner. Ibland funkar papper, ibland behövs diamant. Beror bla på hur hård ballasten är (vilken bergart). Men dammhantering är kinkigt om du vill slipa på plats, och slippa lyfta ut skivorna.

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Hyr en handållen betongslip med reglerbart varvtal, en med vattenanslutning som är gjord för diamantskivor. Som någon skrev tidigare så kommer utseendet att förändras något och gå mer mot terrazzo när du slipar.

Sex stycken runda diamantskivor i olika färger för slipning av betong.
Skapa konto

• Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.