Det här med puts på spånskiva låter jättekonstigt. men i så fall misstänker jag att det gröna är en primer. Som dels skall få putsen att fästa bättre, dels skydda spånskivan från vattnet i putsen, annars finns det risk att spånskivan börjar svälla redan innan putsen har torkat.

BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med vävtapet?
Förmodligen glasfiberväv e.d. som målats över.
Glasfiberväv finns tydligen fortfarande i handeln så inte så lätt att tidsbestämma.

Tunt, grönt tätskikt rollade jag på väggarna i en massa badrum kring 1995 när jag jobbade extra på en kakelfirma. Såg ut som halvt genomskinlig, grön färg och blev lite plastaktigt när det torkat. Lite som primer för betong m.m., men tjockare.

Oftast var det väl gips under. Jag har något vagt minne av någon tejp som skulle dras över skarvar och skruvskallar också i det systemet.

På golvet var det svetsad våtrumsmatta under klinkern. Man började också experimentera med ett grått, mer gummiaktigt tätskikt på golv vid denna tiden som påminde om dagens rollade tätskikt.

BirgitS
A a.non skrev:
Förmodligen glasfiberväv e.d. som målats över.
Glasfiberväv finns tydligen fortfarande i handeln så inte så lätt att tidsbestämma.
Men frågan är om det användes på 70-talet vilket tydligen huset var från, men då var det ju vanligt med tunn plastbelagd tapet (utom just vid badkaret) och den var ju ofta ful efter 10 år. Glasfiberväv var, som jag minns det, vanligt på 80-talet däremot att det kändes lite gammalt/omodernt på mitten av 90-talet. I alla fall under slutet av 80-talet fanns ju tjocka våtrumsmattor för väggar, liknande de som finns nu.

H hempularen skrev:
Det här med puts på spånskiva låter jättekonstigt. men i så fall misstänker jag att det gröna är en primer. Som dels skall få putsen att fästa bättre, dels skydda spånskivan från vattnet i putsen, annars finns det risk att spånskivan börjar svälla redan innan putsen har torkat.
Låter rimligt. Kan det vara så att man gjorde så på 70-talet?

• Gilla
Lantliga
  • Laddar…
BirgitS
PNO PNO skrev:
Tunt, grönt tätskikt rollade jag på väggarna i en massa badrum kring 1995 när jag jobbade extra på en kakelfirma. Såg ut som halvt genomskinlig, grön färg och blev lite plastaktigt när det torkat. Lite som primer för betong m.m., men tjockare.
Det här med ett putslager, är det något som du känner igen?

Nej, någon puts har jag aldrig sett i dom sammanhangen. Skulle ju kunna vara ett cementbaserat spackel också om det är tunt.

Men då som nu så fanns det väl flera olika system på marknaden. Där jag jobbade så körde vi Höganäs.

Kan ju också vara att någon börjat förbereda för kakel, men av någon anledning ändrat sig och spacklat upp väggen och sedan satt vävtapet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Kan ju också vara att någon börjat förbereda för kakel, men av någon anledning ändrat sig och spacklat upp väggen och sedan satt vävtapet.
Det är f.d. hyreslägenhet. Osannolikt att hyresvärden plötsligt skulle ändra sina planer. Varför anses det ovanligt med våtrumsputs under en vävtapet? (Jag utgår ifrån att det är våtrumsputs men vet inte vad det är för skillnad).
Tack vare denna tråden kom vi fram till att det ljusgröna skiktet under det jag tror är puts e.d. måste vara någon typ av primer. Alltså: spånskiva --> grön primer --> våtrumsputs e.d. --> vävtapet (som i sig utgjorde våtskikt).

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Men frågan är om det användes på 70-talet vilket tydligen huset var från, men då var det ju vanligt med tunn plastbelagd tapet (utom just vid badkaret) och den var ju ofta ful efter 10 år. Glasfiberväv var, som jag minns det, vanligt på 80-talet däremot att det kändes lite gammalt/omodernt på mitten av 90-talet. I alla fall under slutet av 80-talet fanns ju tjocka våtrumsmattor för väggar, liknande de som finns nu.
Någon som vet om man hade rördragningar genom väggar på 70-talet? Vattenledningarna är utanpåliggande och går genom väggarna, som de ska. Kan detta ge oss en ledtråd till huruvida badrummet kan ha renoverats senare än 1982? Eller började man dra rör genom väggar redan innan 80-talet i hyreshus?

Redigerat:
BirgitS
Hur menar du att man skulle dra vattenrör i ett flerfamiljshus utan att dra rör genom väggarna?

Hur tjockt är putslagret?

BirgitS BirgitS skrev:
Hur menar du att man skulle dra vattenrör i ett flerfamiljshus utan att dra rör genom väggarna?

Hur tjockt är putslagret?
Jag menade förstås att man någon gång kom på att det är bättre att dra rör genom väggar istället för genom golvet. Någon här på forumet sa att det kan förekomma i äldre byggnader att rör går delvis genom golv och att det numera inte är tillåtet i badrum. Att rören behöver dras genom väggar för att kunna förse olika rum utesluter inte att de kan ha dragits delvis genom golvet också. Det ena utesluter inte det andra.

Jag vet inte hur man kan mäta tjockleken på ett lager puts.

BirgitS
I flerfamiljshus där stammarna går vertikalt i schakt/slits genom hela huset, vilket har varit vanligt i många årtionden, så är det lättast att dra ut horisontella vattenrör genom väggen än att dra dem genom betongbjälklag. Däremot i enplanshus med källare är det ofta enklare att låta vattenrören gå rakt upp från källaren genom golvet precis där man behöver dem. Man har alltså valt det som varit enklast i varje hus.

Det blev förbjudet med rör genom golvet i badrum och likn. för ung. 15 år sen.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I flerfamiljshus där stammarna går vertikalt i schakt/slits genom hela huset, vilket har varit vanligt i många årtionden, så är det lättast att dra ut horisontella vattenrör genom väggen än att dra dem genom betongbjälklag. Däremot i enplanshus med källare är det ofta enklare att låta vattenrören gå rakt upp från källaren genom golvet precis där man behöver dem. Man har alltså valt det som varit enklast i varje hus.

Det blev förbjudet med rör genom golvet i badrum och likn. för ung. 15 år sen.
Tror det har varit rätt vanligt att ha rör till vattenburna element genom golv i övriga rum. Inte samma regler som badrum förstås men måste ha funnits en anledning till att de valde att borra igenom betonggolven i övriga rum. Så det kan ju ha varit olika i olika byggnader. Så funkar inte till att tidsbestämma ett badrum då.

BirgitS
Ja, det beror ju på hur rören till elementen ska gå, där är det nog inte så ofta schakt eftersom de ska ut i alla rum i stället för ett begränsat antal (kök och bad). Men helt riktigt, man kan inte tidsbestämma ett badrum utifrån att vattenrören går genom väggen från en schakt och sen är utanpåliggande.

A a.non skrev:
Låter rimligt. Kan det vara så att man gjorde så på 70-talet?
Det finns även något blekrosa under tapeten på vissa ställen. Fanns det rosa spackel på 70-talet? Eller rosa tapetklister (fast det är matt och ser mer ut som spackel tycker jag)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.