Någon som vet på ett ungefär under vilken tidsperiod det fanns rollat ljusgrönt tätskikt på marknaden? Undrar om det går att tidsbestämma ett badrum utifrån detta.
Spånskiva --> ljusgrönt skikt --> puts --> vävtapet.
Jag utgår ifrån att det gröna måste vara ett gammalt rollat tätskikt, men när började man använda rollade tätskikt i badrum?

I mitt tidigare badrum var det ett ljusgrönt rollat tätskikt. Det badrummet byggdes 2004.

Jag rollade ett dylikt 1999-00 nånting. Det som vart över finns kvar fast jag flyttat en gång..............har antagligen torkat nu.

....men spånskiva + tätskikt var nog inte ok tidigt 2000 om jag minns rätt - det skulle vara gips som underlag är jag rätt säker på?

MathiasS MathiasS skrev:
....men spånskiva + tätskikt var nog inte ok tidigt 2000 om jag minns rätt - det skulle vara gips som underlag är jag rätt säker på?
Det kanske fanns olika krav beroende på om det skulle vara kakel eller tapet? Här fanns inget kakel.

Jag använde rollat tätskikt för 2 år sedan i källaren på jackon våtrumsskivor. Då använde jag LIP VS30. Under det hade jag LIP VS20 som grund. VS20 är väldigt grön i färgen. VS30 tyckte jag drog mer åt det blåa hållet.

Det enda jag egentligen vill säga med detta är att det "fortfarande" finns produkter på marknaden som skulle kunna vara det du beskriver. Och att det gröna skiktet skulle kunna vara grundfärg för putsen.

T tobbbias skrev:
Det enda jag egentligen vill säga med detta är att det "fortfarande" finns produkter på marknaden som skulle kunna vara det du beskriver. Och att det gröna skiktet skulle kunna vara grundfärg för putsen.
Tänkte mer att om rollat tätskikt inte existerade förrän t.ex. 1990 så skulle vi kunna utesluta att badrummet är äldre än så. Om det är grundfärg, då kan det vara 70-tal, eller? Byggnaden är från 70-talet vet vi men badrummet kan ju ha renoverats en eller flera gånger mellan 70-talet och 2005. Anledningen till att jag vill ha ett hum om hur pass gammalt detta kan vara är att om det är från 70-talet så kan det finnas asbest.

Har grönt rollat tätskikt på gips i mitt badrum som är från 1995

Det låter väldigt märkligt om ett tätskiktslager skulle följas av puts och sedan tapet. Är du säker på att det lagret du är ute efter verkligen har den funktionen? I ett badrum jag rev från -63 fanns något grönaktigt under våtrumsmattan som jag mer uppfattade som vävlim alt primer än tätskikt men detta lager satt då direkt under våtrumsmattan

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Säker på att det är grönt skikt ?? Och inte grön impregnerad spånskiva.
Och puts på spånskiva låter väldigt märkligt.

Lägg upp bilder så ska vi här röna ut både material och ålder.

T toolman77 skrev:
Har grönt rollat tätskikt på gips i mitt badrum som är från 1995
Är det bakom kakel eller vävtapet?

M myrstack skrev:
Det låter väldigt märkligt om ett tätskiktslager skulle följas av puts och sedan tapet. Är du säker på att det lagret du är ute efter verkligen har den funktionen? I ett badrum jag rev från -63 fanns något grönaktigt under våtrumsmattan som jag mer uppfattade som vävlim alt primer än tätskikt men detta lager satt då direkt under våtrumsmattan
Kom just på att själva vävtapeten skulle utgöra ett tätskikt så det gröna måste vara någon typ av grundfärg eftersom man inte får ha dubbla tätskikt. Om detta var från 70-talet så var det i imponerande skick.

Isakare Isakare skrev:
Säker på att det är grönt skikt ?? Och inte grön impregnerad spånskiva.
Och puts på spånskiva låter väldigt märkligt.

Lägg upp bilder så ska vi här röna ut både material och ålder.
Det verkar inte tillhöra själva spånskivan. Bitar av det gröna lossnade när bitar av putsen knackades bort. Kan vara någon typ av grundfärg på spånskivan men det ser inte ut som spånskivan sugit upp färgen utan det sitter som ett lager utanpå.

A a.non skrev:
Är det bakom kakel eller vävtapet?
Bakom kakel

BirgitS
Vad menar du med vävtapet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.