Hej Alla. För något år sedan köpte jag en Arboga E100 med nummer 2894. Den är ommålad grå. Kanske borde jag måla om den i originalkulör. Jag inser att det måste vara en tidig maskin, och jag vill gärna veta vilket år den tillverkades.
Någon som har koll här?
Någon som har koll här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Jag vet inte men vad spelar det för roll? Är det bara för skojs skull så gissar jag på 40-50tal men lägg upp en bild på hela så kanske du kan få någon bättre gissning.
Inte för att låta negativ på något sätt men det är ingen raritet eller något av samlarvärde så du "borde" inte restaurera den till originalskick om du inte vill det. Om nått så borde du underhålla den och använda den😉
Inte för att låta negativ på något sätt men det är ingen raritet eller något av samlarvärde så du "borde" inte restaurera den till originalskick om du inte vill det. Om nått så borde du underhålla den och använda den😉
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
gamla arboga brukar väl vara målade gråa har jag för mig..........så inte säkert att den är ommålad på det viset. Har för mig att det gjordes ganska taffligt också........
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Taffligt var ett bra ordval, min arboga är "snyggt" tvåfärgad då ungefär 50% av färgen är borta och primern med annan nyans syns, primern känns noggrant applicerad medans färgen kastade dom nog på sekunden innan den lämnade fabriken 😉
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Primern är nog säkert sån där färg de doppar gjutgods i direkt efter gjutning. Görs oftast innan all bearbetning också. Har faktiskt tidigare försökt att hitta uppgifter på vad detta är för typ av färg men utan resultat.
A Aspalen skrev:
Logga in
Skapa konto
Enklaste av enkla.
Lossar man borrhuvudet med höger sidas två spakar gäller det att hålla emot med vänster sidas spak för att det inte ska ramla ner med en stor smäll.
Samma gäller för bordet. Men där finns ingen spak på vänster sida. När man lossar de två högra spakarna lyfter man i bordet och hoppas att det är låst mot sitt fäste.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Jösses är det där verkligen en färdig produkt och inte nått halvdant test från fabrik, känns ju inte så lite farligt. Eller är det kanske ett ihopbygge av något slag, jag har aldrig sett en utan kuggstång på bordet
Lösningen för huvudet ser ut som den gör på vissa bänkmaskiner, dom fullstora jag sett har alla haft en koppling som ska hindra huvudet från att falla ner (som inte alltid funkar).
Här finns det lite kul läsning för den som är intresserad men någon exakt ålder för din lär du inte hitta.
https://www.lathes.co.uk/arboga-drills-part-2/page3.html
Lösningen för huvudet ser ut som den gör på vissa bänkmaskiner, dom fullstora jag sett har alla haft en koppling som ska hindra huvudet från att falla ner (som inte alltid funkar).
Logga in
Skapa konto
Här finns det lite kul läsning för den som är intresserad men någon exakt ålder för din lär du inte hitta.
https://www.lathes.co.uk/arboga-drills-part-2/page3.html
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Om den som driver detta företag fortfarande är aktiv så har han en hel del kunnande och delar.
GADO maskin och verktyg.
Delar till Arboga borrmaskiner
gado_maskin@hotmail.com
GADO maskin och verktyg.
Delar till Arboga borrmaskiner
gado_maskin@hotmail.com
Jag har sett en äldre arboga som inte heller hade kuggstång på bordet. Vet inte det var en enklare modell eller om den bara var tidig.Rickard. skrev:
Jösses är det där verkligen en färdig produkt och inte nått halvdant test från fabrik, känns ju inte så lite farligt. Eller är det kanske ett ihopbygge av något slag, jag har aldrig sett en utan kuggstång på bordet
[bild]
[länk]
har sett de med 4st på detta visetRickard. skrev:
[bild]
[länk]
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Efter lite googlande så hittade jag en likadan som TS på nätet så det är helt klart en färdig model. Smått galet tycker jag men det var ju andra tider, eller så fattar jag bara inte...Daniel_N skrev:
https://www.blinto.se/auction/Arboga-E100-197124-106525/?removeAutoBid=1
Klicka här för att svara