Hej!

I ett källarrum har tidigare ägare satt upp en 2m lång 15cm hög frigolitskiva längst upp på en vägg. Det är yttervägg och det har både grävts, dränerats och kopplats bort oljepanna i rummet. Kanske därför det blev hål? Fråga mig inte..

Nu lyfte jag på frigoliten och såg trä på andra sidan, det är ca 10cm djupt så det är väl mot ytterväggen?

Ska nu ta bort frigoliten.
Hur ska jag fylla? Bara lasta in putsbruk eller ska jag fylla området med något först?

Tack på förhand!

• Bild på en vägg med spår efter frigolitskiva och ett överliggande kabelrör, blått område markerar hörnan i ett källarrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Frigolitskiva med hål i ett källarrum, visar trä på andra sidan.
    Skapa konto
  • En frigolitskiva är monterad längs överkanten av en vägg med synliga skruvar och sprickor i ytan.
    Skapa konto
Behöver du göra något?

useless useless skrev:
Behöver du göra något?
Jag tänkte piffa upp rummet och spackla väggen. Inte mer än så.

Ok. Men isoleringen fyller väl en viss funktion? Särskilt om det är ovan mark och ytterpanelen bakom. Sen är det kanske inte så lämpligt att fylla betong mot träet?

A
M molle55 skrev:
Hej!

I ett källarrum har tidigare ägare satt upp en 2m lång 15cm hög frigolitskiva längst upp på en vägg. Det är yttervägg och det har både grävts, dränerats och kopplats bort oljepanna i rummet. Kanske därför det blev hål? Fråga mig inte..

Nu lyfte jag på frigoliten och såg trä på andra sidan, det är ca 10cm djupt så det är väl mot ytterväggen?

Ska nu ta bort frigoliten.
Hur ska jag fylla? Bara lasta in putsbruk eller ska jag fylla området med något först?

Tack på förhand!
Vad är det för material i väggen under?

Rejäl skrev:
Vad är det för material i väggen under?
Jag är osäker, huset från 40-tal. Helt my på detta.. Betong eller mur eller båda. :)

• Hål i en vitmålad vägg av betong eller murverk i ett hus från 40-talet.
    Skapa konto
A
M molle55 skrev:
Jag är osäker, huset från 40-tal. Helt my på detta.. Betong eller mur eller båda. :)
Ser ut som lättbetong, kan du karva i det med en skruvmejsel eller kniv?

Rejäl skrev:
Ser ut som lättbetong, kan du karva i det med en skruvmejsel eller kniv?
Japp det kan jag!
Öppnade upp mer frigolit och det är verkligen trä där bak. Men vet inte hur det ser ut bakom hela biten

Är det ovan mark?

A
M molle55 skrev:
Japp det kan jag!
Öppnade upp mer frigolit och det är verkligen trä där bak. Men vet inte hur det ser ut bakom hela biten
Köp lättbetongsblock och mura igen hålet för då får du lite isolering i det också..

• Gilla
useless
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Köp lättbetongsblock och mura igen hålet för då får du lite isolering i det också..
Toppen! Då gör jag det. Vad är bäst att mura med?

Tack för alla svaren i tråden!

useless useless skrev:
Är det ovan mark?
Precis ovan tror jag.

A
M molle55 skrev:
Toppen! Då gör jag det. Vad är bäst att mura med?

Tack för alla svaren i tråden!
Är det slätt så finns det lim, annars lågalkaliskt murbruk B eller C..

På med ett putsnät och putsa utanpå frigoliten?

K Kurtivan skrev:
På med ett putsnät och putsa utanpå frigoliten?
Ska ha det i åtanke! Det låter enklare fixat. Något att tänka på om jag kör på det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.