32 489 läst ·
250 svar
32k läst
250 svar
Hur funkar strålning från trådlösa apparater?
Klart det fungerar.. Sätt den i 3g läge, och hämta hem en fil via 3G.. eller sätt den i flygläge och se.Per Eskilsson skrev:Att göra testen med en mobiltelefon i flight mode eller ej flight mode funkar inte. Stålningen uppstår när mobiltelefonen sänder och tar emot och då måste man ju antingen prata i den eller surfa med den. En "3G mottagare" som inte hämtar info (=inte laddar upp någon sida) strålar mer än en som bara ligger och inte används.
Att den inte strålar i flightmode är ju uppenbart, men för att ge försökskaninen en rimlig chans verkar det väl rimligt att telefonen också ska sända och ta emot data när den är på, dvs man får surfa lite under "på"-försöket.frohike skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 692 inlägg
Men hur ska man genomföra denna test rent praktiskt? Om man tillåter försökspersonen att surfa så ser den ju att den är på. Jag provade hålla mobilen till Marlénes öra samtidigt som jag laddade ner aftonbladets hemsida via 3G, men det blir konstlat på något sätt.
Jag upplever att strålningen märks som mest när jag slår av Wi-Fi och startar Safari från iPhonen och surfar in på Aftonbladet.se första gången. Då bränner det liksom till inom mig (obs! det har inget med Aftonbladet att göra). Därefter upplever jag strålningen inte lika stark.
Jag upplever att strålningen märks som mest när jag slår av Wi-Fi och startar Safari från iPhonen och surfar in på Aftonbladet.se första gången. Då bränner det liksom till inom mig (obs! det har inget med Aftonbladet att göra). Därefter upplever jag strålningen inte lika stark.
Man kan ju krångla till dessa tester i det oändliga, men ska det bli gjort så är det väl lika bra att hålla det enkelt, precis som du nu gjort. Det viktiga är ju att försökspersonen inte vet vad som händer.
Ej heller ska man underskatta antalet iterationer för att få ett vettigt resultat.
Ej heller ska man underskatta antalet iterationer för att få ett vettigt resultat.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Per Eskilsson skrev:Nu har jag gjort en snabbtest på Marléne. Hon och jag satt i soffan 50 cm ifrån varandra. Hon blundade och jag satt med den bärbara datorn i knät och surfade respektive låtsassurfade. Jag frågade henne tio gånger "På eller av?". Hon svarade rätt 8 av 10 gånger. Vi ska försöka göra om testet när solen inte skiner in genom gardinerna, eftersom solens strålning gjorde att hennes känselspröt försämrades. Skulle också vilja testa med ett mobilt bredband (istället för wifi eftersom ett mobilt bredband strålar mer än wifi) men jag har tyvärr (för testets skull) skickat tillbaka alla våra mobila bredband.
Sen är det det där med att du kan omedvetet påverka försökspersonen.
Det bästa (egentligen det enda giltiga testet) är om ingen vet om den är på eller inte - och som sagt: många iterationer behövs...
Rent praktiskt skulle du tex kunna ha två mobiltelefoner var sin likadan påse -den ena aktiv den andra avstängd.
Du märker påsarna A och B - men stoppar ned telefonerna så du inte vet vilken som är i vilken före testet (kanske tom låter en annan person som inte är med vid testet sen göra det).
Sen håller man fram den ena eller den andra påsen (och ser till att den andra är långt bort- i ett annat rumm eller liknande) och antecknar resultatet - och i efterhand kollar man vilken påse som innehöll vilken mobil och sammanställer detta...
/K
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 692 inlägg
Det där med att ha två likadana telefoner i var sin påse var ett bra förslag. I den ena påsen lägger man en mobil med flygplansläge på och den andra lägger man en mobil som samtalar (fast stänger av ljudet).
Tumregeln brukar vara 1000 samples per strata.
Har du en iPhone så installera Apache på den och lägg dit en stor fil. Sedan är det bara att hämta filen när du ska sända och låta bli när du inte ska sända.
Är man riktigt energisk så kan man göra ett script som sköter hämtningarna slumpmässigt och loggar när det hämtar. Sedan är det bara att notera när man känner något och när man inte känner något, och efteråt jämföra loggarna. Då har man plockat bort den mänskliga felfaktorn helt ur testet.
Var inte så säker på det, kvällspressen kan ge allergiska utslag...
Av alla de korrelationsstudier som gjorts finns det inga som kan visa på ett resultat som avviker med signifikans från slumpen. Det finns heller inga kända mekanismer, förutom uppvärmningseffekten, som ger vid handen att mikro- eller radiovågor skulle kunna orsaka skador på celler eller organ. Däremot finns det ett stort antal hypoteser som i media ofta betraktas som fakta. Som så riktigt påpekas ovan är det enda sättet att testa detta ett kontrollerat dubbeblindtest, vilket är svårt att utföra på ett bra sätt i hemmet (avskärmning etc.).
Till saken hör också att denna specifika typ av sjukdomsfenomen är okänt i de flesta länder, vilket antyder att det är en så kallad "teknikåkomma" kopplat till en viss kultur. Teknikåkommor har genom historien dykt upp vid diverse tekniksprång. Exempelvis drabbads skrivare av "skrivkramp" när man övergick från gås- till stålpenna. Det har visat sig att sjukdomar av detta slag har ett psykosocialt och psykosomatiskt ursprung. De givna symptomen är helt verkliga, men orsaken är inte det man vanligtvis tillskriver dom.
Till saken hör också att denna specifika typ av sjukdomsfenomen är okänt i de flesta länder, vilket antyder att det är en så kallad "teknikåkomma" kopplat till en viss kultur. Teknikåkommor har genom historien dykt upp vid diverse tekniksprång. Exempelvis drabbads skrivare av "skrivkramp" när man övergick från gås- till stålpenna. Det har visat sig att sjukdomar av detta slag har ett psykosocialt och psykosomatiskt ursprung. De givna symptomen är helt verkliga, men orsaken är inte det man vanligtvis tillskriver dom.
Administrator
· Skåne
· 6 692 inlägg
Jag är säker på att måste gå längre tid än bara en halv till en minut mellan testtillfällena. Jag tror det behövs minst 10 minuter mellan tillfällena. Annars flyter upplevelserna ihop på något sätt.
Administrator
· Skåne
· 6 692 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Kan du hänvisa till någon vetenskaplig studie som belägger dina påståenden?
Marklund skrev:Av alla de korrelationsstudier som gjorts finns det inga som kan visa på ett resultat som avviker med signifikans från slumpen. Det finns heller inga kända mekanismer, förutom uppvärmningseffekten, som ger vid handen att mikro- eller radiovågor skulle kunna orsaka skador på celler eller organ. Däremot finns det ett stort antal hypoteser som i media ofta betraktas som fakta. Som så riktigt påpekas ovan är det enda sättet att testa detta ett kontrollerat dubbeblindtest, vilket är svårt att utföra på ett bra sätt i hemmet (avskärmning etc.).
Det är svårt att göra egna blindtester som ger användbara resultat eftersom det är så lätt att, medvetet eller omedvetet, påverka resultatet, men tipset med påsarna var bra. Lägg dock till en extra påse i undersökningen, i den påsen lägger du en brädbit.
Altså en påse med en telefon i flygläge, en påse med en identisk telefon som sänder en stor datamängd och en påse som aldrig skall kunna ge något utslag över huvud taget.
I rummet intill slumpar du fram vilken påse som skall testas och håll den bakom försökspersonens huvud, samma avstånd hela tiden. Prata inte med försökspersonen och låt henne inte se eller ta på påsarna.
Upprepa 10-20 gånger per dag i minst en månad, sen kan man börja räkna på utfallet.
För att undvika påverkan från externa felkällor så får det ju naturligtvis inte finnas några andra elprylar i närheten under testet.
Altså en påse med en telefon i flygläge, en påse med en identisk telefon som sänder en stor datamängd och en påse som aldrig skall kunna ge något utslag över huvud taget.
I rummet intill slumpar du fram vilken påse som skall testas och håll den bakom försökspersonens huvud, samma avstånd hela tiden. Prata inte med försökspersonen och låt henne inte se eller ta på påsarna.
Upprepa 10-20 gånger per dag i minst en månad, sen kan man börja räkna på utfallet.
För att undvika påverkan från externa felkällor så får det ju naturligtvis inte finnas några andra elprylar i närheten under testet.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Forskningsråded för arbetsliv och socialvetenskap har regelbundet beställt utredningar och elektromagnetiska fält och påverkan av dessa på människor.Marlene Eskilsson skrev:
Yngve Hamnerius på Institutionen för signaler och system, Bioeffekter, är en av de auktoriteter vi har på området i Sverige.
Kolla tex s19 i följande rapport:
Kanske inte explicit säger att många studier är felaktiga - men mkt lästvärt:
http://www.fas.se/upload/dokument/särskilda_områden/eloverkanslighet/emfpdf1.pdf
Och i följande , från 2009, som avhandlar just elöverkänslighet vid exponering av elektromagnetiska fält - där man mkt mer går in på olika studier och deras resultat samt hur man kan förklara avvivkande resultat mellan olika studier:
http://www.fas.se/upload/dokument/publiaktioner/pdf/FAS EMF 08 (2009).pdf
Och i inledningen står bland annat:
"Andra hälsorisker och framför allt symtomförekomst (av den typ som kopplas till elöverkänslighet) har studerats i relativt liten utsträckning och de få studier som finns har betydande metodologiska svagheter. Det finns följaktligen inga vetenskapliga data av någon betydelse som talar för att ett samband mellan symtom och master, och det finns i grunden inga skäl att befara ett sådant samband."
/K
Bra artikel med mycket länkar till forskningsresultat och ställningstaganden från ledande organisationer på hälsoområdet:
http://depletedcranium.com/studies-on-rf-radiation-and-cancer/#more-3749
Kort sammanfattning: Ingen fara, slappna av och fortsätt telefonera.
http://depletedcranium.com/studies-on-rf-radiation-and-cancer/#more-3749
Kort sammanfattning: Ingen fara, slappna av och fortsätt telefonera.