Göran.W
Snart är det solar max igen och då kan vi börja snacka strålning i stora mått.
Solen strålar då så kraftig elektro magnetisk strålning att hela städers el system kan slås ut.
Canada råkade riktigt illa ut 1989 http://www.ips.gov.au/Educational/1/3/12
http://www.solarstorms.org/SRefStorms.html
Jag har inte hör talas om någon som mår illa av den massiva strålningen som solen sänder ut bland dom som är över kännsliga mot el och annan strålning.
Lite märkligt med tanke på att strålningen från solen vid ett utbrott vida överstiger all annan strålning man kan utsättas för,

Göran.W skrev:
Snart är det solar max igen och då kan vi börja snacka strålning i stora mått.
Solen strålar då så kraftig elektro magnetisk strålning att hela städers el system kan slås ut.
Canada råkade riktigt illa ut 1989 [länk]
[länk]
Jag har inte hör talas om någon som mår illa av den massiva strålningen som solen sänder ut bland dom som är över kännsliga mot el och annan strålning.
Lite märkligt med tanke på att strålningen från solen vid ett utbrott vida överstiger all annan strålning man kan utsättas för,
Kan ju bero på att Ingen någonsin har klarat ett test för elöverkänslighet.. Alla tester man någonsin har hört om faller inom slumpen i antal rätt :D
Likväl går skattemiljoner åt varje år till el-sanering där man väljer att "bota" en symtom men inte vill bota den bakomliggande orsaken vilket inte beror på EL

tjena skrev:
det där med kaffe är intressantd^_^b
mycket delade uppfattningar hurvida det är nyttigt eller inte...
ena dagen ska man max dricka en kopp...annars får man cancer och andra sjukdomar..
nästa dag skyddar det mot cancer..:D och då ska man helst dricka en 4-5 koppar...så man är skyddad ordentligt
Det där beror på att media alltid blåser upp varenda liten forskningsrapport med stora rubriker, utan att öht göra någon bedömning av rapportens trovärdighet och rimligheten i slutsatserna.

Vi har ju exemplet i den här tråden, med WHOs uppklassificering av mobiltelefoni. Man flyttade upp mobiltelefoni till samma nivå som kaffe, och tidningarna formulerade det som att mobiltelefoni orsakar cancer...

För att inte tala om den elektromagnetiska strålningen som solen dagligen utsätter oss för, den är ca 1000W/m²

aftonbladet kanske skulle kolla var dessa sk forskare får sin lön ifrån...
eller andra förmåner som dessa människor får,kommer ifrån...

tjena skrev:
I väntan på det kanske du kan upplysa oss?
http://xkcd.com/925/

tjena skrev:
Det är inte svårt att få reda på (saxat ur artikeln som finns på http://www.bmj.com/content/343/bmj.d6387.full hurra för open access):

"Funding: This study was funded by the Danish Strategic Research Council (grant No 09-059984, 09-059045) to cover costs for data linkage. PF received a fellowship for prospective researchers by the Swiss National Science Foundation for this project. AHP was supported by a stipend for PhD students from the Danish Graduate School in Public Health Science. All other authors contributed to this work based on their respective core budget positions.

Competing interests: All authors have completed the ICMJE uniform disclosure form at www.icmje.org/coi_disclosure.pdf (available on request from the corresponding author) and declare: no support from any organisation for the submitted work; no financial relationships with any organisations that might have an interest in the submitted work in the previous three years; no other relationships or activities that could appear to have influenced the submitted work."

Forskarna har tidigare fått medel från bla Schweiz (Qualifex-studien): Qualifex is funded by the Swiss National Science Foundation Qualifex is funded by the Swiss National Science Foundation (No. 405740-113595). De hittade inga direkt samband där heller.

Om man får medel från de stora nationella forskningsråden och nationella doktorandskolor så kan man med gott samvete stryka "så kallade" då är man bara "forskare" med stort "F". :)

(Hälsar den "så kallade" forskaren Dr. Stefan Axelsson, som ännu ej fått några medel från vetenskapsrådet, om man inte räknar med pengarna för att avsluta min doktorsavhandling. Men de fick ju strängt taget min handledare, så jag får väl ha kvar tillnamnet så länge då. :D)

Redigerat:
mycke_nu skrev:
...
Om jag personligen skulle undvika någon frekvens så kanske det skulle vara just 2,45 GHz eftersom det är resonansfrekvensen för vattenmolekylerna i våra celler.
...
Resonansfrekvensen för vatten ligger vid ca 10GHz, 2,45 (som man kör i "alla" moderna microvågsungnar) har valts pga att man då får djupare inträngning och därmed "bättre", "jämnare", uppvärmning.

mstrand skrev:
Är det inte så att transformatorer har betydligt värre magnetfält runt sig än telefoner och WLAN? Jag läste en artikel där de hävdade det är betydligt värre att sova en natt med en klockradio som går på 230V än normalt mobliprat under en hel vecka?
...
Transformatorer har förmodligen ofta starkare magnetfält än mobiltelefoner. Å andra sidan ligger de väldigt olika i frekvens och övriga karakteristika (tex modulation). Med andra ord jämför man äpplen och bokhyllor. Även ljus är samma typ av "strålning", bara i annan frekvens.

Per Eskilsson skrev:
Men hur var det nu med antalet volt? Strålar en ac adapter eller en väckarklocka mer för att den har ett högre volt (angivet i "output") än om den har ett lägre?
Nej.
Däremot har tillverkaren av en nätansluten maskin mycket mindre orsak att jobba med att minska oönskad "radiostrålning". Om en batteridriven maskin (mobiltelefon) strålar ut en massa, så tar batteriet snabbt slut. Då blir kunden sur.
Om en klockradio strålar, så finns det ingen som någonsin kommer att märka det. (Sanning med modifikation, sedan en tid tillbaka finns det regler för hur mycket en maskin får stråla, för att den inte skall ställa till det för andra maskiner i närheten)
Därför är nätanslutna produkter, framförallt lite äldre sådana, ofta riktiga fulingar när det kommer till "radiostrålning". Å andra sidan är det inget man märker, om man inte ställer en annan maskin i närheten, då kanske den ena, eller båda, inte fungerar som det var tänkt.
Fast det går mycket väl att bygga en 250V maskin som är lika lågstrålande som en 2V, det kostar bara mer tid=pengar. Som tillverkaren inte får tillbaka, eftersom ingen märker något (utom en viss ökad effektförbrukning, som i regel är så låg att ingen ändå märker det).

Per Eskilsson skrev:
...
men det har sagts i denna tråd att både klockradio med 210V och stationär telefon (hur otroligt det än nu kan vara) är farligare än en mobiltelefon.
Det har jag inte sett någon som säger.
Folk har sagt att klockradios och stationära telefoner ofta har starkare magnetfält än mobiltelefoner.
Poängen är att det är helt olika frekvens och karakteristik på dessa fält och eftersom ingen vet om det är farligt med magnetfält, och i så fall vilka egenskaper som är farliga, (styrka, frekvens, modulation, riktning...) så är det omöjligt att säga vilket som är värst. Tex kommer ett magnetfält på 2,4Ghz (tex mikrovågsugn) 5W (typiskt läckage från mikrovågsugn) att värma upp dig mycket mer än ett fält på 50hz (eller 50Ghz) och 50W, om radiokällan är lika långt från kroppen. Men är det farligare? Det har vi ingen som helst aning om:S

snuttjulle skrev:
Problemet med att ha en produkt med lågt SAR värde måste ju innebära att räckvidden blir kortare eller har jag missat nått?
...
Nej, ett lågt SAR värde behöver inte betyda dålig räckvidd. Det är ungefär som att säga att en bil med få hästkrafter är långsammare än en med många hästkrafter.
En specialbyggd racer med ca100hk kan ofta göra tre varv på en bana, medan en stor amerikansk pickup (ca300hk) bara hinner med ett. Racern är helt enkelt bättre byggd än pickupen (åtminstonde för bankörning. Alla som någonsin har försökt hämta hem ett kylskåp i en Lotus Super 7 har önskat sig en stor, långsam, brummande, bensinslukande pickup).

Per Eskilsson skrev:
...
Jag tror inte på det du säger. Den trådlösa revolutionen har kommit nu de allra senaste åren och kommer att komma ännu mer de närmsta åren.

Jag tänker på trådlösa högtalare, trådlösa förstärkare, trådlösa spelkonsoller, trådlösa tv-apparater, trådlösa leksaker, trådlösa larm, trådlösa ringklockor, trådlösa iPads, trådlösa skrivare med mera.
...

Du har rätt, trådlös tvåvägskommunikation har exploderat de senaste årtiondena, men den står för en, relativt sett, mycket liten del av den totala "radiostrålningen", mätt i effekt. Totala effekten av elektromagnetisk strålning som tillförs atmosfären av mänskliga aktiviteter har minskat konstant sedan 1960-talet, eftersom maskinerna är effektsnålare idag.
Det finns bara ett begränsat antal praktiskt användbara frekvensband och de var, i princip, upptagna redan runt 1960. Sedan dess har vi fått använda dem effektivare. Samtidigt har tekniken utvecklats, så att vi idag får "mer för mindre" (tex längre räckvidd för dagens ficktelefoner än 1980-talets portföljsstora mobiltelefoner).
Däremot har total tillförd effekt skiftats högre upp i frekvensbanden.

tjena skrev:
är ju mutor ofta som gör att sanningen inte kommer fram om strålning...
Tja, var och en får ju tro vad de vill.
Det är ju knappast någon brist på rapporter som säger att mobiltelefoner är farliga, det är bara så att _ALLA_ sådana rapporter hittills har visat sig vara värdelösa, när man granskar dem med ett vetenskapligt synsätt. Det är väl ett lite intressant faktum?
Man får uppmärksamhet (forskningsanslag, höjda läsarsiffror) om man hävdar att mobiler är farliga, ingen minns dementin.

tjena skrev:
...
men en del av dem som köpte mobiltelefoner när dom kom för 25 år sen...tegelstenarna
har dött i hjärntumörer...
En del av de som köpte "tegelstenarna" har säkert dött i ridolyckor. Alltså leder mobiltelefonstrålning till ridolyckor..

NOTERA
Jag är radioingenjör (och således mutad, enligt "tjena" (jag skall gå ut och hämta alla checkarna i brevlådan nu, där måste finnas en väldig massa, eftersom jag aldrig har tagit in dem)) och har bla jobbat på Ericsson.
Vi gjorde ett kul test där. Vi gick ner till restaurangen, där det fanns ett separat rum att värma maten i, med tolv mikrovågsugnar. Vi satte igång alla ugnarna på full effekt och mätte fältet. Resultat, mitt i rummet, ca 200ggr gränsvärdet för en mobiltelefon:wow:
Jag kände mig alltid lite "snurrig" och illa till mods när jag stod i det rummet och värmde maten (även innan vårt test, det var faktiskt det som var orsaken till testet). Berodde det på fältstyrkan, eller placebo? Ingen aning.

En sak man kan vara säker på är att våra kroppar är byggda för att tåla en viss mängd strålning. Om man ställer sig rakt under en högspänningsledning (400kV), så induceras ett magnetfält som driver en ström i kroppen. Denna strömmen är cirka 10ggr så stor som den som induceras av en mobiltelefon.

Om du i stället åker ut på landet, långt ifrån mobiltelefoner och högspännningsledningar, så borde du vara säker? Inte alls, där har du jordens magnetfält.
Om du börjar dansa så kommer du, mha jordmagnetfältet, att inducera lika stark ström genom kroppen som högspänningsledningen ger upphov till (om du snurrar ca 2,3 varv/sekund).

Med andra ord, dans är tio gånger så cancerframkallande som mobiltelefoner.

Eller, våra kroppar är byggda för att tåla en viss mängd "strålning", med vissa karakteristika, under viss tid (ett människoliv). Om vi utsätts för mer än det, så kan det kanske vara farligt.

/ Fredrik

Med andra ord, dans är tio gånger så cancerframkallande som mobiltelefoner.
Underbart ;)

"Om du börjar dansa så kommer du, mha jordmagnetfältet, att inducera lika stark ström genom kroppen som högspänningsledningen ger upphov till (om du snurrar ca 2,3 varv/sekund)."

Finns det något samband mellan alkoholhalt och resistans i kroppen? Möjligen kan det vara den inducerade strömmen från högtalarkablarnas magnetfält som får kroppen att börja svänga efter några järn?
Har alltid undrat! :D

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.