4 214 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
hur funkar mitt vattensystem
Har nyligen köpt hus och undrar över hur vattnet funkar..troligtvis är det så att vi kommer få svar vid tillträde, men det är ju 2 månader kvar och man har ju svårt att tänka på annat
Dessutom har det senaste åren bott en äldre dam i huset och hon kanske bara har kört på vad som funkat, så att vi som 3 barns familj behöver sköta det mer korrekt.
I alla fall...
Grävd brunn som delas av 2 hus.
I källaren står en pump, en hydrofor, och en tjock meterhög plåtburk.
Vad pumpen gör fattar jag ju
hydroforen, den renar vattnet eller hur? (fast från vad exakt? behöver den underhållas?)
Men vad är den andra burken för något?
Vi besiktigade med en bekant och han pratade om att tryck byggs upp i burken, och att man emellanåt behöver tömma och rengöra den. Nu är han ingen rörläggare så jag är ute efter lite mer utförlig fakta
I alla fall...
Grävd brunn som delas av 2 hus.
I källaren står en pump, en hydrofor, och en tjock meterhög plåtburk.
Vad pumpen gör fattar jag ju
Men vad är den andra burken för något?
Vi besiktigade med en bekant och han pratade om att tryck byggs upp i burken, och att man emellanåt behöver tömma och rengöra den. Nu är han ingen rörläggare så jag är ute efter lite mer utförlig fakta
Hade glömt bort det här ett tag.. Filtret antar jag att det bara är att öppna med handtaget i nederkant och se vad som händer (finns ett decimeterstort lock med handtag att vrida på).
Vad kan det bero på att vattnet pulserar i tryck rätt ordentligt? Pumpen startar och stannar så det hänger väl ihop..men varför är det inget konstant tryck?
Vad kan det bero på att vattnet pulserar i tryck rätt ordentligt? Pumpen startar och stannar så det hänger väl ihop..men varför är det inget konstant tryck?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Pulserar trycket så saknas det luft i hydroforen och då startar och stoppar pumpen ofta och det är inte bra. Skaffa en kompressor och fyll hydroforen med 2/3 luft så mår pumpen mycket bättre.
"handtaget" är nog bygeln som håller inspektionsluckan på plats i hydroforen.
Protte
"handtaget" är nog bygeln som håller inspektionsluckan på plats i hydroforen.
Protte
Okay tackprototypen skrev:
Klicka här för att svara