Hej! Vi har flyttat till ett hus med bergvärme. Jag är uppvuxen med elvärme.
Hela bottenvåningen har enbart golvvärme och en termostat i varje rum:
Digital termostat från LK med display som visar siffrorna 23,5. Monterad på en ljus trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den har vi lärt oss att man INTE ska justera temperaturen på (varför det sitter termostater man kan interagera med då är bortom mitt förstånd), den ska justeras på pumpen:
Bilden visar en NIBE bergvärmepump med kopparrör och expansionskärl monterade ovanför.
Skapa konto
Display på värmepump med kontroller, visar inomhusklimat och vattentemperatur. Modellen är F1245 med "OK" och bakåtknapp.
Skapa konto

På ovanvåningen är det vanliga radiatorer med vridtermostat.

Nu till problemet:
Om vi vrider ner termostaterna på radiatorerna larmar pumpen till slut för högt tryck. Om vi enligt beskrivning lämnar termostaterna öppna så är radiatorerna varma. Det är ett hemskt dilemma då huset är tilläggsisolerat och överlag ganska varmt.

Hur funkar det här egentligen?? 😅

Tack på förhand!

Du skall i möjligaste mån låta så många termostater som möjligt stå fullt öppna hela tiden.

Jobba istället med värmekurvan i pumpen för att uppnå önskad innetemp.

*edit* Förtydligande.
Att som nu vrida ner termostater runt om i systemet kan jämföras med att sätta sig i bilen o trycka full gas och sen reglera farten med bromsen.

• Gilla
STA och 3 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Du skall i möjligaste mån låta så många termostater som möjligt stå fullt öppna hela tiden.

Jobba istället med värmekurvan i pumpen för att uppnå önskad innetemp.

*edit* Förtydligande.
Att som nu vrida ner termostater runt om i systemet kan jämföras med att sätta sig i bilen o trycka full gas och sen reglera farten med bromsen.
Riktigt skum lösning i mina ögon, när man är van vid att ställa en termostat på den temperaturen man vill ha, men jag förstår!
Några tips på var jag kan läsa in mig i hur värmekurvan fungerar? Det såg nästan lite skrämmande ut när jag kollade i menyn 🙈

Har du användarmanualen?

J Josth skrev:
Har du användarmanualen?
Nej, går nog att googla sig till iofs!
Ibland är det ett handikapp att tillhöra en generation som använder internet före en bruksanvisning!

Vet du när din värmepump F1245 är tillverkad? Då går det lätt att hitta rätt manualer på NIBE's sajt.

S Slangfil skrev:
Riktigt skum lösning i mina ögon, när man är van vid att ställa en termostat på den temperaturen man vill ha, men jag förstår!
Några tips på var jag kan läsa in mig i hur värmekurvan fungerar? Det såg nästan lite skrämmande ut när jag kollade i menyn 🙈
Detta med värmepumpar som jobbar mot vattenburet distributionssystem är något som man som husägare måste intressera sig i och läsa på om för att få det att fungera bra.
Googlar du på det så inser du ganska direkt att det går att nörda ner sig precis hur mycket som helst om man eftersträvar den ultimata komforten och/eller ekonomiska driften.

I ditt fall med hus i 2 plan och olika system på de olika planen (golvvärme nere och radiatorer uppe) så kompliceras systemet ytterligare. Det lär sitta någon shunt som separerar slingorna, då det behöver vara olika flöden och framledningstemp till våningarna.

Men när du säger att du har ett välisolerat hus och radiatorerna blir varma om du låter termostaterna stå öppna när det är så varmt ute som det är nu...... Det säger mig att värmekurvan i pumpen inte alls är rätt inställd, pumpen borde inte producera värme alls knappt nu, på sin höjd att radiatorerna blir ljumna när utetempen sjunker på natten.

Är du/ni helt oinsatta och ointresserade så tror jag faktiskt ni gör klokt i att kontakta någon lokal rörmokare eller värmepumpsinstallatör som får komma hem till er. De kan kolla exact vad ni har för grejer och de vet hur allt fungerar.

S Slangfil skrev:
Inget svårt, du kan låta det vara och reglera med termostater, det kommer bara att förbruka mera el och påverka kostnad.
Sedan kan du lära dig mera om bvp och hur de systemen fungerar, både med "googla" och läsa manual.
Men framför allt utgå från ert hus och dess värmesystem. Så med samma bvp så skiljer det på hur man optimerar.
Jag trimmade in vår bvp under första året och sedan har den rullat på i 25år med några serviceåtgärder, kanske justerat lite utifrån lite tilläggsisolering.

A AndersS skrev:
Inget svårt, du kan låta det vara och reglera med termostater, det kommer bara att förbruka mera el och påverka kostnad.
Fast TS har ju redan drabbats av att pumpen stoppar på högtryckspressostaten. Det betyder att värmekurvan är för hög i förhållande till önskad innetemperatur så flödet stannar av när alla termostater stänger.
Ska man reglera med termostater måste man först justera in en bra värmekurva.

useless useless skrev:
Fast TS har ju redan drabbats av att pumpen stoppar på högtryckspressostaten. Det betyder att värmekurvan är för hög i förhållande till önskad innetemperatur så flödet stannar av när alla termostater stänger.
Ska man reglera med termostater måste man först justera in en bra värmekurva.
Japp, ungefär som jag skrev och med lite felindikering.😇

hsd
K Kasken skrev:
Detta med värmepumpar som jobbar mot vattenburet distributionssystem är något som man som husägare måste intressera sig i och läsa på om för att få det att fungera bra.
Googlar du på det så inser du ganska direkt att det går att nörda ner sig precis hur mycket som helst om man eftersträvar den ultimata komforten och/eller ekonomiska driften.

I ditt fall med hus i 2 plan och olika system på de olika planen (golvvärme nere och radiatorer uppe) så kompliceras systemet ytterligare. Det lär sitta någon shunt som separerar slingorna, då det behöver vara olika flöden och framledningstemp till våningarna.

Men när du säger att du har ett välisolerat hus och radiatorerna blir varma om du låter termostaterna stå öppna när det är så varmt ute som det är nu...... Det säger mig att värmekurvan i pumpen inte alls är rätt inställd, pumpen borde inte producera värme alls knappt nu, på sin höjd att radiatorerna blir ljumna när utetempen sjunker på natten.

Är du/ni helt oinsatta och ointresserade så tror jag faktiskt ni gör klokt i att kontakta någon lokal rörmokare eller värmepumpsinstallatör som får komma hem till er. De kan kolla exact vad ni har grejer och de vet hur allt fungerar.
Ursäkta men om man vill ha olika temperaturer i olika rum eller stänga värmen helt på övervåningen och samtidigt ha igång golvvärme, för bekvämlighet hur sjutton ska det gå till

hsd hsd skrev:
Ursäkta men om man vill ha olika temperaturer i olika rum eller stänga värmen helt på övervåningen och samtidigt ha igång golvvärme, för bekvämlighet hur sjutton ska det gå till
Det är ju just detta som blir svårt och fungerar dåligt....

Vill du ha det lite kallare i något rum så kan det fungera att strypa flödet i just den slingan, men tvärtom fungerar mycket dåligt.
Dilemmat jag själv stötte på var att jag önskade ha lite varmt o gott på badrumsgolvet utan att för den skull ha varmt i hela huset.... Det fungerar inget bra, hur man än vrider o vänder på det.

I TS fall borde det dock gå att få till genom shunten till radiatorslingan att strypa flödet helt till övervåningen och bara ha igång golvvärmen på bottenplan, men då med fullt öppna rumsgivare och rätt inställd värmekurva.

hsd
K Kasken skrev:
Det är ju just detta som blir svårt och fungerar dåligt....

Vill du ha det lite kallare i något rum så kan det fungera att strypa flödet i just den slingan, men tvärtom fungerar mycket dåligt.
Dilemmat jag själv stötte på var att jag önskade ha lite varmt o gott på badrumsgolvet utan att för den skull ha varmt i hela huset.... Det fungerar inget bra, hur man än vrider o vänder på det.

I TS fall borde det dock gå att få till genom shunten till radiatorslingan att strypa flödet helt till övervåningen och bara ha igång golvvärmen på bottenplan, men då med fullt öppna rumsgivare och rätt inställd värmekurva.
Det funkar ju om man har elpanna, då borde bergvärme fås att fungera
Samma om det är varmt och termostaterna i rummen stryper flödet så borde golvämen i badrummet fortfarande värma

Vad ni än gör, ta för guds skull inte dit en rörmokare, de kan inte värmepumpar, de kan koppla in dom, thats it.

• Gilla
Krokben
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det funkar ju om man har elpanna, då borde bergvärme fås att fungera
Samma om det är varmt och termostaterna i rummen stryper flödet så borde golvämen i badrummet fortfarande värma
Så kan man tycka.
Jag är långt från professor i ämnet, jag vet bara hur det fungerar i praktiken.

Badrummet är ofta en väldigt liten del av husets totala area.
Försöker du få en värmepump att jobba mot ca: 5% av det flöde den är dimensionerad för så blir det inte bra, hur du än vrider o vänder på det, av flera orsaker.
Möjligt att få det att fungera, men då kommer du få ett DeltaT som är extremt lågt och du kommer i praktiken få betala lika mycket för att värma upp badrummet som hela huset, typ.

Det är möjligt att bygga bort denna problematik genom att sätta in en större arbetstank i systemet som värmepumpen jobbar mot.
Detta görs dock väldigt sällan i nyare hus då platsen "saknas" (prioriteras bort) när värmepumpen monteras i tvättstugan. Det medför även en ökad investeringskostnad som få är villiga att ta. Dessutom är säljarna välsmorda i käften och hävdar att dessa nya moderna jättefina o bra system med fina digitala displayer fungerar så bra att det är onödigt.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.