Hur funkar det att ha vattenburen golvärme ingjutet i grunden och kombinerat med en täljstensspis eller annan ackumulerande vedspis? Huset blir ca 120-150 m2 på ett plan.

Jag frågar eftersom golvvärmen är trög och jag vill inte ha jättevarmt den dan jag eldar och kallt dagen efter. Min gissning är att det fungerar bra om man eldar varje dag men om man hoppar över nån gång så blir golvet kallt...

Nån som har erfarenhet av detta?

:)

Inte än, men jag håller just nu på att testa. Har elslingor i bottenplattan (dumt, men nu blev det så :-/) och avser hålla golvvärmen på mininivå och rumstemperaturen med pelletskamin. Jag har bara testat ett par veckor ännu så jag vet inte resultatet. Läser av 1 gång/veckan och den vecka jag körde med högre golvvärme resulterade i obehagliga siffror på elmätaren. Än så länge har jag inte behövt extra tillskott av rumsvärme på dagtid utan kör kaminen 6 timmar varje kväll.

Hur värmer du slingorna i golvet? De vattenburna slingornas effekt borde klara längre tid än för mig med el.

Jag planerar vattenslingor ingjutna i betongen. Med elvärme i golvet blir det kanske lite snabbare respons på golvvärmen ? (på elräkningens bekostnad)

Ingen annan med erfarenhet? Eller med erfarenhet av öppen spis eller annan icke ackumulerande spis?

Jag har en nyinstallerad kamin, jag har ställt ner framledningskurvan ut på golvvärmen och eldar när jag tycker att det behövs. :) "Tyvärr" så är mitt nya hus så väl isolerade att jag bara någon enstaka gång verkligen behövt elda (i mitt tycke under 20grC).

Jag har kopplat bort rumstermostaterna och justerat in golvvärmeslingorna själv, styr rumstempen med framledningen och de olika rummen genom att öka/minska på flödet i resp. slinga. Vi vet ju alla att denna intrimning är inget som en ínstallatör har råd att göra då det är ganska tidskrävande...Installatören väljer en säker kurva, öppnar mycket på alla slingor och säger åt husägaren att "man reglerar tempen med dessa" och pekar på rumstermostaterna ;) ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.