pellefant skrev:testknappen på jordfelsbrytaren visar bara att den fungerar mekaniskt, inte att den löser vid 30mA eller lägre.
nu vet jag inte vilken resistans det är på motståndet för testfunktionen i jfb, men det är valt så den ska lösa ut vid tryck på testknappen (så det kanske ger en felström på tex 40 eller 60mA). det säkraste är att låta någon mäta upp jfb med jämna mellanrum, både vid vilken tid och ström den löser ut. däremellan kan man test mekaniska funktionen hos den med testknappen.
Låter ju optimalt. Men för oss icke elektriker utan tillgång till rätt instrument, hur många betalar en elektriker för att regelbundet komma hem och mäta upp en jfb? Vi får nog ändå förlita oss på knappen och blint förutsätta att övrigt stämmer med den specen som tillverkare angivit.
Tompa
nu pratar jag ju i egen sak, åtminstone vid installation av jfbn få den uppmätt och sedan kanske vart 5-10 år iaf. däremellan förlita sej på knappen.
sen ska man ju regelbundet besiktiga sin elanläggning, men regelbundenheten för villor kan inte elsäkerhetsverket precisera, om det är vart 10onde år eller vart 50ionde år kan dom inte svara på. men det är ju innehavaren av elanläggningen som är ansvarig. men som svensson är det inte så gott att hålla reda på allt som ska eller bör besiktas, som el, ventilation, fukt osv...
sen ska man ju regelbundet besiktiga sin elanläggning, men regelbundenheten för villor kan inte elsäkerhetsverket precisera, om det är vart 10onde år eller vart 50ionde år kan dom inte svara på. men det är ju innehavaren av elanläggningen som är ansvarig. men som svensson är det inte så gott att hålla reda på allt som ska eller bör besiktas, som el, ventilation, fukt osv...
Hej igen,
Har nu kollat den där badrumsfläkten, den sitter på väggen cirka 0,3 m ovanför duschmunstycket, i sidled närmare, beror ju på hur man vrider munstycket, fläkten är IP44, läser man tråd http://forum.byggahus.se/el/6523-lampa-i-dusch.htmlså blir man ju inte riktigt säker på vad som gäller IP44 eller högre.
Detta duschutrymme är pytte litet utan fönster så att vistats där kräver att man tänder ljuset, en tanke slog mig då, kan man koppla så att strömbrytaren till lampan styr fläkten, jag menar INTE tändtråden man kan koppla till fläkten utan funktionen ska vara så att när jag tänder lampan ska fläkten göras strömlös och när jag släcker ska den få ström igen, detta utan att den allpoliga brytaren är inblandad, den måste vara på förståss. Skulle IP44 inte räcka till kanske man lösa det ändå, nu pratar jag naturligvis inte hur regelverket ser på det hela, utan mer ska man kalla det praktisk synvinkel.
Har nu kollat den där badrumsfläkten, den sitter på väggen cirka 0,3 m ovanför duschmunstycket, i sidled närmare, beror ju på hur man vrider munstycket, fläkten är IP44, läser man tråd http://forum.byggahus.se/el/6523-lampa-i-dusch.htmlså blir man ju inte riktigt säker på vad som gäller IP44 eller högre.
Detta duschutrymme är pytte litet utan fönster så att vistats där kräver att man tänder ljuset, en tanke slog mig då, kan man koppla så att strömbrytaren till lampan styr fläkten, jag menar INTE tändtråden man kan koppla till fläkten utan funktionen ska vara så att när jag tänder lampan ska fläkten göras strömlös och när jag släcker ska den få ström igen, detta utan att den allpoliga brytaren är inblandad, den måste vara på förståss. Skulle IP44 inte räcka till kanske man lösa det ändå, nu pratar jag naturligvis inte hur regelverket ser på det hela, utan mer ska man kalla det praktisk synvinkel.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Om man vill testa huruvida jordfelsbrytaren löser vid 30mA utan dyra instrument kan man montera ett motstånd på 8kOhm i en stickpropp mellan jord och ett av stiften. Om du stoppar in denna i ett uttag får du en felström på 28,7mA. Om jordfelsbrytaren löser fortare än du hinner blinka är den troligtvis ok. Givetvis kan det vara bra att låta elektrikern testa brytaren ordentligt de gånger han ändå är förbi.
Hade det varit värt att lägga pengar på en sån här?
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=137253
Den verkar ju även testa att frånkopplingstiden inte överskrids.
Nog inte lika bra som en installationstestare, men kanske bättre än inget?
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=137253
Den verkar ju även testa att frånkopplingstiden inte överskrids.
Nog inte lika bra som en installationstestare, men kanske bättre än inget?
En god ide.mrfrenzy skrev:Om man vill testa huruvida jordfelsbrytaren löser vid 30mA utan dyra instrument kan man montera ett motstånd på 8kOhm i en stickpropp mellan jord och ett av stiften. Om du stoppar in denna i ett uttag får du en felström på 28,7mA. Om jordfelsbrytaren löser fortare än du hinner blinka är den troligtvis ok. Givetvis kan det vara bra att låta elektrikern testa brytaren ordentligt de gånger han ändå är förbi.
Men några saker bör man tänka på.
1. Det är faktiskt 230V, så prylen är livsfarlig om inte alla ledande metalldelar är helt isolerade. Tänk också på att ett barn kanske råkar hitta den, där den ligger i "bra och ha lådan", som inte har en aning om faran.
2. I motståndet kommer det utvecklas 6,6 W värme, så det går inte att använda "vanliga" små motstånd för vanliga elektroniska kretsar, ett sån motstånd kommer det bara säga poff om.
Minst ett 4W skulle jag använda, och då ska man dra ut kontakten om inte JFBn löser efter några sekunder, detta bör ett 4W motstånd klara då det tar en liten stund innan det når max temperatur. Bäst är givetvis om det är på över 7W.
3. 8kohm är inte ett "standardvärde", 8,2kohm är ett... =28 mA testström.
4. Kanske är bra att ha ett på 6,8 kohm också, = 33,8 mA. Här SKA JFB lösa, annars är det definitivt fel. Nu är det 7,8W i värmeutveckling.
Alla motståndsvärden och effektsiffror är uträknade med 230V som nätspänning, vid annan nätspänning blir det lite skillnad!
Kaffekokare: Inte helt tokig pryl, för dom pengarna så blir det inte så väldans stor ide att skruva ihop en egen osäker variant.
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Så som det står så tolkar jag det som att den bara kontrollerar att den löser för 30mA. Jag tror inte att den kontrollerar utlösningstiden. Jag är inte säker.Kaffekokare skrev:
Undrar om den där på elbutik är en pirat? Hittade en liknande tester på ELFA som verkar testa utlösningstiden och tro´t eller ej BILLIGARE!!! . 345:- inklusivehempularen skrev:
RCD-test: 30 mA, 120 ms ±40 ms
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2021551.htm
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Läste lite mer om den från elbutik, jag har nog fel. Det verkar som den mäter tiden också. På något sätt.
Att mäta tiden är inget svårt.
Här finns det mer roliga saker om man vill testa RCD.
http://www.beha.com/ut_test_rcd_fi_e.html
Här finns det mer roliga saker om man vill testa RCD.
http://www.beha.com/ut_test_rcd_fi_e.html
Vi har ju tidigare läst om att billig utrustning inte alltid är tillförlitlig. Men om dessa ovanstående funkar och inte bara ger en falsk säkerhet så kan de vara värda sina pengar. Vore skoj om någon har möjlighet att testa och utvärdera hur tillförlitliga de är.
Min fråga är även om det verkligen är nödvändigt att testa jfb på detta sätt. Om en elektriker installerar en jfb av erkänt bra kvalitet, Merlin, Siemens mf, hur stor är risken att utlösningsvillkoren i dessa ändras med tiden? Visst vill vi ha säkra installationer som bibehåller sin säkerhet över tiden, men sen är även frågan vad som är sannolikt och vad som bör kontrolleras regelbundet. Skall en jfb behövas mätas upp, skall säkringar behöva mätas upp? Skall dosor öppnas och skruvar kontrolldras? Vad är den beräknade livslängden på en jfb eller säkring?
Tompa
Min fråga är även om det verkligen är nödvändigt att testa jfb på detta sätt. Om en elektriker installerar en jfb av erkänt bra kvalitet, Merlin, Siemens mf, hur stor är risken att utlösningsvillkoren i dessa ändras med tiden? Visst vill vi ha säkra installationer som bibehåller sin säkerhet över tiden, men sen är även frågan vad som är sannolikt och vad som bör kontrolleras regelbundet. Skall en jfb behövas mätas upp, skall säkringar behöva mätas upp? Skall dosor öppnas och skruvar kontrolldras? Vad är den beräknade livslängden på en jfb eller säkring?
Tompa
Jjag har iaf råkat ut för nya jfb som inte varit "godkända" inte speciellt vanligt med det händer. En dvärgbrytare "slits" med varje utlösning och slutar till slut funka, det är ingen evighetsgrej.
Det är ju upp till var och en hur och om och när han vill testa sin elanläggning i villan.
Det är ju upp till var och en hur och om och när han vill testa sin elanläggning i villan.
En dvärgbrytare åldras väl mest om den används som lastbrytare, dvs brytning under last? Vid ingen/låg last har jag inte hört att det ens är något märkbart slitage. Det ska stå i tillverkarens datablad.
För jordfelsbrytare är det en bra idé att motionera dem (utan last helst) några gånger per år. Jag har själv varit med om en JFB som efter 3 år utan cykling inte släppte när den testades. Detta är tydligen inte helt ovanligt och de modeller vi hade (ABB och något annan) specificerade minst 4 cykler per år.
För jordfelsbrytare är det en bra idé att motionera dem (utan last helst) några gånger per år. Jag har själv varit med om en JFB som efter 3 år utan cykling inte släppte när den testades. Detta är tydligen inte helt ovanligt och de modeller vi hade (ABB och något annan) specificerade minst 4 cykler per år.
Kortslutningslast är det värsta. Efter tre sådana brytningar kan en dvärgbrytares egenskaper ha försämrats så mycket att den ska bytas. Står också (för det mesta) i tillverkarens datablad men hur många läser det?
Jordfelsbrytare och dvärgbrytare torde ha samma inneboende problem som reläer. Börjar det 'svetsa' på kontaktytorna så är risken stor att det fortsätter och i värsta fall kan dom sluta att bryta.
Jordfelsbrytare och dvärgbrytare torde ha samma inneboende problem som reläer. Börjar det 'svetsa' på kontaktytorna så är risken stor att det fortsätter och i värsta fall kan dom sluta att bryta.