Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Tossegubbe..
Jag kan inte förstå vad det är för "kontroll" ni anser er kunna göra på det viset.

Det säger ju noll och intet.

Ni får ingen kontroll av överslagsspänningar och resistanser, ni får inga slingimpedansmätningar, inga kortslutningsströmsvärden inga jordfelsbrytartest.

Allt det där ska vara utfört som sista åtgärden av den som monterade all el.
Och är man osäker på konditionen efter transport så måste man göra om det, och då behöver man inte ens spänningssättning för vissa tester och de övriga kräven den permanenta elanslutningen, det duger inte med något litet elverk.

I övrigt var allt jag var sugen på att skriva redan skrivet så många ggr ... så ... :o

Mikael_L skrev:
Tossegubbe..
Jag kan inte förstå vad det är för "kontroll" ni anser er kunna göra på det viset.

Det säger ju noll och intet.

Ni får ingen kontroll av överslagsspänningar och resistanser, ni får inga slingimpedansmätningar, inga kortslutningsströmsvärden inga jordfelsbrytartest.

Allt det där ska vara utfört som sista åtgärden av den som monterade all el.
Och är man osäker på konditionen efter transport så måste man göra om det, och då behöver man inte ens spänningssättning för vissa tester och de övriga kräven den permanenta elanslutningen, det duger inte med något litet elverk.

I övrigt var allt jag var sugen på att skriva redan skrivet så många ggr ... så ... :o
Nja det är sant att det skall till en slutkoll och den utförs (förhoppningsvis) av firman som gör anslutningen till nätet, våran lilla snabbkoll är väl mest en kvalitetssäkring så att det fungerar som tänkt helt enkelt och att den inte görs av behörig instalatör är att det är helt orimligt att ta med en instalatör på en leverans för att göra 5-10min arbete under en hel dag.
Uttagen testar vi genom att plugga i en dosa som visar att det är rätt spänning och rätt kopplat och belysningen är inte värre än att knäppa på och se om det lyser ;)

Det gäller visst att passa sig för vilka man delar arbetsplats med..

ybu skrev:
Det gäller visst att passa sig för vilka man delar arbetsplats med..
Ja visst gör det! vissa har tydligen som vana och gå runt i ögonbindel på en byggplats och totalvägrar att tänka till innan dom gör saker och förutsätter att allt är ofarligt ;)

Prata med en man som kör med denna metod med dubbel-hane, från elverk till ett av husets 3-fasutag vid elavbrott för att driva nödvändiga förbrukare. Han berätta att slår ifrån huvudbrytarn på inkommande, och va mycket nöjd med detta och kunde inte förstå varför folk ska krångla till det?

Hoppas att du aldrig någonsin är trött, hungrig, blir stressad eller distraherad i ditt jobb då Tossegubbe.

Tossegubbe skrev:
Ja visst gör det! vissa har tydligen som vana och gå runt i ögonbindel på en byggplats och totalvägrar att tänka till innan dom gör saker och förutsätter att allt är ofarligt ;)

Whatever, orkar inte.

Rikard Ågren skrev:
Hoppas att du aldrig någonsin är trött, hungrig, blir stressad eller distraherad i ditt jobb då Tossegubbe.
Aldrig när jag gör saker som kräver konentration, jag skulle inte manövrera en stridsbåt 90 inomskärs med död räkning i beckmörker eller lägga till med en färja i storm heller om jag inte klarade av att koncentera mig på en sak under 10min, känner man att man inte klarar av en sak ska man inte göra det.
Därmed inte sagt att ngn är felfri för så är det inte naturligtvis, kalkylerade risker..

Vad som händer Tossegubbe är ju rätt ointressant det som kan bli tragiskt är om nån annan "oskyldig" kommer till skada pga av hans tillkortakommanden när det gäller säkerhet.

Skrämmande. Man tar inga genvägar med el. Förr eller senare får någon betala.

Fast jag har sett byggare göra ungegär lika hemska saker. Skruva in sig i en diazedcentral för byggström (helt ok). Mindra bra: de lämnade kapslingen av diazedcentralen i 2 månader. Också mindre bra: kabeln (4x4+4) hängde i luften i spänn, satt fast med en kabelklammer. Ännu mindre bra: kortaste parten var gul-grön, näst kortaste var blå. De tre svarta var rejält med slack på.

Hm, ska kanske lägga in en bild på tråden om värsta elkopplingen...

petersv skrev:

Fast jag har sett byggare göra ungegär lika hemska saker. Skruva in sig i en diazedcentral för byggström (helt ok). Mindra bra: de lämnade kapslingen av diazedcentralen i 2 månader. Också mindre bra: kabeln (4x4+4) hängde i luften i spänn, satt fast med en kabelklammer. Ännu mindre bra: kortaste parten var gul-grön, näst kortaste var blå. De tre svarta var rejält med slack på.

Oj. Ja, gör det om du har bild på eländet!

//Patrik

petersv skrev:

Ja tänk vad mycket säkrare det hade blivit med en handske utan lösa tåtar eller för långa ledare och med kapslingen kvar ;)

(Ja jag begriper att det inte handlar om samma sak men se till principen)
Och VARFÖR är just el så ända in i h-vete farligt? är väl minst lika farligt med gas och sprängämnen men sådant är det ingen som hetsar upp sig över?

Tossegubbe skrev:
är väl minst lika farligt med gas och sprängämnen men sådant är det ingen som hetsar upp sig över?
jo, men inte just på detta forum....

Sprängämnen hanteras av experter, utbildade på det och enligt strikta regler. Eller ska i alla fall. Annars blir jag nervös.

När man är oförsiktig med gas så sprängs hus. Se Malmö...
Gas borde inte vara tillåtet i t.ex. gasspis mm. Alldeles för svårt att garantera säkerhet.

El är farligare för att den finns bland oss hela tiden och vi oftare rör el än t.ex. Sprängämnen. Jag har aldrig rört sprängämnen, men jag har varit i närheten av en hel del faser.., större odds = mer farligt. Så ser jag det lite i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.