8 504 läst ·
62 svar
9k läst
62 svar
hur funkar det med inkommande el via elverk?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ett vanligt förekommande och lvsfarligt men likväl fungerande sätt är att skaffa en 3faskabel med dubbelhane på och köra backström helt enkelt.. var nog med att koppla n rätt ände först (dvs nätänden) stänga av huvudströmbrytaren och sedan ansluta elverket. Men detta är FARLIGT och bör undvikas, men nöden har ingen lag som det heter..
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Trots det ser man det och hör talas om det nu och då. Och det hjälper sällan att förklara hur farligt och dumt det är. Alla kan ju vara elektriker..
Jo som jag skrev väldans farlig men det är det att gå på tak utan fallskydd eller balansera på ett hammarband15m uppe i luften med eller för den delen att bli upplyft med en grävmaskin för att nå ngt med men likväl händer det dagligen och oftast går det bra m man bara använder sunt förnuft.
Finns så mycket dumt man kan göra i livet
Finns så mycket dumt man kan göra i livet
allt det du nämnde kan bara ha ihjäl dig själv, men att mata ut ström på nätet kan ha ihjäl en oskyldig linjearbetare som bara försöker få din ström tillbaka, även om det går att göra som du skriver så finns det mängder med risker, huvudbrytaren kanske inte bryter riktigt, du kanske överbelastar gruppen du matar in strömmen på, sladden med 2 hanar är farlig i sig osv..
Jomen jag tror du missförstår mig, jag pratar i första hand om byggplatser där det oftast inte ens finns ngn nätanslutning än och man ibland behöver nödlösningar av olika orsaker.
Det farliga i detta är eg bara själva dubbel-hanekabeln m man handskas fel med den men å andra sidan är allt farligt om man handskas fel med det
Det farliga i detta är eg bara själva dubbel-hanekabeln m man handskas fel med den men å andra sidan är allt farligt om man handskas fel med det
Tossegubbe, jag måste tyvärr hålla med i vad andra skriver tidigare, detta är även om du säger att det är vanligt förekommande väl över gränsen i felaktighet och kanske även dumhet. Det måste vara bättre att göra en enligt reglerna felaktig men i sammanhanget ofarlig inkoppling, (om man behöver göra en nödlösning), än att ha med sig denna vansinniga skarvkabel.
Vet man vad man gör skulle aldrig något sådant förekomma, det kan ta högst 5-10 min att göra en anpassad ofarlig inkoppling av nödlösningstyp oberoende av om nätanslutning finns eller ej. Vill man vara mer ordentlig ska man ju inte heller göra detta men i praktiken blir det ju bättre än din lösning.
Tyvärr är det många inom olika yrkesgrupper som "lärts upp" vad gäller olika eljobb genom vad de sett och hört på byggplatser, dessvärre har många av dem inte hela bilden klar för sig, självförtroendet och påstridigheten om man pekar på brister är det däremot inget fel på.
Vet man vad man gör skulle aldrig något sådant förekomma, det kan ta högst 5-10 min att göra en anpassad ofarlig inkoppling av nödlösningstyp oberoende av om nätanslutning finns eller ej. Vill man vara mer ordentlig ska man ju inte heller göra detta men i praktiken blir det ju bättre än din lösning.
Tyvärr är det många inom olika yrkesgrupper som "lärts upp" vad gäller olika eljobb genom vad de sett och hört på byggplatser, dessvärre har många av dem inte hela bilden klar för sig, självförtroendet och påstridigheten om man pekar på brister är det däremot inget fel på.
Ok men då vill jag av nyfikenhet veta vad som är så hemskt otroligt farligt med detta förutom själva inkopplingen?
Normalt sett är det ett 3-fas uttag brevid centralen man kan göra denna hemska inkoppling på, allting kommer att vara avsäkrat som tänkt så överbelastning kommer inte på fråga, inga lösa spänningsförande trådar finns?
Och vanliga orsaken till detta är att testa den fasta instalationen innan det finns riktig matning till anläggningen så det finns heller ingen risk för att spänningssätta ngn nät eller så.
Missar jag ngn uppenbar fara nu då? förutom kabeln i själv då dvs men den är knappast farligare än att den kan hanteras säkert vid i och urkoppling och jag känner mig knappast mer nervös över den än sprängämnerna eller gasflaskor, högtrycksslangar till borrutrustningen som kan krossa en bil om dom går av eller 100andra potentiellt dödliga saker på ett bygge.
Normalt sett är det ett 3-fas uttag brevid centralen man kan göra denna hemska inkoppling på, allting kommer att vara avsäkrat som tänkt så överbelastning kommer inte på fråga, inga lösa spänningsförande trådar finns?
Och vanliga orsaken till detta är att testa den fasta instalationen innan det finns riktig matning till anläggningen så det finns heller ingen risk för att spänningssätta ngn nät eller så.
Missar jag ngn uppenbar fara nu då? förutom kabeln i själv då dvs men den är knappast farligare än att den kan hanteras säkert vid i och urkoppling och jag känner mig knappast mer nervös över den än sprängämnerna eller gasflaskor, högtrycksslangar till borrutrustningen som kan krossa en bil om dom går av eller 100andra potentiellt dödliga saker på ett bygge.
Förstår du verkligen inte hur farligt det kan bli med spänning på stiften?????
Och när skulle det vara till nån fördel?? Vill man mata från nått annat håll behöver man ju bara flytta stickproppen som matar "anläggningen".
Och när skulle det vara till nån fördel?? Vill man mata från nått annat håll behöver man ju bara flytta stickproppen som matar "anläggningen".
Fast det där är ungefär som att säga att kedjan på en motorsåg i drift är farlig, givetvis förstår jag det och troligtvis alla andra med så bortse från detta (enda) farliga tillfälle.elmont skrev:
Vad jag undrar är vad som skulle vara så hemskt otroligt farligt i övrigt?
Flytta stickproppen som matar anläggningen? nu föstår jag inte hur du menar? det är ju inget man kan flytta eftersom det är ett fast monterat uttag och att koppla om ngt här skulle innebära ingrepp i den fasta instalationen och koppling inne i en huvudcentral vilket verkligen vore farligt utan rätt kunskap?
Vet inte om det framgått riktigt men nu diskuterar jag för vår del mindre byggnader som levererar färdigbyggda med färdig el osv till kund och vi gör en "leveranskontroll" av. Dvs inga fasberoende maskiner eller liknande utan bara belysning och nga uttag.
Men även på andra byggplatser förekommer detta ganska ofta men det är upp till var och en att välja lämpliga tillfällen givetvis.
Att det skulle förekomma ofta på byggplaster gör mig lite förundrad, jag har aldrig under mina år sett nått liknande på ett bygge trots att jag tillbringat det mesta av mitt liv just på byggen. På färdig byggda "byggnader" monterar man intag (stickpropp) och ev vidarekoppling (matning ut) med uttag.
Och att nått skulle vara mindre farligt därför att det finns andra saker som är lika farliga eller farligare fattar jag inte, naturligtvis ska man i alla lägen se till att saker INTE är farliga.
Och att nått skulle vara mindre farligt därför att det finns andra saker som är lika farliga eller farligare fattar jag inte, naturligtvis ska man i alla lägen se till att saker INTE är farliga.
Fast man monterar inte ett intag för dyra pengar för ett 5min test en gång i livet.. KKE borde det vara så i en perfekt värld men i verkligheten går det inte att följa ALLA regler alltid om ngn ska ha råd att leva i världen.elmont skrev:Att det skulle förekomma ofta på byggplaster gör mig lite förundrad, jag har aldrig under mina år sett nått liknande på ett bygge trots att jag tillbringat det mesta av mitt liv just på byggen. På färdig byggda "byggnader" monterar man intag (stickpropp) och ev vidarekoppling (matning ut) med uttag.
Nej det är inte mindre farligt men man får ställa allt i relation till farligeten kontra fördelen för annas kunde man inte göra ngt alls. man tar en kalkylerad risk helt enkelt så det är "rimligt" farligt att ha en felaktig ansltning en kort tid men orimligt farligt att koppla in sig till en högspänningskabel till järnvägen med startkablar tex.