837 läst ·
5 svar
837 läst
5 svar
Hur funkar de med Elinstallatören??
Hej!
Ska bygga hus och har en kompis som har elinstallatör behörighet. Han jobbar som fabriksserviceman och är därför inte så inne på hela hus grejen längre.
Kan han som privatperson "stå" för elen utan att blanda in hans arbetsgivare och jag sen låter en annan kompis som jobbar på elfirma göra jobbet??
Självklart kommer dom ha en dialog mellan sig......
Hur funkar de sen med försäkringar för ett sånt här senario??
Tacksam för svar!!!
Peter
Ska bygga hus och har en kompis som har elinstallatör behörighet. Han jobbar som fabriksserviceman och är därför inte så inne på hela hus grejen längre.
Kan han som privatperson "stå" för elen utan att blanda in hans arbetsgivare och jag sen låter en annan kompis som jobbar på elfirma göra jobbet??
Självklart kommer dom ha en dialog mellan sig......
Hur funkar de sen med försäkringar för ett sånt här senario??
Tacksam för svar!!!
Peter
Fel
Men det fungerar...
Din kompis som har behörighet måste även registrera sig hos el-leverantören.
Men det fungerar...
Din kompis som har behörighet måste även registrera sig hos el-leverantören.
I ELSÄK-FS 2007:2 §13 finns ju ett undantag som medger att man kan låna montörer firmor sinsemellan. Om din kompis med behörighet har firma kan han ju "hyra" in din andra kompis, men som sagt det funkar ju ändå...din elektriker-kompis gör väl lika bra jobb på fritiden antar jag.
Men då måste den man hyr in vara anställd på ett företag som har behörighet.
Jo, det men det förutsätter man väl om man hyr in folk från en annan (el-)firma. Har dom ingen behörig, så är det ju ingen elfirma 
Klicka här för att svara