2 816 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Hur funkar att radonsäkra källare med folie eller duk?
Hej!
Jag har en källare på ett 20-tals hus med problem med markradon. Det finns en radonsug installerad men trots denna är radonvärdet högt. Grannen har en liknande installation med radonsug men har fått ner radonvärdena betydligt lägre. Det som skiljer de båda källarna åt är att grannens källargolv är i betydligt nyare och bättre skick. Min slutsats är därför att jag skulle kunna prova att täta källargolvet och därefter göra en ny mätning.
Källaren är på 85kvm. Jag har inte tänkt att bila upp golvet och göra nytt. Istället har jag tänkt att lägga något typ av tätskikt uppepå det befintliga betonggolvet och därefter flytspackla. Jag har kikat på lite olika lösningar bla Dens 3 spärrskikt (https://dens3.se/radonproblem/) och Rad X radonspärr (https://markgrossen.se/husgrund/radonskydd/rad-x-radonsparr/).
Har någon av er testat att göra någon liknande lösning? Resultat? Funderar också om det kan uppstå problem över tid att blockera (ev nödvändig) fuktvandring i golvet…
Jag har en källare på ett 20-tals hus med problem med markradon. Det finns en radonsug installerad men trots denna är radonvärdet högt. Grannen har en liknande installation med radonsug men har fått ner radonvärdena betydligt lägre. Det som skiljer de båda källarna åt är att grannens källargolv är i betydligt nyare och bättre skick. Min slutsats är därför att jag skulle kunna prova att täta källargolvet och därefter göra en ny mätning.
Källaren är på 85kvm. Jag har inte tänkt att bila upp golvet och göra nytt. Istället har jag tänkt att lägga något typ av tätskikt uppepå det befintliga betonggolvet och därefter flytspackla. Jag har kikat på lite olika lösningar bla Dens 3 spärrskikt (https://dens3.se/radonproblem/) och Rad X radonspärr (https://markgrossen.se/husgrund/radonskydd/rad-x-radonsparr/).
Har någon av er testat att göra någon liknande lösning? Resultat? Funderar också om det kan uppstå problem över tid att blockera (ev nödvändig) fuktvandring i golvet…
Hej! Hur gick det för dig? Har samma problem m markradon och en jordkällare förra ägaren gjort fr källaren som såklart har skyhöga värden. Testade du dens eller x och fanns det risker med materialen så som fukt? Super-Tacksam för svar!M Mikeymikey skrev:Hej!
Källaren är på 85kvm. Jag har inte tänkt att bila upp golvet och göra nytt. Istället har jag tänkt att lägga något typ av tätskikt uppepå det befintliga betonggolvet och därefter flytspackla. Jag har kikat på lite olika lösningar bla Dens 3 spärrskikt ([länk]) och Rad X radonspärr ([länk]).
Hej Isabel! Har inte gjort något med golvet. Vad jag förstår finns risk med att göra golvet helt tätt då det kan bli fuktvandring upp i väggar istället. Någonstans måste fukt från marken ta vägen. Kan bli stora problem tydligen. Var i alla fall vad vår besiktningsman sa. Kan vara så att det blir mer problematiskt om man har suterrängkällare som vi har. Däremot bör man ju kunna täta sprickor, fylla upp vattenlås i golvbrunnar och ev gjuta betong om det är öppet mot marken (typ jordgolv).I Isabel Heilborn skrev:
Ökade på ventilationen i källaren och har nu betydligt bättre värden. Hoppas det löser sig!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det fanns en installerad radonsug. Dock trots installationen hade vi höga värden. Vi drog på mer kraft i fläkten. Öppnade också ett insug från rummet till radonsugen (dvs frånluft från källaren)..K Kurtivan skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden