Vi är nyinflyttade i ett hus byggt 1935 och har varm som f-n. Just nu ligger tempen på 25,5 grader i entréplanet. :'(
Min elpanna från 81 har shuntautomatik med en givare på röret ut från pannan och en givare utomhus.
Manöverpanel har ett tidur och en intällning för val av diverse möjligheter. En stor ratt med olika symboler: en måne, en sol, en klocka (som är vald nu) och några helt obegripliga symboler.
Tar jag bort den ratten så kommer ett diagram fram med olika kurver (A-E) där förhållande mellan T2 och T3 kan ställas. Detta är, vad jag tror, förhållande mellan framledningstemp och utetemp.
Sen har jag två mindre rattar med en månne under och en med T under. Och så är där ett vred att ställa A-E, alltså val av kurva enligt diagram.
Temperaturen på framröret ligger på ca. 50 grader och elementen nästan fullt öppna.
Hjälp! Hur ska jag göra för att ställa ner shunten?
Min elpanna från 81 har shuntautomatik med en givare på röret ut från pannan och en givare utomhus.
Manöverpanel har ett tidur och en intällning för val av diverse möjligheter. En stor ratt med olika symboler: en måne, en sol, en klocka (som är vald nu) och några helt obegripliga symboler.
Tar jag bort den ratten så kommer ett diagram fram med olika kurver (A-E) där förhållande mellan T2 och T3 kan ställas. Detta är, vad jag tror, förhållande mellan framledningstemp och utetemp.
Sen har jag två mindre rattar med en månne under och en med T under. Och så är där ett vred att ställa A-E, alltså val av kurva enligt diagram.
Temperaturen på framröret ligger på ca. 50 grader och elementen nästan fullt öppna.
Hjälp! Hur ska jag göra för att ställa ner shunten?
Det gick undan!!!
Det är en Egnahemspannor med tre elpatroner på 9, 4,5 och 2,25 kW. Där de två kör konstant.
Kurvan är inte helt enkel att avläsa men jag tror att den står på C. Och detta kan stämma om jag läser av diagrammet. Då ska 0 grader ute bli 50 på framledningsröret.
Det är en Egnahemspannor med tre elpatroner på 9, 4,5 och 2,25 kW. Där de två kör konstant.
Kurvan är inte helt enkel att avläsa men jag tror att den står på C. Och detta kan stämma om jag läser av diagrammet. Då ska 0 grader ute bli 50 på framledningsröret.
Jag tror att denna bruksanvisning kan vara till hjälp för dig:
http://www.acaso.se/svensk/produktblad/AUTOMIX 10 -SE- 0508.pdf
De olika kurvorna har här nummerbeteckningar isf. bokstäver. Men principen är den samma som för din shuntregulator.
http://www.acaso.se/svensk/produktblad/AUTOMIX 10 -SE- 0508.pdf
De olika kurvorna har här nummerbeteckningar isf. bokstäver. Men principen är den samma som för din shuntregulator.
Du har möjlighet till temperatursänkning ("nattsänkning", månsymbol). Du kan ställa in hur mycket, under vilka tider, och sätta den att alltid vara på tempsänkning om du t.ex. ska bort ett tag. Du kan även sätta den på att alltid hålla normaltemp ("dagtemperatur", solsymbol) om du t.ex. ska ha fest och inte vill ha temperatursänkning då.
Förutom lutningen går det även att parallellförflytta kurvan i höjdled, vilket gör att man kan trimma in det så man får rätt innetemperatur vid alla utetemperaturer.
Förutom lutningen går det även att parallellförflytta kurvan i höjdled, vilket gör att man kan trimma in det så man får rätt innetemperatur vid alla utetemperaturer.
Alltså
Klocka: Automatisk dag/nattemperatur.
Sol: Alltid dagtemperatur.
Måne: Alltid nattemperatur.
Klocka: Automatisk dag/nattemperatur.
Sol: Alltid dagtemperatur.
Måne: Alltid nattemperatur.
Nu börjar jag fatta lite vad allt är till.
Men jag har lite funderingar än
Är kurvan alltid med i spelet, vad än jag väljer på den stora ratten?
Jag ska ta en bild av panel och den stora ratten när jag kommer hem (kl. 16.30) så ni kan få grunna lite på vad de andra symboler kan betyda.
Ni är mina hjältar!
Men jag har lite funderingar än
Är kurvan alltid med i spelet, vad än jag väljer på den stora ratten?
Jag ska ta en bild av panel och den stora ratten när jag kommer hem (kl. 16.30) så ni kan få grunna lite på vad de andra symboler kan betyda.
Ni är mina hjältar!
OK, lägena med spjällen är nog full värme resp. ingen värme alls, d.v.s. kurvan är inte med på dessa lägen.
Ratten med månen är hur mycket nattsänkning du vill ha. T-ratten är förmodligen parallellförflyttningen, så om det alltid är två grader för kallt inne oavsett utetemperatur vrider du bara upp den två grader.
Blir det kallare inne när det blir kallare ute ska du ändra kurva mot E-hållet, medan om det blir varmare inne när det blir kallare ute ska du ändra kurva mot A-hållet.
Ratten med månen är hur mycket nattsänkning du vill ha. T-ratten är förmodligen parallellförflyttningen, så om det alltid är två grader för kallt inne oavsett utetemperatur vrider du bara upp den två grader.
Blir det kallare inne när det blir kallare ute ska du ändra kurva mot E-hållet, medan om det blir varmare inne när det blir kallare ute ska du ändra kurva mot A-hållet.
Klicka här för att svara
