Jag har nyligen flyttat in i huset som har en eluppvärmt vattenberedare. In i elskåpet finns en spak man kan vrida mellan ständig inkopplad och nattinkopplad vattenvärmare och jag funderar om någon har en idé om vad exakt detta skulle göra?
Jag antar att 0 skulle göra så att det värms endast på nattid men vad kan det innebära tidsmässigt? Är det säkert att ha värmningen av under en längre period, blir det inte farligt om temperaturen blir för lågt (legionella eller liknande)? Elcentral med säkringar, termostat, varningslappar och etikett för vattenvärmarens status. Använd, sliten utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bonusfråga, vad gör vridknappen på vänster sida, detta runda med en 0 på det? Det är ringklocka till dörren som ligger i mitten men har inte upplevt att tex. volymen skulle påverkas av att vrida på knappen.

Den runda kan vara någon fläktstyrning.

Det där härrör sannolikt från ett system med tidstariff. Det existerar inte längre.

Ja, eftersom det inte finns någon klocka så är det med största sannolikhet tänkt att styras av nätbolaget via tariffstyrning.

Jag har en timprisavtal med Tibber så det skulle vara bra om jag kunde köra bara på nätterna, därav frågan. Är det alltså nätbolaget som har kontrollerat det eller vad tror ni kommer hända om jag vrider det till 0, bara på "på nattid"?

O Oittinen skrev:
Jag har en timprisavtal med Tibber så det skulle vara bra om jag kunde köra bara på nätterna, därav frågan. Är det alltså nätbolaget som har kontrollerat det eller vad tror ni kommer hända om jag vrider det till 0, bara på "på nattid"?
Mest troligt sitter det ett tidur och en kontaktor i den gråa lådan som göra att när du slår den till 0 så värmer den bara den förutbestämda tiden.

Jag kör nattvärmning av varmvatten, funkar bra, jag märker ingen skillnad men har tank på 300L.
Det blir en besparing men vänta med att köpa Floridaresan bara.

Nej, det sitter snarare en kontaktor som styrs via en signal från elnätet som inte längre existerar.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det sitter snarare en kontaktor som styrs via en signal från elnätet som inte längre existerar.
Att den lösningen fanns viste inte jag om. Vi hade ett kopplingur för natttaxa när vi flyttade in i huset.

Förr krävdes två mätare för att ha olika pris på dag och natt. Styrsignalen som växlade vilken mätare som var aktiv kunde även användas för den här typen av styrningar.
Om man har en lokal klocka så finns det alltid en visning av inställd tid. Så en sådan finns inte i en stängd låda.

O Oittinen skrev:
Det är en lätt operation att montera dit en klocka som styr en kontaktor (som troligen redan sitter i lådan ovanför brytaren) för att bara tillverka varmvatten nattetid.

E elmont skrev:
Det är en lätt operation att montera dit en klocka som styr en kontaktor (som troligen redan sitter i lådan ovanför brytaren) för att bara tillverka varmvatten nattetid.
Ska man göra nånting skulle jag bytt brytaren och lådan med riktig kapsling och satt dit en elektronisk styrning som är mer flexibel.

Jag styr kontaktor med en "Shelly" för att då även kunna stänga av och på via mobiltelefon.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
J
Det går att sätta upp en shelly och Home Assistant och styra på elpriset och andra parametrar. Jag styr även på tempen i beredaren så det inte blir -för- kallt.

Men troligen kommer du väldigt långt med att bara tex värma mellan 00-05, givet att vattnet räcker. Kniper det kanske det går att värma tex 10-11 och 14-15 också, bara man undviker peakarna morgon och eftermiddag...

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Finns ett script till Shelly Plus/gen.2 enheter som hanterar spot-priser utan hjälp av något överordnat system.
Finns en länk någonstans i den stora Shelly-tråden.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.