Hej, är det någon klok person som kan tipsa mig om varför detta fönster inte går att stänga? Jag har tagit bort alla gummilister med griparna fäster inte där de ska för att det ska kunna stängas ordentligt. Det funkar fint med handtag o krokarna upp o ut med inte för att stänga på plats alltså. 1959 är huset byggt.

• Fönsterhandtag och del av ram med skruvar, interiör med persienner i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt fönster med avskalad färg och en skadad del av fönsterkarmen där griparna inte fäster korrekt.
    Skapa konto
  • Närbild av ett fönster med synliga skruvar och slitna kanter, illustrerande problem med att stänga det.
    Skapa konto
  • Gammalt fönster som inte går att stänga, saknar gummilister och griparna fäster inte korrekt. Huset byggt 1959.
    Skapa konto
Går handtaget att manövrera när dörren är stängd?
Hur mycket går handtaget att vrida när dörren är stängd?

Låter som något av följande:
Antingen tar låskilarna i karmen (justering av gångjärnen mm), eller så är spanjoletten sliten internt (byte av spanjoletten i så fall).

• Gilla
Ceci4
  • Laddar…
Jag försöker att förstå vad du menar men det verkar som spanjoletten fungerar med handtaget på vid gavel men det inte fungerar när du stänger fönstret.
Det kan bero på att listerna är borta så det blir fel plösmått då kan du dra ut fönstret några millimeter för att simulera listerna så bör det gå att stänga.
Om listerna är borta kan bågarna gå så långt in i karmen så kolvarna i spanjoletten inte kan låsa in i slutblecken längre.
Fungerar det med fönstret på vid gavel?
Den spanjoletten är väldigt gammal.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Går handtaget att manövrera när dörren är stängd?
Hur mycket går handtaget att vrida när dörren är stängd?

Låter som något av följande:
Antingen tar låskilarna i karmen (justering av gångjärnen mm), eller så är spanjoletten sliten internt (byte av spanjoletten i så fall).
ja handtaget funkar som vanligt dvs helt ned & upp i båda ytterlägena. Men jag tänker att du är rätt på spåret, något med den där lilla stången under/alt kring den andra metallgrejjen i karmen har nog hakat upp sig + är det nog behov av en djuprengöring, målning och smörjning. Det har varit problem ett tag med att öppna men tack till stornen igår så flög det upp bara utan atg gå sönder gudskelov. Så nu får jag möjlighet att ta tag i detta. Ska höra mig för lite med vad grannarna har investerat i för handtag, vill helst bevara stilen. Tack så mycket för input!

1 123abc skrev:
Jag försöker att förstå vad du menar men det verkar som spanjoletten fungerar med handtaget på vid gavel men det inte fungerar när du stänger fönstret.
Det kan bero på att listerna är borta så det blir fel plösmått då kan du dra ut fönstret några millimeter för att simulera listerna så bör det gå att stänga.
Om listerna är borta kan bågarna gå så långt in i karmen så kolvarna i spanjoletten inte kan låsa in i slutblecken längre.
Fungerar det med fönstret på vid gavel?
Den spanjoletten är väldigt gammal.
Ja den soanjonetten är gammal men mest osmörjd o smutsig tror jag. Listerna har jag inte rört någonsin. Det fungerar perfekt att "låsa" fönstret på vid gavel ja. Det lilla hjulet i mekanismen undertill ser däremot helt sned ut kanske det som är problemet också. Som sagt stort tack för bra tips! Jag får prata med grannarna lite hur de har gjort många har behållt stilen har jag sett vid försäljningar så då måste de ju ha renoverat på något sätt.

• Gilla
Ceci4
  • Laddar…
C Ceci4 skrev:
Ja den soanjonetten är gammal men mest osmörjd o smutsig tror jag. Listerna har jag inte rört någonsin. Det fungerar perfekt att "låsa" fönstret på vid gavel ja. Det lilla hjulet i mekanismen undertill ser däremot helt sned ut kanske det som är problemet också. Som sagt stort tack för bra tips! Jag får prata med grannarna lite hur de har gjort många har behållt stilen har jag sett vid försäljningar så då måste de ju ha renoverat på något sätt.
Jag tyckte du skrev "Jag har tagit bort alla gummilister" men det kanske är rättstavning som spökar.
Om spanjoletten fungerar bra på vid gavel så testa igen på vid gavel med denna gången håller du ett finger på kolven samtidigt och testa detta på samtliga kolvar.
Då märker du om det är något som sker när det blir belastning mot kolvarna.
Det syns även ett slitage i underkant av slutblecket vilket tyder på att fönsterbågen sitter lågt i karmen vilket kan orsaka problem.
Ett enkelt sätt att testa är att ta ett vanligt skrivpapper och vika det några gånger så det blir som en glidkloss som kan läggas i framkant på undersidan så lyfts fönsterbågen när du stänger och pappret kläms mellan båge och karm.
Om det fungerar då så får du åtgärda så bågen går bättre i karmen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.