Hallå hallå!

Ännu ett inlägg om taklampor, men jag tar hellre det säkra före det osäkra då jag inte stött på detta tidigare.

Hur är det egentligen jordningen fungerar på denna lampa? Själva sladden till glödlampan innehåller ju inte en jordningskabel. Tidigare har jag bara stött på lampor där jordningskabeln både går till glödlampan och fästs på chassit.

(Då uttaget i taket är på ett mindre optimalt ställe vill jag hänga lampan från en annan krok, om det nu är relevant?

Är det säkert att koppla in denna lampa som det ser ut nu?

Jag ä väldigt tacksam för all info å hjälp jag kan få!!

(Obs det här är mitt första inlägg så om jag gjort något fel med vilket forum å så, säg gärna till!)

• Taklampa med sladd och krok på ett rutigt tyg, saknar synlig jordningskabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutningspunkter på en taklampa med blå, brun och gul/grön tråd, ingen synlig jordningskabel till glödlampan.
    Skapa konto
  • Metallkrok i taket utan synlig lampa eller ledningar.
    Skapa konto
  • Takanslutning med synliga elledningar och en lampa utan jordningskabel hänger från en krok.
    Skapa konto
Genom att jorden är ansluten till hänget, som i sin tur är trädd över röret och med en skruv från sidan in i röret , då är metallen i armaturen jordad

• Gilla
AleksanderS
  • Laddar…
A
Hur har du tänkt ansluta den från lamputtaget på bilden? Det uttaget borde du också på sikt byta ut. Det har grundisolerade beröringsbara ledningar framme som inte är riktigt bra.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Sitter inte muttern på röret på fel sida av hänget i så fall?

A avh67f skrev:
Hur har du tänkt ansluta den från lamputtaget på bilden? Det uttaget borde du också på sikt byta ut. Det har grundisolerade beröringsbara ledningar framme som inte är riktigt bra.
Det är en normal installation i äldre utförande med rör ut från tak och trådar synliga, det finns inga krav på att göra om. Allt täcks av koppen på armaturen. Lika med vanliga hänglampor som har en plastkopp att skjuta upp och låsa mot taket med en skruv på den.

• Gilla
AleksanderS
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Genom att jorden är ansluten till hänget, som i sin tur är trädd över röret och med en skruv från sidan in i röret , då är metallen i armaturen jordad
Ah, då förstår jag, tack så mycket!!

A AleksanderS skrev:
Ah, då förstår jag, tack så mycket!!
Då är det bara å koppla in den alltså?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Sitter inte muttern på röret på fel sida av hänget i så fall?
Hmm... osäker då den kom så här. (Iofs väldigt begagnad!) Men om vi menar samma sak så stoppar muttern hela "grejen" från att åka för långt ned på röret samt att man då kan justera höjden på "grejen" å i sin tur hänget. Sen träs grejen på röret å spänns med skruv Hoppas det ä någorlunda förståeligt vad jag försöker säga...

A AleksanderS skrev:
Hmm... osäker då den kom så här. (Iofs väldigt begagnad!) Men om vi menar samma sak så stoppar muttern hela "grejen" från att åka för långt ned på röret samt att man då kan justera höjden på "grejen" å i sin tur hänget. Sen träs grejen på röret å spänns med skruv Hoppas det ä någorlunda förståeligt vad jag försöker säga...
OK! Jag tänkte istället att muttern var till för att ta upp tyngden av lampan. Och i så fall sitta på andra sidan av hänget?

A AleksanderS skrev:
Då är det bara å koppla in den alltså?
Lämpligt är att sätta en jordad stickpropp från lampan utan att koppla direkt till dom i taket och pinnen i taket är jord och motsvarande hål i proppen är jord Gul/grön ledare.

A
J jonaserik skrev:
Det är en normal installation i äldre utförande med rör ut från tak och trådar synliga, det finns inga krav på att göra om. Allt täcks av koppen på armaturen. Lika med vanliga hänglampor som har en plastkopp att skjuta upp och låsa mot taket med en skruv på den.
Jo jag känner till att detta var vanligt förr med isolerade torra rum som felskydd.

Det verkar dock vara hyfsat nya ledningar på bild med skyddsjord och moderna färger.
Dessutom är ledarna felaktigt dragavlastade i lampkontakten eller saknar helt avlastning.

Oavsett så var det bara ett tips i all välmening att byta ut det vid tillfälle. God elsäkerhetsteknisk praxis kommer alltid först.

A AleksanderS skrev:
Hur är det egentligen jordningen fungerar på denna lampa? Själva sladden till glödlampan innehåller ju inte en jordningskabel.
Av det som syns på bild så fungerar det som så att det är endast i takkoppen som enkelisolerade ledare kan komma i kontakt med armaturen pga sockerbiten där. Resterande del av lampan kan troligen anses som dubbelisolerad. Lampsladden som löper ned genom kedjan är ju dubbelisolerad. Det gäller då bara att det ser bra ut vid lamphållarna så att man kan anse det vara dubbelisolerat där också.

Om du byter denna sockerbit mot en HE251 så kan hela armaturen kanske ses som dubbelisolerad. Då kan du montera en ojordad lampstickpropp.

Lamputtaget i taket på bild behöver åtgärdas. Så får det inte se ut, även om det göms i en takkopp. Det bör vara enkelt åtgärdat genom att trä på en isolerslang över ledarna.

• Gilla
AleksanderS
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lamputtaget i taket på bild behöver åtgärdas. Så får det inte se ut, även om det göms i en takkopp. Det bör vara enkelt åtgärdat genom att trä på en isolerslang över ledarna
Skitsnack då ska det ändras i alla hus som är äldre, det sitter en träkrok av äldre modell där och ett lock med tamparna ut. Och så har montage i deceniner varit och inte något fel. Så var står det att det måste åtgärdas med olika isoleringar eller annat.

Det du tänker på är nog två trådar som sticker ut i taket, fas och nolla, vilket då handlar om i ett isolerat rum med ojordade vägguttag. Där anses det av gammal hävd ok. Där är det ok med berörbara enkelisolerade ledare eftersom rummets golv och väggar ger det andra lagret av isolering.

I detta rum finns skyddsjord med i bilden. Förhoppningsvis är alla vägguttag i rummet skyddsjordade. Här är det inte ok med berörbara enkelisolerade ledare eftersom rummet i övrigt inte är isolerat från jord. Antag att man monterar upp en modern dubbelisolerad armatur med takkopp, stång och övriga delar i metall. De enkelisolerade ledarna i takkoppen gör då att hela armaturen blir enkelisolerad.

• Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.