Byggahus.se

Hur fungerar en panelhyvel?

1. L
    Medlem Nivå 7
    Vilken rubrik? Ja, jag ska försöka förklara hur jag tänker och bli rättad om jag tänker fel. Säg att man har en panelhyvel (t ex en Logosol PH260) med 4 cuttrar. Om man matar in ett 'råsågat' ämne i den som inte är rakt, då kommer jag få ut en produkt som inte är rakt också eller hur? Ända chansen att göra ämnena raka innan är att köra dem i en rikthyvel först isåfall?

Eller tänker jag fel?

Redigerat 2 aug 2010 20:39
  2. phl
    Medlem · Nivå 14
    Utan att ha använt en PH260 så skulle jag ändå vilja säga att den riktar ämnet oxo. Tänk dig att ämnet är lite lätt konvext. Nedre kuttern bör ju vara monterad något över inmatningsbordet och i samma höjd (nåja, en tiondel över) utmatningsbordet. I takt med att ämnet kommer ut följer det utmatningsbordet vilket ju är precis samma metod som en vanlig rikthyvel använder. Har jag fel?

3. L
    Medlem Nivå 7
    okej, jag tänkte på andra lädden, alltså inte kupigt utan svängt, eller skevt för den delen

4. mattiasp
    Medlem · Nivå 18
    Jag tror tvärt om, dvs att den fungerar som en vanlig planhyvel. Om man stoppar in en propeller får man ut en propeller med profil. Men det är ju en gissning.

5. phl
    Medlem · Nivå 14
    Så kanske det är... Mycket profilhyvlat virke är ju långt ifrån riktat. Är det tunnare prylar spelar det ju dessutom mindre roll.

6. bax
    Medlem · Nivå 10
    And we got a winner!....;)

Deras nya PH360 är en RIKTlisthyvel, dvs den riktar också.
    Men som phl skriver, med tunnare profiler spelar det mindre roll om det är krokigt, man tvingar ju dit det ändå när man spikar. Med grövre regelvirke blir det kinkigare. Dock, skit in - skit ut.

7. phl
    Medlem · Nivå 14
    Men det var PH360:an som jag tänkte på hela tiden ;)

8. L
    Medlem Nivå 7
    Okej, det var som jag trodde skönt. En PH360 är dock lite dyr, samt att som jag tolkar det så får man ställa den som en vanlig rikthyvel när man ska rikta virket så det blir en extra körning hur man än vänder och vrider på det hela?

9. L
    Medlem Nivå 4
    Jag har en P260, och ja, kör man in en krokig bräda får man ut en krokig list.
    Det spelar dock normalt inte någon roll om listen är tunn, den blir rak när den spikas upp.
    Mindre (några cm långa) ojämnheter försvinner oftast beroende på profilen.
    Så skit in blir fin skit ut.

Ska du rikta med såg först så måste det finnas tillräckligt med virke att såga bort.
    Du kan egentligen aldrig hyvla något böjt så det blir rakt.

Edit: såg nu att det var en gammal tråd, sorry.