398 läst ·
9 svar
398 läst
9 svar
Hur fungerar en Nibe 301på reserv läget.
Jag vill kunna använda frånluftvärmepumpen enbart för ventilation utan att kompressorn arbetar för att värma upp vattnet. Hur jobbar Niben om man ställer vredet på reservläget? Går cirkulationspumpen? Kan det skada pannan att köra på reservläget?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bra fråga. Driftlägesomkopplaren är inte med i el-schemat! Men sättet den styr på gör att den måste gå via automatiken. När automatiken då är bortkopplad kommer el-patronernas två första steg ändå att gå i reservläget.
Ok, hur gör jag för att kunna köra Niben bara för ventilation utan att värma vattnet med vare sig kompressorn eller elpatron, om det är möjligt?J Josth skrev:
Då får man koppla om ledningarna i elpanelen. Lossa ena styrningen (de ledningar som går till reläkortet) till kontaktor 10 samt kontaktor 67. Man kan linda vit eltejp om kabelskon och skriva var kabelskon egentligen ska sitta. Sedan får man även lossa kontakten till cirkulationspumpen från det stora reläkortet och märka upp den med vit eltejp man skriver på.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jaha, kanske inget man skall ge sig in på om man har dålig koll på elektriska prylar. Risken är väl att man förstör något eller inte får ordning på det igen. Det låter ju ganska enkelt det du skriver men jag är inte kompis med el arbeten.J Josth skrev:Då får man koppla om ledningarna i elpanelen. Lossa ena styrningen (de ledningar som går till reläkortet) till kontaktor 10 samt kontaktor 67. Man kan linda vit eltejp om kabelskon och skriva var kabelskon egentligen ska sitta. Sedan får man även lossa kontakten till cirkulationspumpen från det stora reläkortet och märka upp den med vit eltejp man skriver på.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden