Som frågan lyder Hur fungerar den?

Jag har i mitt inkommande kallvattenrör till huset en e-värmekabel för att förhindra frost. Denna skall tydligen vara självbegränande...

Hur kan denna kabel bli varm?
Hur kan denna kabel vara självbegränsande vad gäller el/värmeförbruk?

En kanske onödig fråga, men jag vill ju veta hur saker och ting fungerar.

Ok, men hur fungerar den?

Hur f....n kan ett "hölje" begränsa förbruket/värmen?
Och hur kan kabeln bli varm? Trådarna ligger ju helt lösa?

Rent teoretiskt...
Om jag tar en vanlig jordad kabel och monterar en stick-kontakt på ena sidan och sedan i ett uttag. Inte fasiken blir kabeln varm då.

Edit: tryckfelsnisse

Skillnaden är att det är en tråd i en värmekabel... Det är inte 2 trådar som slutar i tomma intet.. Så har jag fått de förklarat för mig...  ;)
Tänk dig själv om du tar en kabel o sätter den ena änden på + polen på betteriet o den andra på - polen... Då blir de varmt.. ;)

Jo men just "självbegränsningen", hur funkar det ?

Kan tänka mig att det sitter nån form av tempkännare som i sin tur reglerar värmen därefter...

Kul att det är fler som undrar över detta världsproblem.

Om det nu skulle sitta en tämpkännare i denna kabel, hur kommer det då sig att man kan kapa kabeln i valfri längd?

Stefan_h skrev:
Kan tänka mig att det sitter nån form av tempkännare som i sin tur reglerar värmen därefter...

Nu gissar jag bara lite men..

Tricket ligger nog i den halvledande polymermatrisen som omnämns.
Det torde fungera liknande NTC och PTC-motstånd, dvs resistansen förändras med omgivningstemperaturen.
Jag får uppfattningen att strömmen går mellan ledarna genom polymermatrisen, inte genom ledar(en/na). Därför kan man kapa den var som helst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.