Hej, jag undrar lite angående vad som är normalt när man tar ett banklån for att bygga ett hus. Behovet av utbetalningar är ju spritt under en längre period (kanske upp till ett år) och man vill ju helst inte betala ränta i onödan på pengar som man inte har användningar för.

Hur brukar det gå till när man får beviljat ett lån, kan lånet plockas ut vid flera tillfällen så att räntan börjar räknas utspritt, eller måste man ta ut hela lånet dag ett?

Vad har ni för erfarenheter?

Ordet du söker efter är "bankkreditiv".

Byggnadskreditiv heter det väl :)

pooster skrev:
Byggnadskreditiv heter det väl :)
Japp. Jag tar på mig dumstruten.

iqbad skrev:
kan lånet plockas ut vid flera tillfällen så att räntan börjar räknas utspritt, eller måste man ta ut hela lånet dag ett?
Ja och nej i nämnd ordning. :) Du betalar ränta på det belopp du löpande nyttjar/lånar. Normalt är dock räntan på kreditivet högre än ett bolån.

Det är en del olika varianter mellan olika banker. Jag har haft ett par som fungerade så att jag tog ut pengar efterhand som jag behövde. Räntan var ungefär den som det senare skulle bli på det riktiga huslånet, och jag betalade bara ränta på de pengar jag tagit ut.

Andra banker kör med varianten att du inte är betrodd med att hantera pengar, utan du ska lämna in fakturorna till banken, så betala de dem åt dig. (Väldigt opraktiskt för självbyggare.)

En del banker tar ut kontraktsränta, dvs du betalar ränta på de pengar du har möjlighet att låna, vare sig du verkligen lånat dem eller inte.

Ja, ett mycket vanligt (vanligaste?) upplägg på byggkreditiv är att du har två räntesatser. T.ex har du 3.5% ränta på de pengar du plockat ut och på det tillkommer en mindre kontraktsränta (t.ex. 0.5%) på det totala beloppet du har möjlighet att låna.
Jag misstänker att anledningen till detta är att dom vill att du skyndar på i början så att banken snabbt har en säkerhet att falla tillbaka på.

Vårt byggnadskreditiv fungerade så att vi hade ett tak för hur mycket vi fick låna, så klart. Vi fick plocka ut belopp löpande under bygget, mot uppvisande av fakturor från byggare, leverantörer, fick även lösa in om vi betalt något kontant på t.ex Ikea. Inga pengar utan uppvisad faktura eller kvitto. Vår ränta löpte på ca 6%. Byggnadskreditivet kan bli en väldigt dyr utgift, särskilt om man bygger själv och det drar ut på tiden. Då gäller det att ha budgeterat för dom kostnaderna!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.