Hej, jag har aldrig tidigare haft inglasad balkong, och förstår inte riktigt hur inglasningen fungerar. I utrymmet på bilden finns två glasskivor på vardera sidan, varav en på var sida med vred. Rakt fram finns fyra glasskivor, varav en med vred.

Tidigare innehavare av lägenheten har monterat rullgardiner som jag uppfattar blockerar öppningsvinkeln för glaspartierna med vred. Så jag har inte helt lyckats testa. Men undrar ändå och hoppas någon vet - förutsatt att jag tar bort rullgardinerna som är i vägen, hur pass mycket av glaset kan jag öppna upp? Och hur?

Det enda jag omedelbart ser att jag kan göra på fronten är att vinkla glasskivan med vred framåt. Då kan jag rulla alla de andra tre glasskivorna ett "steg" mot den plats som frigjorts. Men det blir fortfarande bara 1 glasrutas öppning, alltså 1/4 av den totala bredden. Nog måste avsikten vara att kunna öppna upp mer än så? Känner mig dum som inte förstår detta, och hoppas på hjälp.

Fönsterlås i förgrunden med suddig utsikt över träd och en väg med bilar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glasinramat balkongutrymme med utsikt över träd och landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Det kan ju vara en bra anledning till att börja lära känna de andra i föreningen men annars så föreslår jag att du kontaktar Lumon. Det verkar vara en äldre modell så jag hittar ingen instruktion på deras webbplats med du kanske har bättre tur.
https://lumon.com/se/privatkund/kontakta-oss

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Hej, tack för svar! Jo, tanken har slagit mig att fråga grannarna men när jag spanar mot de andras balkonger så ser det ut att vara flera olika inlglasningslösningar och jag har inte sett någon som ser likadan ut som min.

Ja, blir till att kontakta Lumon då. Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.