Hej,

Jag skulle vilja fräsa en profil som ser ut som nedan. Jag kommer fräsa i en skiva som ar 600x600x20 mm.
Om man använder en vertikalfräs så får man fräsa två gånger, en per sida. Det blir ganska instabilt då materialet står på högkant. Finns det en maskin som är idealt för detta?

5a252040-8632-4e30-81db-9139c728cdae Träprofil med urfräst spår på kanten av en trähylta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!

Bästa svaret

Ser inget dramatiskt alls med att fräsa det på högkant, ämnet trycks ju mot anhållet så att det är en smal kant mot bordet spelar mindre roll. Jag brukar fräsa mina sliding dovetails på fräsbordet, så här nånting. (scrolla ner en bit)

• Gilla
Ninfendo och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ser inget dramatiskt alls med att fräsa det på högkant, ämnet trycks ju mot anhållet så att det är en smal kant mot bordet spelar mindre roll. Jag brukar fräsa mina sliding dovetails på fräsbordet, så här nånting. (scrolla ner en bit)
Det var precis vad jag var ute efter! Det jag ser i länken är något som visst kallas fjäder anhåll, hittade några här...
https://www.verktygsproffsen.se/mas...kintillbehor/ovrigt/kreg-prs3010-fjaderanhall
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-nytt-anhall-till-fraesbordet.309669/

Ninfendo Ninfendo skrev:
Det jag ser i länken är något som visst kallas fjäder anhåll
Ja, eller featherboards om du vill få lite fler hits. Ganska vanligt att man bygger egna och det behövs inga märkvärdigheter för att sätta fast dom, gör man dom lite längre kan man sätta dom med vanliga tvingar.

Microkatten
Jag kan rekommendera att göra egna fjäderbrädor (featherboards) om du har möjlighet. Jag gjorde egna till mitt Festool fräsbord (beskrivet här), och p.g.a. att de var relativt tjocka med en fin svung i fjädrarna så stabiliserar de faktiskt arbetsstycket bättre än Festools originallösning.

• Gilla
megamatch
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.