Microkatten
Jag upptäckte precis att de golvsocklar jag tänkt fräsa var för höga för de featherboards som ingår i Festools fräsbordsmodul. Så frågan är hur man kan lägga till egna featherboards till bordet?

Så här ser det ut (virket endast för illustration):

Fräsarbord med pålagt virke, routerbit i synligt frässpår och vinkelanslag utan featherboards.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordet i sig saknar ju T-spår för att kunna fästa horisontella featherboards. En idé är att använda spåret på ett vinkelanslag. Då kommer featherborden att komma upp en bit i luften - hur högt beror på om vinkelanslaget ligger ner (som på bilden) eller står upp. Kan det fungera? Tips på featherboards som kan passa (eller lämpliga fästanordningar om man gör egna)?

För vertikala featherboards kan man t.ex. fästa dessa på en skiva som i sin tur fästs i ordinarie anslags t-spår, ungefär så här: https://www.youtube.com/watch?v=A4BGxFT6q2Y

Alla idéer och tips uppskattas!

Microkatten
Kanske ProGrips featherboard fungerar att fästa i spåret på Festools vinkelanslag?
Featherboard fästad i ett T-spår på en såg med vinkelanslag och träbit redo för sågning.
Skapa konto

Om UJKs passar i spåret skulle denna variant hamna en bit upp. Gör det något?
Två svarta ProGrips featherboards för t-tracks på snickeri arbetsbord.
Skapa konto

Peter Parfitt tog ett Incra T-track och gjorde så här (http://festoolownersgroup.com/festool-tool-problems/cms-ge-feather-board/):
Person använder featherboard med Festools vinkelanslag och ett trästycke på såg.
Skapa konto

Redigerat:
Microkatten
Tack bygga_bo för referensen! Intressant att din MDF-fjäder har hållit, men du kanske inte använt den så mycket? ;)

Lutar åt att jag införskaffar ett Incra t-spår och kör på Peter Parfitts lösning men med egentillverkad fjäder. Om jag orkar gör jag också ett par vertikala fjädrar som sätts i t-spår infrästa i en panel som ställs ovanpå fräsanhållet, där panelen tvingas fast i t-spåren på baksidan av fräsanhållet. Kan kanske vara lämpliga jiggar att göra som övning.

Eller så använder jag din lösning med att spänna fast "formsydda" fjädrar på vinkelanslaget. Då kan man ju ha två stycken.

Få se nu bara om jag får tummarna loss...

Redigerat:
Microkatten skrev:
Tack bygga_bo för referensen! Intressant att din MDF-fjäder har hållit, men du kanske inte använt den så mycket? ;) ...
Svårt att kvantifiera hur mycket den är använd. Den är inte använd yrkesmässigt, utan mest till sporadiskt sågande. Men ändå så pass mycket att jag är förvånad över att den fortfarande inte har gått itu någonstans. Fingrarna är hyfsat styva, så man behöver inte trycka emot speciellt mycket för att få önskad effekt. Det bidrar till hållbarheten, men baksidan är att den fungerar dåligt när sidorna på ämnet inte är hyfsat parallella.

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Då har jag testat och göra en fjäderbräda.

Då formatet var ganska bra så tog jag en liten överbliven 27 mm golvbit av furu och sågade bort noten och fjädern i bordssågen. Gerade sedan ena änden 30 grader i kapsågen. Efter att ha ritat ut stopplinjen för fingrarna var det dags av såga ut dem, med klingan på högsta höjden för att få så rakt slut på snitten som möjligt:

Fjäderbräda av furu med utsågade fingrar och fasad ände på bordssåg vid sidan av kapsåg.
Skapa konto

Fingrarna blev lite godtyckligt ca 85 mm långa. Avståndet cc mellan dem bestämdes av en liten bit jag hittade i snickeriet och som användes som måttstock för att flytta anhållet mellan varje snitt :

Handtillverkad fjäderbräda av furu med utskurna fingrar, placerad intill en bordsåg i ett snickeri.
Skapa konto

När fingrarna var klara kapades brädan sedan av i andra ändan med kapen, som fortfarande var i samma vinkel som tidigare:

Fjäderbräda av furu med utsågade fingrar ligger på en kapsåg med en vinklad ände.
Skapa konto

Och så är det bara att införskaffa ett t-spår för att fästa i basen på vinkelanslaget a la Peter Parfitts lösning ovan:

Förlängd fjäderbräda med utskurna fingrar placerad på en bordssåg med vinkelanslag.
Skapa konto

Nackdelen med lösningen är att fjäderbrädan, när den är klar, inte går att vända om man behöver mata från andra hållet. Eftersom biten var ett golvplank så ser andra sidan lite lus,. erh...mer designad, ut:

Hemmagjord fjäderbräda av furu med utskurna fingrar på ett bordssåg.
Skapa konto

Tyckte fingrarna fick en lagom schvung! Visade sig att det inte var så svårt att göra när man väl kom igång! :thumbup:

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Microkatten skrev:
[bild]
Noggrant uträknade spår för ändamålet förstår jag.....:)

• Gilla
corre
  • Laddar…
Microkatten
Ja, jag simulerade systemet, innan jag byggde, med en avancerad 3D-modell! Dessa spår är speciellt bra när matning av virket går snabbt och fartvinden behöver någonstans att ta vägen. :p

Fingrarna blev ganska långa så jag skall nog göra några fjäderbrädor till, bl.a. med lite kortare fingrar. Kan ju vara bra att ha några stycken för olika matningsriktningar och vertikala varianter. Har några fler små bitar golvplank liggande, även om en del har hamnat i kalkelugnen...

Microkatten
Idag färdigställde jag de hemmasnickrade featherboarden och använde för första gången. Fungerade riktigt bra!

Hemmasnickrade featherboards monterade på en bordsåg vid träbearbetningsprojekt utomhus.
Skapa konto

Hemmagjorda trä featherboards fästa vid en bordssåg redo för användning.
Skapa konto

• Gilla
atomlab och 7 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.