Skall inom kort bygga en liten liten toalett i hallen. Eventuellt lägger vi elektrisk golvvärme och jag sitter och rekar lite för det. Har en kabel liggande (T2) och har läst igenom bruksanvisningen men funderar lite över de "praktiska bitarna" dvs dragningen ner till där värmekabeln mynnar ut. Japp, jag vet att elektriker skall lägga och koppla detta och så kommer det också bli om valet faller på golvvärme. JFB finns redan.

Har jag tolkat det rätt att man sätter en apparatdosa där termostaten skall sitta, in i denna har jag såklart matning från lämplig grupp. Sen drar jag ner ett vp-rör slang som avslutas ganska direkt vid golv vägg, kanske redan på väggen? Värmekabeln matas igenom och skarven mellan kall och varmkabel måste ligga i golvet (flytspacklet) och inte i röret/slangen. Slangen pluggas så spackel inte kommer in?

Sen skall golvgivaren petas ner i ett eget rör/slang som skall ligga ca 0.5 meter ut i golvet, mellan två varv värmeslinga. Jag tolkar det som att denna skall ligga inne i slangen och inte mynna ut i själva golvet? (så den kan bytas om det behövs)

Korrekt tolkat?

Japp. Och ingen kabel under eller nära toastolen (ska ju skruvas).

Protte

Thomas59
Änvänder inte T2 men det låter korrekt. Dosa och matning VP-rör, skarven i golvet och givaren 50 cm ut och mitt mellan slingorna.

Gör för säkerhets skull en skiss direkt på golvet över hur du ska lägga värmeslingan. Testa med ett snöre i samma längd då att du inte står där mednågra meter värmeslinga över då du lagt sista golvbiten eller att den inte räcker.

Blir värmeslingan för lång får du väl dra upp den på väggen under platsen där handukarna ska hänga så fpr du handukstork på köpet. Kolla att det är godkänt dock.

Tänk på att inte läggar röret (det finns ett särskilt till T2) som givaren ska matas in i med för snäva svängar. Då kan det bli problem om du måste byta givare. Röret har liten diameter och går att göra snäva svängar med.

Mät längden så vet du hur mycket du ska mata in om du behöver byta givare. Har aldrig behövt byta själv.

Thomas59 skrev:
Blir värmeslingan för lång får du väl dra upp den på väggen under platsen där handukarna ska hänga så fpr du handukstork på köpet. Kolla att det är godkänt dock.
De där lät inte som någon lysande ide direkt!

1: Tror knappast tillverkaren godkänner detta!
2: Hur gör man för att flytspackla in den? Blir lite jobbigt..
3: Tror det blir jobbigt att få värmekabeln inspacklad i svängen mellan golv/vägg och samtidigt ej ha för snäv böjj på kabeln.
4: Då behöver du nog en stor varningsskylt så ingen skruvar upp nåt på den väggen

Kan säkert komma på fler anledningar att inte göra detta om jag tänker en stund till ;)

Det du kan göra om du vill tjäna in en slant på elektrikerns arbetstid är att vara där då han ska lägga kabeln och hjälpa till! Är rätt smidigt att lägga värmekabel om man är två (om inte rummet är för litet, då är du antagligen bara ivägen)

Rrrrr skrev:
a på fler anledningar att inte göra detta om jag tänker en stund till ;)

Det du kan göra om du vill tjäna in en slant på elektrikerns arbetstid är att vara där då han ska lägga kabeln och hjälpa till! Är rätt smidigt att lägga värmekabel om man är två (om inte rummet är för litet, då är du antagligen bara ivägen)

En limmar och en bränner sig:D

Protte

Thomas59
Rrrrr skrev:
De där lät inte som någon lysande ide direkt!

1: Tror knappast tillverkaren godkänner detta!
2: Hur gör man för att flytspackla in den? Blir lite jobbigt..
3: Tror det blir jobbigt att få värmekabeln inspacklad i svängen mellan golv/vägg och samtidigt ej ha för snäv böjj på kabeln.
4: Då behöver du nog en stor varningsskylt så ingen skruvar upp nåt på den väggen

Kan säkert komma på fler anledningar att inte göra detta om jag tänker en stund till ;)

Hehe, var kanske lite kreativ såhär på fredagkvällen :wow: men jag har faaktiskt läst att det har gjorts. Kände dock själv att det kanske var ett lite väl radikalt alternativ därav min passus att kolla att det var godkänt.

Exemplet jag läste om var den variant av golvvärmenät som man lägger direkt i fixet, så ja det är möjligt men kanske inte med en T2:a:S.

Jag skulle givetvis ha varit tydligare med detta så inte någon testar utan att kolla att det är ok.

Nu är det ju så fantastiskt detta forum så skriver man något som kan bedömas som tveksamt så rycker genast mer kunniga rävar upp ur gryten och rättar/kompleterar svaren.

Mycket bra tycker jagd^_^b

Vill också tillägga att min nya amatör- och hempulartitel, se signatur, innehåller en total friskrivning vad avser allt jag skriver:D

Thomas59 skrev:
Vill också tillägga att min nya amatör- och hempulartitel, se signatur, innehåller en total friskrivning vad avser allt jag skriver:D
Vilken signatur? Jag ser inga signaturer..

Ser att du bytt avatar till Svamp-bob, bara de borde ju vara tecken på att man ska vara skeptisk till de du säger :D:wow:

Thomas59
Rrrrr skrev:
Vilken signatur? Jag ser inga signaturer..

Ser att du bytt avatar till Svamp-bob, bara de borde ju vara tecken på att man ska vara skeptisk till de du säger :D:wow:
Haha, ja du, avataren säger allt! Är just nu utsatt för nån sort Svampbobhjärntvätt av min 4-åriga dotter som vägrar att titta på något annat än Svampbob just nu. Börjar så sakta anta samma intelligensnivå som Svampbobs polare Patric.

Jasså signaturen syns inte? Ok du kanske har stängt av visning av den. Visste inte att man kunde göra det.

Jag ser i alla fall allas signaturer. Faktiskt lite kul att läsa vissa. Inte min dock :wow:

Ah nu ser jag! Hade urbockat den checkboxen. Var den ikryssad som default? Har inget minna av att jag har tagit bort den bocken.

Tack för tipset med snöret, det var smart, med lite överslagsräkning har jag dock redan insett att 20 m kabel blir för långt (vi snackar väldigt litet utrymme), så jag måste hitta en kabel som är 12-15 meter.

När det gäller röret till givaren så kunde man enligt instruktionen fräsa ner detta en bit i spånet.

När det gäller röret till värmekabeln har jag sett bilder där man slutat med röret redan på väggen och sedan lägger kabeln fritt i övergången till golv. Korrekt?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.