9 436 läst ·
72 svar
9k läst
72 svar
Hur flytta tung svarv på ca 800 kg upp för en källartrappa?
Svarven behöver ju inte inverka negativt på försäljningspriset. Det kan ju finnas köpare som vill ha den. Inte ovanligt att saker står kvar på visningen och att det framgår att de kan köpas till om intresse finns. Du får bara ha en plan klar för att frakta bort den om det skulle behövas.
Personligen hade jag sett det som en rejäl bonus med en svarv i källaren 😀.
Jobba smartare, inte hårdare.
Men risken är att det blir bottom att få bort svarven om köparen av fastigheten ej vill köpa den.mexitegel skrev:
Svarven behöver ju inte inverka negativt på försäljningspriset. Det kan ju finnas köpare som vill ha den. Inte ovanligt att saker står kvar på visningen och att det framgår att de kan köpas till om intresse finns. Du får bara ha en plan klar för att frakta bort den om det skulle behövas.
Låt svarven ingå alldeles oavsett? Har svårt att tro att någon skulle hoppa av en affär om kåken tilltalar fö.
Fast huset från 1975 är nedgången samt har en unken doft från källaren vilket sätter sig i allt som varit inne i huset en dag eller mer. Så fastigheten är svårsåld som den är även utan svarv och vill köparen inte ha svarven kanske det är den som får dem att hoppa av köpet fast det kan ju vara fel tänkt av mig.Fotografen skrev:
Redigerat:
Hur nära källartrappen kan man komma med en lastbil med kran?
När jag bytte tak hade dom en lastbil med lång kran som lyfte in/upp betongpannorna på pall 8 meter in från
gatan
En sådan lyfter enkelt din svarv om du bara får fram svarven till källardörren.
När jag bytte tak hade dom en lastbil med lång kran som lyfte in/upp betongpannorna på pall 8 meter in från
gatan
En sådan lyfter enkelt din svarv om du bara får fram svarven till källardörren.
Ett renoveringsobjekt alltså...då kan kundklientelet vara av den sorten att en svarv är ett plus...😉M MGA89 skrev:Fast huset från 1975 är nedgången samt har en unken doft från källaren vilket sätter sig i allt som varit inne i huset en dag eller mer. Så fastigheten är svårsåld som den är även utan svarv och vill köparen inte ha svarven kanske det är den som får dem att hoppa av köpet fast det kan ju vara fel tänkt av mig.
Såvida lastbil/kranbil kan få plats att komma in på uppfarten kan den, då bilarna är borta, parkera precis utanför stupet ned till källardörrenD Dilato skrev:
Ja du kanske har rätt. Den som köper fastigheten bör ju vara av den händiga typen så vida inte någon med mycket pengar köper och tar in hantverkare för jobbet men någon med mycket pengar köper nog ännu hellre en renoverad fastighet i toppskick.Fotografen skrev:
Nja, du lär i normalfallet ha ett antal veckor på dig. Har du kollat upp med någon firma innan har jag svårt att tro att det skulle bli ett reellt problem. Se möjligheter - inte problem 😉M MGA89 skrev:
En annan sak som måste ske innan en försäljning av svarven kan ske är att ta reda på vilka av alla saker som finns i fastighetens verkstad som tillhör maskinen och är tillbehör till den vilket undertecknad inte är rätt person att göra då min kunskap om svarvar är begränsade.
Att låta köparen själv plocka ut tillbehören kan ju leda till att personen plockar på sig sådant som inte tillhör och ger sken av att det tillhör för att på så vis få mer saker för priset.mexitegel skrev:
Och du blir av med skiten till en "förlust" på några hundralappar, småpotatis. Se till att få huset sålt, snart åker du på att stå för uppvärmningskostnaderna en hel vinter också.M MGA89 skrev:
Jag har gjort exakt denna operation.
Lång källartrapp och det gick inte komma dit med maskin för lyft..
En Torshälla SV-150 @850kg
Din väger nog snäppet mindre, men 600kg är inte omöjligt.
Jag åkte dit dagen före med en A-ställning med balk och kedjespel.
Tog väl en 4-6 timmar helt själv så hade jag plockat isär den och allting låg på golvet.
Dagen efter tog jag med en polare och vi bar ut delarna på några timmar.
Den enda utmaningen var bädden då den nog ligger kring 300kg i matchvikt..
Drogs uppför trappen på pall med kedjespelet.
Lägg ut den för 5 000:- el högsta bud med förbehåll att köparen ombesörjer flytt.
Jag ser inga problem här.
Men så lider jag även av svår Dunning-Kruger..
Dvs jag överskattar grovt andras förmåga.... 😆
Lång källartrapp och det gick inte komma dit med maskin för lyft..
En Torshälla SV-150 @850kg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Din väger nog snäppet mindre, men 600kg är inte omöjligt.
Jag åkte dit dagen före med en A-ställning med balk och kedjespel.
Tog väl en 4-6 timmar helt själv så hade jag plockat isär den och allting låg på golvet.
Dagen efter tog jag med en polare och vi bar ut delarna på några timmar.
Den enda utmaningen var bädden då den nog ligger kring 300kg i matchvikt..
Drogs uppför trappen på pall med kedjespelet.
Lägg ut den för 5 000:- el högsta bud med förbehåll att köparen ombesörjer flytt.
Jag ser inga problem här.
Men så lider jag även av svår Dunning-Kruger..
Dvs jag överskattar grovt andras förmåga.... 😆