Du missförstår hur marknader fungerar.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det här snacket om marginal inte finns mer än nån %.. Det förutsätter ju att en producent aldrig säljer dyrare än vad produktionen kostar. Det stämmer ju inte riktigt på elmarknaden...
Och varför skulle jag sälja billigare till en kund än vad jag kan få betalt från en annan kund? Marginalen utgår naturligtvis från vad jag skulle kunnat få betalt från en annan kund.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och varför skulle jag sälja billigare till en kund än vad jag kan få betalt från en annan kund? Marginalen utgår naturligtvis från vad jag skulle kunnat få betalt från en annan kund.
Den andra kunden kan bara köpa en bråkdel av vad jag kan. Marginal är vad som finns kvar när alla kostnader är betalda. Inget annat.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
P paralun skrev:
Du får ansöka om att bli elmäklare och testa!

[länk]
Vad menar du? Fungerar inte elhandeln på samma vis? Nä, den som lägger högsta köpbudet sätter priserna för alla, jag vet. Vilket är det sjuka i denna handelsform och huvudfrågan för tråden. Att en storsäljare kan acceptera ett lägre bud ifall volymen han behöver sälja är större än de liggande buden på högre nivå är dock ett faktum, eller har jag fel?

Nej, den som lägger lägsta accepterade budet sätter priset för alla. Det finns gott om högre bud som inte blir prissättande.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad menar du? Fungerar inte elhandeln på samma vis? Nä, den som lägger högsta köpbudet sätter priserna för alla, jag vet. Vilket är det sjuka i denna handelsform och huvudfrågan för tråden. Att en storsäljare kan acceptera ett lägre bud ifall volymen han behöver sälja är större än de liggande buden på högre nivå är dock ett faktum, eller har jag fel?
Tjau det "sjuka" är väl mer marginalprissättningen......

Helt förödande när det saknas planerbar elproduktion inom närliggande elområden.

Sen följer då Nordpool till punkt och pricka det gemensamma elhandelsavtalet inom EU.

Problemet är att ni inte förstår att det är så marknadsekonomi fungerar. Det gäller inte bara el. Hur skulle den annars prissättas?

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nä, den som lägger högsta köpbudet sätter priserna för alla, jag vet.
Så fungerar det inte.
I precis ALLA auktioner på Nordpool finns köpare som betalar maxpris. Inte sätter dessa slutpriset? Som Daniel säger verkar du fortfarande inte förstå.

Z Zodde skrev:
El handlas på börs. Du får INGEN mängdrabatt på börser. Det verkar vara du som har svårt att förstå.
Storkunder har nog möjlighet att handla direkt av producenten utanför börsen. Jämför med aktiebörsen där storaffärer ofta görs upp utanför börsen.

Z Zodde skrev:
Så fungerar det inte.
I precis ALLA auktioner på Nordpool finns köpare som betalar maxpris. Inte sätter dessa slutpriset? Som Daniel säger verkar du fortfarande inte förstå.
Nej, de lägger ett bud på maxpris. De betalar aldrig maxpris.

D Daniel 109 skrev:
Problemet är att ni inte förstår att det är så marknadsekonomi fungerar. Det gäller inte bara el. Hur skulle den annars prissättas?
Inte alls, marginalprissättning är en usel konstruktion när det råder brist på planerbar elproduktion.

Vi tar den gode Ekenstiernas hinkar igen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/elexpertens-modell-ska-losa-elkrisen

Det borde sedan finnas en klausul att varje elområde måste ha en viss andel fossilfri planerbar elproduktion.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Storkunder har nog möjlighet att handla direkt av producenten utanför börsen. Jämför med aktiebörsen där storaffärer ofta görs upp utanför börsen.
Ja, det görs riskfördelning via derivat men det är fortfarande inte fråga om mängdrabatt utan även här gäller marknadspriset.

Och likt aktiebörsen kan kursen vara ÖVER eller UNDER aktuell börskurs.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, de lägger ett bud på maxpris. De betalar aldrig maxpris.
Japp det var det jag menade. Yrkesskada. På marknadsspråk är ofta betala å bjuda synonymt.(Ftån engelskans ”Pay”)

P paralun skrev:
Inte alls, marginalprissättning är en usel konstruktion när det råder brist på planerbar elproduktion.

Vi tar den gode Ekenstiernas hinkar igen
[länk]

Det borde sedan finnas en klausul att varje elområde måste ha en viss andel fossilfri planerbar elproduktion.
Inte alls? Ska inte el prissättas?

Han ger en vilseledande bild med dessa hinkar. Den lilla importen som han vill få till att den drar upp priset, är ju egentligen den som begränsar elpriset från att stiga ännu mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.