pacman42 pacman42 skrev:
Jag skrev att det gäller vid betalning vid pump. Har man andra betalningsformer så ändras också overhead kostnaderna
Jag köper diesel vid pump. Samma med mindre åkeri.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De kan få det på alla ställen man köper nåt.
Det funkar inte med mängdrabatt på börs.
Snarare tvärtom.

Investor aktien står i 300kr just nu
Skulle du vilja köpa 1 miljon aktier på ett bräde må du upp i pris (inte ned)

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Jag har svårt att se att det skulle ge en annan prisbild än motsvarande avtal på terminsmarknaden. Är det alltså här ni menar att storköpare får ett bättre pris?
Ja, det är själva grundiden med ett rent affärsavtal som är fristående från börsen. Men det finns flera andra parametrar än priset som spelar en viktig roll i ett PPA-avtal som tex avtalstid, mängd och leverans, prisflexibilitet, volymstyrning mm.

Terminer och spotpriser använda ibland som referens vid prisförhandlingar och kan påverka avtalsvillkoren. I vissa fall indexeras avtalet mot spotpriser men i grunden är det en direkt affärsuppgörelse mellan parterna helt oberoende av börsens prissättning.

ACER har specifika mallar för PPA-avtal om man vill kolla närmare på hur sådana avtal kan konstrueras.

Redigerat:
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Terminer och spotpriser använda ibland som referens vid prisförhandlingar och kan påverka avtalsvillkoren. I vissa fall indexeras avtalet mot spotpriser men i grunden är det en direkt uppgörelse mellan parterna helt oberoende av börsens prissättning.
Spotpriser har liten relevans men finns det terminer på samma tidshorisont så lär PPA absolut hamna i närheten men lägre.

Varför skulle en köpare förbinda sig att köpa dyrare el via PPA än han kan göra via optioner/terminer…?

Varför skulle en säljare gå med på lägre priser?

D Daniel 109 skrev:
Det är säljaren som normalt är initiativtagare till PPA , behöver hedga sin produktion,så därmed har köparen ett förhandlingsöverläge.

Boilerplate4U
Lägre priser än vadå? PPA handlar främst om riskfördelning som en indirekt försäkringspremi snarare än att uppnå maximala marginaler.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det är säljaren som normalt är initiativtagare till PPA , behöver hedga sin produktion,så därmed har köparen ett förhandlingsöverläge.
Men då gissar jag att det är några villkor som skiljer mot de vanliga terminerna, annars skulle man ju gå den vägen.

D Daniel 109 skrev:
Men då gissar jag att det är några villkor som skiljer mot de vanliga terminerna, annars skulle man ju gå den vägen.
Finns normalt inte terminer som är lika långa som PPAs. Likviditeten är heller inte den bästa på långa löptider.

Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Jag måste ha varit otroligt otydlig i min beskrivning och på något sätt missat att nämna att PPA är helt frikopplat från börsen och de regleringar som gäller för terminskontrakt. Jag måste också ha glömt att säga att PPA är ett långsiktigt avtal direkt mellan en elproducent och en elköpare där pris och villkor för elförsäljning är en ren affärsuppgörelse.

Allt är mitt fel och jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det och eventuella missförstånd! 😇

• Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
Jag försöker förstå hur ni menar att storkunder kan köpa billigare el än andra. Jag har förstått det än.

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle säga att det kan finnas incitament för säljaren att prioritera annat framför maximalt pris:
  • Ett PPA är ofta en förutsättning för att kunna få finansiering, och den kan bli billigare.
  • Den som skriver PPAt är inte nödvändigtvis ägare när PPAt börjar gälla.
  • Även om det säkert blir bättre så verkar PPA inte vara helt lättvärderade.
  • Man kan välja andra upplägg än baslast, som kan vara enklare att uppfylla.
  • Man kan välja att sätta en högre andel av produktionen i PPAet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Finns normalt inte terminer som är lika långa som PPAs. Likviditeten är heller inte den bästa på långa löptider.
För att inte tala om risken för likviditetsproblem man skulle kunna råka ut för om priserna ändras och börsen vill att man petar in mellanskillnaden på sitt konto.

S
D Daniel 109 skrev:
Jag försöker förstå hur ni menar att storkunder kan köpa villigare el än andra. Jag har förstått det än.
Det finns ju andra möjligheter när man är storspelare, jämfört med sketen villakund. Man kan handla på ett annat sätt så jag vill påstå att man definitivt kan det. Finns inga garantier för att man lyckas dock.
Vad gäller fasta priser alltså.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag försöker förstå hur ni menar att storkunder kan köpa billigare el än andra. Jag har förstått det än.
Det är ganska lustigt att du säger dig veta allt om den perfekta elmarknaden men inte fattat att volym spelar roll i all handel. Har jag missat ditt svar tidigare eller ska jag lägga dig till handlingarna igen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.