100 441 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Och vad har det med vindkraftens rotationsmassa att göra?Q qvirre skrev:Tror ingen har påstått annat heller.
Det är inte bara kraftverk som kan stå för stödtjänster. För de snabba och inte så långvariga är batterier väldigt konkurrenskraftiga.
En annan källa är olika konsumenter som kan avstå från att konsumera tillfälligt. Till exempel datacenter är med och bjuder där.
Nja, det krävs ju att det finns en marknad också.
Anledningen till att den inte finns är att den inte behövts.
Ja, det är sannolikt.
Det vill ju till att någon sätter sig och slänger ihop ett aggregeringsprogram, på samma sätt som Tibber/ Greenely/solelhandlare et al har mot privatkunder för div tjänster o el . Finns det någon som vill betala för tjänsten så kommer det. Tydligen är inte intressant ännu, varför argumentet om att det är något fel på vindkraft i detta avseende är totalt tomma tunnor.S Snikhol skrev:
Rotationsenergin ökar med kvadraten på vinkelhastigheten. Det innebär att en motor som går på 300 varv/minut har en hundradel av rotationsenergin från en likvärdig motor som går på 3000 varv. Fläktmotorer och pumpar går ofta på lägre varvtal. Således behöver du massvis av lågvarviga motorer för att ersätta rotationsenergin från en enda likvärdig motor som är synkroniserad (3000 varv/minut) med nätet.K karlmb skrev:
Haha, tror du inte jag har koll på fysiken? Kan du inte ta och räkna ut vad en (enda) vindturbin har för tröghetsmoment?G GrenBo skrev:Rotationsenergin ökar med kvadraten på vinkelhastigheten. Det innebär att en motor som går på 300 varv/minut har en hundradel av rotationsenergin från en likvärdig motor som går på 3000 varv. Fläktmotorer och pumpar går ofta på lägre varvtal. Således behöver du massvis av lågvarviga motorer för att ersätta rotationsenergin från en enda likvärdig motor som är synkroniserad (3000 varv/minut) med nätet.
Det är svårt att gissa fysik-kunskaper baserat på ett fåtal inlägg på ett internetforum. Jag försöker undvika att gissa och förklara så att även den som inte kommer ihåg fysiken kan förstå.K karlmb skrev:
Det var inte vindkraftverk som @Attitudeswe pratade om i #611. "Givet att den sitter i en applikation där det inte är så noga då, såsom pumpen i ett vattenburet värmesystem / en värmepump / en ventilationsfläkt."
Jag utgick från den kontexten när jag läste din kommentar.
Du svarade ju på min kommentar..G GrenBo skrev:Det är svårt att gissa fysik-kunskaper baserat på ett fåtal inlägg på ett internetforum. Jag försöker undvika att gissa och förklara så att även den som inte kommer ihåg fysiken kan förstå.
Det var inte vindkraftverk som @Attitudeswe pratade om i #611. "Givet att den sitter i en applikation där det inte är så noga då, såsom pumpen i ett vattenburet värmesystem / en värmepump / en ventilationsfläkt."
Jag utgick från den kontexten när jag läste din kommentar.
Hade vindkraften varit planerbar så. Men det är den inte, så motsvarande nytta den tillför behöver finnas tillgänglig för att ersätta den. Finns nog ingen som vill betala extra för det.K karlmb skrev:Det vill ju till att någon sätter sig och slänger ihop ett aggregeringsprogram, på samma sätt som Tibber/ Greenely/solelhandlare et al har mot privatkunder för div tjänster o el . Finns det någon som vill betala för tjänsten så kommer det. Tydligen är inte intressant ännu, varför argumentet om att det är något fel på vindkraft i detta avseende är totalt tomma tunnor.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 369 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 369 inlägg
Om 10år finns det 200 GWh på hjul som behöver fyllas. Det är 25 timmar av all vindkraftproduktion (installerad idag), så det kommer nog ordna sig att vi kan ta hand om mycket mer intermittent vind.S Snikhol skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Jag tror också stt vi kommer ha nytta av intermittent kraft. Jag tror få säger emot det. Frågan är väl snarast hur mycket i förhållande till ett mer planerbart utbud, och vad konsekvensen blir om vi har en skev balans.