A Alexander HB skrev:
När elpriset är lägre minskar korrelationen.
Eller när gaspriset är lägre minskar också korrelationen.

Precis vad jag försökt framföra,delvis inför döva öron.

Z Zodde skrev:
Marknadsdeltagarna, allt från players till analytiker är eniga om att den ENSKILT viktigaste faktorn som bestämmer elprisnivån denna vinter är gaspriset. Kall vinter kommer som god 2a
Jag tror att du blandar ihop terminshandeln med Day-Ahead. Gaspriset har inverkan på längre terminer utanför prognos-horisonten för vind men när det kommer till Day-Ahead är det vindkraften som totaldominerar prissättningen på marknaden. Tråden handlar om Day-Ahead marknaden. Om du hade haft rätt hade det varit världens enklaste grej att plocka fram marknadsdata som stödjer ditt resonemang. Det är ju inte så att marknadspriserna är hemliga...

Sedan finns det alltid förståsigpåare på alla finansiella marknader som basunerar ut sina prognoser men det handlar mer om att de tjänar pengar på att genomföra transaktioner. Alla har sin agenda. I dagsläget passar det bra i vindkrafts- och miljö-lobbyns narrativ att skylla volatiliteten på putin och gaspriset.

S Snikhol skrev:
Mmm… jag fattar. Det är fri prissättning och producenterna får betalt det köparna är beredda att betala. Och då tycker jag man ska skippa snacket om marginalkostnaden på råvaror helt när det kommer till spot.

Det handlar helt om vad budet på den sista kwh som behövs varje timme landar på. Inte vad producenten har för kostnader.

EDIT: fanns förmodligen en helt annan korrelation längre tillbaks innan on/off haveriet
På en välfungerande marknad är det samma sak. Så länge det finns mer produktion att sätta in.

Z Zodde skrev:
Alla optioner med ett marknadspris har en implicit Volla.
Optioner handlas på Nasdaq.(Hävdar du att det inte gör det?)
Som jag skrev. Återkom gärna med länk till det elhandelsderivat som handlas på Nasdaq som också har en implicit volatilitet.

G GrenBo skrev:
Jag tror att du blandar ihop terminshandeln med Day-Ahead
Day ahead å intraday ÄR SPOT. Jag blandar inte ihop

Q qvirre skrev:
Den koppling som finns till produktionspriset är att i en väl fungerande marknad med hög konkurens så sjunker priset till kund ner mot produktionskostnaden + en rimlig vinstmarginal.

Men det förutsätter att det byggs mer produktion av det billiga slaget som räcker till hela volymen.
Nej, den rimliga vinst marginalen behöver du inte ta med. Man producerar om det ger mer pengar in än att inte producera. Tex kärnkraften kör på även till priser som inte är lönsamma, men att inte producera skulle ge ännu större förluster.

• Gilla
krfsm
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inget jag är oenig om. ”Problemet” är att man sannolikt satt sina bud utifrån vad man kan acceptera att få betalt, och då går inte priset upp bara för att efterfrågan överstiger utbudet. För det finns ju då inga ytterligare affärer att göra som kan flytta priset.
Vad då ytterligare affärer? Det är inte en serie affärer utan ett samlat avslut. Om all produktion harven kostnad på 50öre/kWh och efterfrågan är högre än tillgänglig effekt vid ett pris på 50öre/kWh så kommer priset att sättas på den nivå där tillgång och efterfrågan möts. Det behöver inte finnas en svindyr producent för att få ett svindyrt elpris.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Jag tror att du blandar ihop terminshandeln med Day-Ahead. Gaspriset har inverkan på längre terminer utanför prognos-horisonten för vind men när det kommer till Day-Ahead är det vindkraften som totaldominerar prissättningen på marknaden. Tråden handlar om Day-Ahead marknaden. Om du hade haft rätt hade det varit världens enklaste grej att plocka fram marknadsdata som stödjer ditt resonemang. Det är ju inte så att marknadspriserna är hemliga...
Vindkraften kan pressa ner priset när det blåser mycket. Men när den inte räcker till är det gaskraften som måste in. Att priset varierar så mycket beror på att marginalkostnaden för vind och gas är väldigt olika. Priset blir högt när gasen sätter priset och lågt när vinden gör det.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Day ahead å intraday ÄR SPOT. Jag blandar inte ihop
Det är väl bara day ahead som benämns spot? Inte intraday.

A
D Daniel 109 skrev:
Du har några fel i texten. P1 kan inte exportera dyrt till angränsande elområde om det är lågt pris lokalt.

Finns inte efterfrågad effekt stiger priset så pass att efterfrågan går ner. Ransonering blir således inte aktuell.
Är du säker på det? Jag frågar för att jag vill veta. Det går väl att lägga olika anbud i olika elområden på Nordpool, vilket borde möjliggöra att sälja el för olika pris i olila områden.

Om inte, varför har vi då elområden? I mitt exempel skulle det ju innebära att priset i O1 går upp endast pga att det inte går att exportera tillräckligt till O2, vilket låter konstigt.

I min låtsasvärld med endast två producenter borde väl ransonering vara aktuellt när det totala behovet minskats ner till maslovska nivåer. Det finns ju en praktisk, lägsta gräns för vad som är acceptabelt, där det kan gå att lösa praktiskt endast genom att börja rulla in/urkoppling.

D Daniel 109 skrev:
Det är väl bara day ahead som benämns spot? Inte intraday.
Ja, my bad.

Z Zodde skrev:
Ingen har väl påstått att gasprisets Volla är högre än elprisets. Du fantiserar igen
Som framgick tydligt i min graf har volatiliteten i elpriset varit hysterisk oavsett nivån på gaspriset. Men jag kan lägga in vol i grafen så att det blir lättare att se för dig. Ditt påstående om att högre gaspris ger högre vol på elpriset går inte att se i marknadsdatan i grafen.

• Graf visar elspotpris, TTF gaspris och volatilitet över tid, med kraftiga svängningar i elpriser oberoende av gasprisets nivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Men du visar bara i år?
Ta en 5årsgraf så ser du sambandet.

Så du får med tiden INNAN gaspriset började dra

S
D Daniel 109 skrev:
Vad då ytterligare affärer? Det är inte en serie affärer utan ett samlat avslut. Om all produktion harven kostnad på 50öre/kWh och efterfrågan är högre än tillgänglig effekt vid ett pris på 50öre/kWh så kommer priset att sättas på den nivå där tillgång och efterfrågan möts. Det behöver inte finnas en svindyr producent för att få ett svindyrt elpris.
Vet du vem som äger kabelförbindelserna mellan länder? Vilka lobbar för etablering av dem?

D Daniel 109 skrev:
Vindkraften kan pressa ner priset när det blåser mycket. Men när den inte räcker till är det gaskraften som måste in. Att priset varierar så mycket beror på att marginalkostnaden för vind och gas är väldigt olika. Priset blir högt när gasen sätter priset och lågt när vinden gör det.
Ja, när gasen sätter priset men när priset på elen passerat marginalkostnaden för gaskraft med råge börjar många andra faktorer spela en större roll (priselasticitet på efterfrågesidan).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.