100 423 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Jag tror att du blandar ihop terminshandeln med Day-Ahead. Gaspriset har inverkan på längre terminer utanför prognos-horisonten för vind men när det kommer till Day-Ahead är det vindkraften som totaldominerar prissättningen på marknaden. Tråden handlar om Day-Ahead marknaden. Om du hade haft rätt hade det varit världens enklaste grej att plocka fram marknadsdata som stödjer ditt resonemang. Det är ju inte så att marknadspriserna är hemliga...Z Zodde skrev:
Sedan finns det alltid förståsigpåare på alla finansiella marknader som basunerar ut sina prognoser men det handlar mer om att de tjänar pengar på att genomföra transaktioner. Alla har sin agenda. I dagsläget passar det bra i vindkrafts- och miljö-lobbyns narrativ att skylla volatiliteten på putin och gaspriset.
På en välfungerande marknad är det samma sak. Så länge det finns mer produktion att sätta in.S Snikhol skrev:Mmm… jag fattar. Det är fri prissättning och producenterna får betalt det köparna är beredda att betala. Och då tycker jag man ska skippa snacket om marginalkostnaden på råvaror helt när det kommer till spot.
Det handlar helt om vad budet på den sista kwh som behövs varje timme landar på. Inte vad producenten har för kostnader.
EDIT: fanns förmodligen en helt annan korrelation längre tillbaks innan on/off haveriet
Nej, den rimliga vinst marginalen behöver du inte ta med. Man producerar om det ger mer pengar in än att inte producera. Tex kärnkraften kör på även till priser som inte är lönsamma, men att inte producera skulle ge ännu större förluster.Q qvirre skrev:
Vad då ytterligare affärer? Det är inte en serie affärer utan ett samlat avslut. Om all produktion harven kostnad på 50öre/kWh och efterfrågan är högre än tillgänglig effekt vid ett pris på 50öre/kWh så kommer priset att sättas på den nivå där tillgång och efterfrågan möts. Det behöver inte finnas en svindyr producent för att få ett svindyrt elpris.Nötegårdsgubben skrev:
Vindkraften kan pressa ner priset när det blåser mycket. Men när den inte räcker till är det gaskraften som måste in. Att priset varierar så mycket beror på att marginalkostnaden för vind och gas är väldigt olika. Priset blir högt när gasen sätter priset och lågt när vinden gör det.G GrenBo skrev:Jag tror att du blandar ihop terminshandeln med Day-Ahead. Gaspriset har inverkan på längre terminer utanför prognos-horisonten för vind men när det kommer till Day-Ahead är det vindkraften som totaldominerar prissättningen på marknaden. Tråden handlar om Day-Ahead marknaden. Om du hade haft rätt hade det varit världens enklaste grej att plocka fram marknadsdata som stödjer ditt resonemang. Det är ju inte så att marknadspriserna är hemliga...
Är du säker på det? Jag frågar för att jag vill veta. Det går väl att lägga olika anbud i olika elområden på Nordpool, vilket borde möjliggöra att sälja el för olika pris i olila områden.D Daniel 109 skrev:
Om inte, varför har vi då elområden? I mitt exempel skulle det ju innebära att priset i O1 går upp endast pga att det inte går att exportera tillräckligt till O2, vilket låter konstigt.
I min låtsasvärld med endast två producenter borde väl ransonering vara aktuellt när det totala behovet minskats ner till maslovska nivåer. Det finns ju en praktisk, lägsta gräns för vad som är acceptabelt, där det kan gå att lösa praktiskt endast genom att börja rulla in/urkoppling.
Som framgick tydligt i min graf har volatiliteten i elpriset varit hysterisk oavsett nivån på gaspriset. Men jag kan lägga in vol i grafen så att det blir lättare att se för dig. Ditt påstående om att högre gaspris ger högre vol på elpriset går inte att se i marknadsdatan i grafen.Z Zodde skrev:
Redigerat:
Vet du vem som äger kabelförbindelserna mellan länder? Vilka lobbar för etablering av dem?D Daniel 109 skrev:Vad då ytterligare affärer? Det är inte en serie affärer utan ett samlat avslut. Om all produktion harven kostnad på 50öre/kWh och efterfrågan är högre än tillgänglig effekt vid ett pris på 50öre/kWh så kommer priset att sättas på den nivå där tillgång och efterfrågan möts. Det behöver inte finnas en svindyr producent för att få ett svindyrt elpris.
Ja, när gasen sätter priset men när priset på elen passerat marginalkostnaden för gaskraft med råge börjar många andra faktorer spela en större roll (priselasticitet på efterfrågesidan).D Daniel 109 skrev: