40 266 läst ·
37 svar
40k läst
37 svar
Hur fixar man till rätt fall i badrummet?
problemet är när man ska få bort fixet från tätskiktet, det kan gå bra långa stäckor men tillslut går det hål någonstans...
Anser att Niclas har delvis rätt, är det fall i hela badrumet utan bakfall då gör man väl inget fel om man lägger nytt golv ovanpå?
Bakfall får inte "avhjälpas" på det här sättet dock.
Anser att Niclas har delvis rätt, är det fall i hela badrumet utan bakfall då gör man väl inget fel om man lägger nytt golv ovanpå?
Bakfall får inte "avhjälpas" på det här sättet dock.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Tack Nino!
Jag har varit med och projekterat/bygglett barumsprojekt under ett antal år. Jag vet nog om ett 40-tal badrum där klinker ligger på klinker. Troligen utan att innehavarna har en susning.....
Jag har varit med och projekterat/bygglett barumsprojekt under ett antal år. Jag vet nog om ett 40-tal badrum där klinker ligger på klinker. Troligen utan att innehavarna har en susning.....
Woow vilken tur att denna hemsida finns. Ni kan ju allt om allt. Hur man går till väga för att göra det enkelt för sig hur man gör RÄTT. Tack alla vi ska kolla med besiktningsmannen hur litet/stort fallet är och hur seriöst han ser på det hela. Sen bestämmer vi hur vi gör.
tank77 skrev:
Det tycker jag inte.. personligen tycker jag det ska vara silikon i varje hörn samt mellan golv och vägg.
Brunnen håller jag med om.. Tänkte på min unidrain där jag silikona mot väggen.
Men helt rätt inte silikon runt brunnen !
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
sled skrev:
Då rekommenderar jag dig att läsa branschreglerna...
http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf
På sidan 14 står det klart och tydligt följande...
Mjukfogning ska inte utföras:
I underkant keramisk väggbeklädnad som
överlappar uppvik av plastmatta på golv.
Vid fog mellan keramiska golvplattor och
klinkerram, slukrist, intill golvbrunn.
I normalfallet, golv/väggvinkel.
Sen att många gör det ändå har ju oftast att göra med att de inte är tillräckligt noga när de skär plattorna och därför tvingas dölja fult skurna plattor med silicon...
Tätar man springan med vanligt fogbruk innan silicon läggs så är risken minimal at det ska medföra problem att ha silicon i golv/väggvinkeln men man bör som sagt undvika det.
Okej... inte mycket att snacka om... Man bör undvika detPaul-Staffanstorp skrev:Då rekommenderar jag dig att läsa branschreglerna...
[länk]
På sidan 14 står det klart och tydligt följande...
Mjukfogning ska inte utföras:
– I underkant keramisk väggbeklädnad som
överlappar uppvik av plastmatta på golv.
– Vid fog mellan keramiska golvplattor och
klinkerram, ”slukrist”, intill golvbrunn.
–I normalfallet, golv/väggvinkel.
Sen att många gör det ändå har ju oftast att göra med att de inte är tillräckligt noga när de skär plattorna och därför tvingas dölja fult skurna plattor med silicon...
Tätar man springan med vanligt fogbruk innan silicon läggs så är risken minimal at det ska medföra problem att ha silicon i golv/väggvinkeln men man bör som sagt undvika det.
Kan ju ärligt säga att jag inte tänkt på reglerna i detta fallet då det inte påverkar tätskiktet. men man lär sej något nytt varje dag.
Fast personligen ser jag fortfarande inget fel i detta. Varför bör man undvika det?
Precis som du skriver tycker jag detta är ett bra sätt att dölja "fult" skurna plattor.
Redigerat:
Smaksak.. Men man ska inte slarva eller överdriva fogen.. då ser det fult ut enligt mitt tycke.tank77 skrev:
Har svart silikon så har inte upptäckt någon skit.
Använde lip och det har inte börjat mögla än, kan säkert hända att jag behöver byta om ett antal år.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
...och dessutom suger den till sig skit typ ludd från handdukar m.mtank77 skrev:
Personligen hatar jag silicon... :x
Anledningen är bl.a därför att om silicon tränger in mellan golv och väggplattan så kan den täta till så att vattnet som rinner bakom plattorna på väggen inte kan söka sig till brunnen utan blir ståendes i väggen.sled skrev:Okej... inte mycket att snacka om... Man bör undvika det
Kan ju ärligt säga att jag inte tänkt på reglerna i detta fallet då det inte påverkar tätskiktet. men man lär sej något nytt varje dag.
Fast personligen ser jag fortfarande inget fel i detta. Varför bör man undvika det?
Precis som du skriver tycker jag detta är ett bra sätt att dölja "fult" skurna plattor.
Av samma anledning är det förbjudet att silicona runt risten för man då kan stoppa vattnet för att komma ner i brunnen...
Personligen tycker jag det är bättre att vara lite mer noga så man slipper fult skurna plattor...
Paul-Staffanstorp skrev:...och dessutom suger den till sig skit typ ludd från handdukar m.m
Personligen hatar jag silicon... :x
Anledningen är bl.a därför att om silicon tränger in mellan golv och väggplattan så kan den täta till så att vattnet som rinner bakom plattorna på väggen inte kan söka sig till brunnen utan blir ståendes i väggen.
Av samma anledning är det förbjudet att silicona runt risten för man då kan stoppa vattnet för att komma ner i brunnen...
Personligen tycker jag det är bättre att vara lite mer noga så man slipper fult skurna plattor...![]()
Tackar. då förstår jag, förstår även din poäng tidigare med att lägga kakelfog först ifall man vill använda silikon.
Problemet jag "retar" mej på vid skurna plattor är att radien som oftast finns på plattorna försvinner. Snittet ger plattan 90 grader. snittet ser "hårt" ut. Det är det "hårda" jag vill täcka med silikonet. Finns det lösningar för detta med?
Har torktumlare och tvättmaskin i badrummet så det blir en hel del ludd. Har inte märkt att det fastnar i silikonet? kan det bero på olika fabrikat?
Annefi. Nej, det behöver inte vara fel. Beror helt på vad du har för underlag... Är det träbjälklag och skivmaterial, så ska man använda silikon. Betonggolv och skivvägg, då ska det va silikon. Betonggolv och betong/murad vägg, yngre än 12 månader, då ska det vara silikon.