Under det ohyggligt fula innertaket av strukturpräglad laminat finns samma målade tretex-tak som i flera andra rum i huset. Nu dessvärre med ett par hundra skruvhål samt neddragna skarvlister.

Hur återställer jag enklast och billigast takets utseende (hyfsat slätt)? Bredspackla och slipa känns knepigt, och kommer spacklat att sitta kvar? Renoveringstapet i taket?

Tips från nån som gjort liknande mottages gärna!

• Tak med avlägsnade skarvlister och många skruvhål, vitt med bruna streck, del av renoveringsprojekt för att återställa det slätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt ny Tretex om du gillar det.

Då kan jag lika gärna gipsa taket. Vill helst slippa en så pass omfattande åtgärd.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Düsseldorff
Spackla, slipa, måla.

Eller byt till gips...

B Brovall skrev:
Då kan jag lika gärna gipsa taket. Vill helst slippa en så pass omfattande åtgärd.
Ja, gipsa är det bästa.

B Brovall skrev:
Då kan jag lika gärna gipsa taket.
Det är ju det allra enklaste om man vill ha ett slätt tak för rimliga pengar..

Jag satte upp träpanel. Billigt, snyggt och snabbt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag satte upp träpanel. Billigt, snyggt och snabbt.
Dubbla priset mot gips per m2?

F fribygg skrev:
Ja, kanske det. Men man slipper allt spacklade och kostnaden är likväl rimlig. Snyggt blir det också.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är ju det allra enklaste om man vill ha ett slätt tak för rimliga pengar..
Jag tror dock det kommer att spricka sönder. Vår gamla träkåk från 1850 står inte så stadigt. Går det inte att laga med liknande papp som innan så är nog masonit med lister över skarvarna närmast till hands.

B Brovall skrev:
Jag tror dock det kommer att spricka sönder. Vår gamla träkåk från 1850 står inte så stadigt. Går det inte att laga med liknande papp som innan så är nog masonit med lister över skarvarna närmast till hands.
Masonit är nog svårare än Tretex att montera snyggt.

F fribygg skrev:
Det är det värt för att slippa gips och det speciellt i ett äldre hus.

Det slutade med att vi limmade ny spännpapp (styv golvpapp av den typen biltema säljer som är vit på ena sidan) över tretexen. spacklade och slipade hjälpligt innan men inte i närheten av den insats som krävts för gips. Uppsättningen tog väl en timme totalt och kostnaden blev en halv hink billigt tapetklister då vi hade pappen sedan innan. Blev hur bra som helst, så ikväll blir det målning av ett dugligt slätt tak som ser ut som i resten av huset och till minimal kostnad och arbetsinsats.

Mycket nöjd!

• Gilla
Düsseldorff och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.