Under det ohyggligt fula innertaket av strukturpräglad laminat finns samma målade tretex-tak som i flera andra rum i huset. Nu dessvärre med ett par hundra skruvhål samt neddragna skarvlister.
Hur återställer jag enklast och billigast takets utseende (hyfsat slätt)? Bredspackla och slipa känns knepigt, och kommer spacklat att sitta kvar? Renoveringstapet i taket?
Tips från nån som gjort liknande mottages gärna!
Hur återställer jag enklast och billigast takets utseende (hyfsat slätt)? Bredspackla och slipa känns knepigt, och kommer spacklat att sitta kvar? Renoveringstapet i taket?
Tips från nån som gjort liknande mottages gärna!
Jag tror dock det kommer att spricka sönder. Vår gamla träkåk från 1850 står inte så stadigt. Går det inte att laga med liknande papp som innan så är nog masonit med lister över skarvarna närmast till hands.F fribygg skrev:
Det slutade med att vi limmade ny spännpapp (styv golvpapp av den typen biltema säljer som är vit på ena sidan) över tretexen. spacklade och slipade hjälpligt innan men inte i närheten av den insats som krävts för gips. Uppsättningen tog väl en timme totalt och kostnaden blev en halv hink billigt tapetklister då vi hade pappen sedan innan. Blev hur bra som helst, så ikväll blir det målning av ett dugligt slätt tak som ser ut som i resten av huset och till minimal kostnad och arbetsinsats.
Mycket nöjd!
Mycket nöjd!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gå tillväga med uppfräschning av innertak
Isolering -
Hur fixar jag vattenskador på bröstning och trappa till altandörr?
Fönster & Dörrar -
Hur fixar jag till detta?
Fönster & Dörrar -
Hur fixar jag termostat till vattenburen golvvärme?
Värme allmänt -
Hur fixar jag till mitt lagade innertak?
Färg, Måla & Tapetsera