Någon duktig målare i gruppen som kan ge mig professionell vägledning??
Hur går jag tillväga för att få till mitt innertak? Jag har rivit x antal väggar och lagat med gips… problemet är att taket sedan innan har typ målarfilt eller liknande, så om jag bara spacklar för att snygga till ytan så kommer jag få annan struktur och nivå än med målarfilt. Och ska jag sätta ny målarfilt på den nya takgipsen så är det svårt att göra det genom att lägga filten emot den andra filten så att säga…

Så frågan är, hur hade en målare löst detta problemet?

Renoverat innertak med gipsväggar i olika nivåer och synlig spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggt tak med nytt gipsskivor längs kanterna där väggar rivits, med synliga skruvar och oslipade spackelkanter.
Skapa konto
Innertak med nylagda gipsskivor och ojämnt spacklade skarvar som söker renoveringstips.
Skapa konto

Jag har gjort liknande i mitt hus. och resultatet blev osynligt efter lite jobb.

Du måste börja med att skrapa ner de kraftiga färgkanterna som du har kvar i den gamla färgen. Därefter skulle jag välja att spackla och limma fast någon sorts microlit för att minska risken för sprickor i alla skarvar. När du spacklar ytan så ser du alltså till att spackla ihop den med det befintliga taket så att du får en helt jämn och slät yta utan ränder i skarvarna mellan det gamla och nya taket.

Resultatet kommer ju blir att du får en helt ny yta som är perfekt slät jämfört med den gamla takfärgen med struktur. Det löser du genom att måla ditt nya område flera gånger tills du har byggt upp samma mängd färg / samma struktur som det befintliga taket. Då är det bara att måla allt och du får ett perfekt resultat.

• Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
Var precis påväg att starta en ny tråd om detta, glömde helt av att jag redan ställt frågan! 🤣 Tack för svar @Janus82 👍

Nu har jag ju dock redan påbörjat att försöka fixa innertaket. Så just nu ser det ut såhär:
Innertak under reparation med bortskuren microlit och applicerad spackel längs skarvar.
Skapa konto

Jag började med att skära bort microlit/det lösa lagret så jag fick en någorlunda rak kant. Sedan har jag spacklat in glasfiberremsa över alla skarvar. Sedan spacklat tunnt över. Har lämnat en glipa mellan spackel och den gamla microlit/färgen. Min tanke var att sätta ny microlit över och försöka få den något sånär kant i kant med det gamla, vilket dock kommer bli svårt eftersom det inte är en rak parallell och perfekt remsa som skall till i taket. Jag tänkte då att jag försöker lägga det så bra det går, och sedan spackla det sista emellan microlit skarvarna.

Rätt eller fel tänkt?

Jag hade nog hellre spacklat hela ytan precis som du säger och få det i samma nivå som resten av taket, om det går att få det bra ändå i slutändan?

Var också inne på om man skulle köra med en roller sista vändan i spacklet för att få lite struktur på den? Men det kanske räcker med målarfärgen för det?

Ingen? :-)

Så länge du lyckats fjöla in spacklet mellan skarvarna och armerat den med glasfiberremsor så ska det väl inte vara några problem.

Strukturen tror jag däremot inte på att lägga i tätskiktet.

Vad menar du med lägga strukturen i tätskiktet? 🤔

Ja det kan man fråga sig 🤦‍♂️ Jag menade spacklet…

Så för att klargöra det du menar… 🤣

Du tror inte på att lägga ”struktur” som jag antar att du syftar på microlit ovanpå den spacklade ytan? Eller missförstår jag helt nu? 😂

C crazytok skrev:
Var också inne på om man skulle köra med en roller sista vändan i spacklet för att få lite struktur på den?
Menar detta, att det inte blir bra.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.